Prostredníctvom sociálnych sietí informovala Národná diaľničná spoločnosť o dôležitej zmene – jej vozidlá získajú modré majáky. Čo to znamená v praxi?
Zapnutý modrý výstražný maják signalizuje, že vozidlo má právo prednostnej jazdy, čo znamená, že ostatní účastníci cestnej premávky sú povinní bezodkladne uvoľniť cestu a umožniť takémuto vozidlu plynulý a bezpečný prejazd. Právo na používanie modrého majáka majú prioritne zložky integrovaného záchranného systému. Patrí sem zdravotnícka záchranná služba, hasiči a polícia, no aj colná správa, väzenská a justičná stráž, horská služba či civilná ochrana. Okrem nich môžu byť na používanie modrého majáka oprávnené aj špeciálne vozidlá určené na výkon mimoriadnych úloh, napríklad vozidlá prokuratúry či ozbrojených zložiek štátu. Od mája 2025 pribudli k oprávneným aj vozidlá Diaľničnej patroly Národnej diaľničnej spoločnosti.
Tá získala oprávnenie využívať modré majáky, avšak výlučne v krízových situáciách, napríklad pri dopravných nehodách alebo život ohrozujúcich poruchách na cestnej sieti. Ich cieľom je zabezpečiť rýchly zásah a ochranu účastníkov cestnej premávky. V bežných situáciách, napríklad pri varovaní ostatných vodičov pred prekážkou na ceste, bude naďalej využívať pôvodné oranžové majáky.
Umožnenie využívať modré majáky vozidlami diaľničnej patroly v situáciách, keď je to nevyhnutné, je určite krok správnym smerom, pretože sa dostanú k „problémovej situácii“ oveľa rýchlejšie, čo v niektorých prípadoch môže pomôcť predísť oveľa väčším komplikáciám a ďalším nehodám. Stačí sa pozrieť na jej vyťaženosť v uplynulom roku.
V ňom diaľničná patrola zasahovala 30 000-krát. Popri vytvorení zákrytu patrilo k jej najčastejším činnostiam odstraňovanie prekážok spôsobených vozidlami. Za rok 2024 išlo o viac ako 13 000 zásahov, čo predstavuje takmer polovicu všetkých incidentov v kompetencii Diaľničnej patroly.Okrem vozidiel Diaľničná patrola odstraňovala aj ďalšie prekážky v podobe predmetov na vozovke. Týchto zásahov bolo viac ako 6 000. Patrola taktiež asistovala pri viac ako 1 800 dopravných nehodách. V rámci činností pri pomoci v tiesni poskytovala asistenciu pri odtiahnutí vozidla (viac ako 4 500-krát), oprave defektu (viac ako 2 800-krát), ale napríklad aj pri naštartovaní vozidla či doplnení chladiacej zmesi (spolu približne 800 zásahov.