Na úseku medzi Kriváňom a Mýtnou pribúda viac než 30-tisíc kríkov a desiatky stromov – od javora a liesky cez hloh a vtáčí zob až po borievku či šípkovú ružu. Všetky druhy boli zvolené tak, aby prirodzene zapadli do prostredia a pomáhali krajine plniť jej úlohy. Niektoré spevňujú svahy, iné tlmia hluk, pohlcujú prach alebo odolávajú vetru. Javor prináša stabilitu, vtáčí zob hustotu a šípková ruža zas prirodzenú farebnosť krajiny.
„Zeleň tu nie je len ozdobou. Každý ker a strom má svoj význam – spevňuje svahy, zadržiava vodu, tlmí hluk a vytvára prirodzenú ochrannú bariéru medzi cestou a okolím,“ hovorí Július Mihálik, investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti. Výsadba popri ceste prechádzajúcej cez stredné Slovensko prebieha podľa presne stanovených postupov. Stromy a kry sú stabilizované, chránené mulčovacou vrstvou a ošetrené proti vysychaniu. Trávnaté porasty sa zakladajú technológiou hydroosevu – zmesou semien, vody a živín, ktorá sa nanáša priamo na svahy.
O novú zeleň sa budú špecialisti na krajinno-vegetačné práce starať aj po otvorení cesty. Minimálne dva roky budú rastliny pravidelne zalievať, hnojiť a kontrolovať, aby sa ujali a pevne zakorenili. Hoci ide o poslednú kapitolu výstavby, práve táto fáza dáva ceste nový rozmer. Krivánska R2 je unikátom – vedená v náročnom teréne, s viaduktmi, mostmi a úsekmi, ktoré akoby sa vznášali nad lesom. Zeleň preto nie je len doplnkom, ale prirodzeným pokračovaním krajiny, cez ktorú cesta prechádza.
„Výstavba cesty sa nekončí položením poslednej vrstvy asfaltu. Práve zeleň je tým, čo jej dáva život a spája ju s krajinou,“ dopĺňa Július Mihálik.Už o niekoľko týždňov Národná diaľničná spoločnosť odovzdá úsek motoristom. Krivánska R2 je pripravená slúžiť bezpečne, spoľahlivo a s rešpektom k prostrediu, ktorým prechádza. Nie je to len cesta – je to dôkaz, že aj veľké stavby môžu byť v harmónii s prírodou.