Nová cesta vznikne rekonštrukciou starej, nedokončenej komunikácie a jej rozšírením o úplne nový úsek. Vo výsledku bude mať tri jazdné pruhy, ktoré zabezpečia plynulejšiu premávku. Lemovať ju bude dva metre široký chodník osvetlený LED svietidlami. Informuje o tom Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK) na svojom webe.
„Na tejto ceste zastal čas a mnohí Banskobystričania už ani nedúfali, že sa jedného dňa veci pohnú dopredu. Dnes im hovorím, pozrite sa, začíname písať novú kapitolu. Kapitolu, ktorá nie je len o asfalte, ale aj o plnení sľubov. Keď som vlani na jeseň povedal, že nájdeme finančné krytie, tak sme ho aj našli. Keď som povedal, že stavať by sme mohli už v roku 2025, tak začíname,” povedal predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Ondrej Lunter.
Súťaž na zhotoviteľa cesty vyhrala spoločnosť Metrostav. Celkové náklady predstavujú 2,9 milióna eur (s DPH). Projekt sa delí na dve hlavné časti – rekonštrukciu existujúceho úseku v dĺžke 500 metrov a novostavbu v dĺžke 1 030 metrov.

“Ihneď po odovzdaní staveniska sme začali s prípravnými prácami. Na rekonštruovanom úseku bolo potrebné odstrániť nánosy a náletové dreviny, vyčistiť jestvujúcu kanalizáciu vrátane šachiet. Od polovice apríla sa začne s frézovaním starého asfaltového krytu na jestvujúcej komunikácii a taktiež budú započaté zemné práce na novobudovanom úseku. Stavbu plánujeme ukončiť a odovzdať investorovi v zmluvnom termíne, t.j. do 12 mesiacov,“ uviedol oblastný riaditeľ Metrostavu Jozef Róža.
Rekonštrukcia zahŕňa okrem odfrézovania starej vozovky aj výmenu prvkov odvodnenia a poškodených obrubníkov ako aj sanáciu konštrukčných vrstiev v najviac poškodených úsekoch. Novostavba si bude vyžadovať zemné práce, vybudovanie nových prípojok odvodnenia a realizáciu konštrukčných vrstiev.
Kraj aj mesto financujú projekt z úverových zdrojov. Väčšinu budúcej cesty hradí župa. Mesto sa bude podieľať na vybudovaní chodníkov a verejného osvetlenia, ktoré následne prevezme do svojej správy. Na výstavbu cesty prispeli aj súkromní developeri. Bola to podmienka zo strany samosprávneho kraja, keďže profitujú z predaja nehnuteľností na Pršianskej terase, kde počet obyvateľov rastie.
Na novovybudovanú cestu nadviažu aj ďalšie projekty. Pre zvýšenie bezpečnosti a plynulosti premávky plánuje kraj vybudovať na existujúcej križovatke kruhový objazd, pričom križovatka plynule nadviaže na zbúraný Kremničiansky most, na výstavbe ktorého pracuje mesto.
Nekonečný príbeh cesty odnikiaľ nikam
Príbeh tejto cesty siaha až do roku 1990, kedy bol vybudovaný stovky metrov dlhý úsek. Napriek tomu, že bol skolaudovaný v roku 1991, nikdy nebol uvedený do prevádzky ani napojený na žiadnu ďalšiu komunikáciu.
V roku 2020 prevzala záväzok dobudovať cestu na Pršiansku terasu na seba župa po dohode s mestom. Ešte v tom istom roku rozhodlo zastupiteľstvo BBSK o výkupe pozemkov pod novú prístupovú cestu. Išlo o náročný proces, ktorý trval tri roky. Kraj vysporiadal celkovo 270 pozemkov, čo predstavuje viac ako 14-tisíc metrov štvorcových. Na vysporiadanie tejto plochy BBSK vynaložil sumu 850-tisíc eur.