Od Lancie po Ford: Inovácia, ktorá zmenila pravidlá hry na cestách

Pneumatiky v automobilovom priemysle prešli významným technologickým vývojom. Pred príchodom radiálnych pneumatík sa používali najmä diagonálne pneumatiky, kde sa pláty kordov prepletali pod uhlom cez seba. Tento dizajn však nebol optimálny pre vysoké rýchlosti a zvyšoval riziko prehriatia pneumatík a ich rýchleho opotrebovania. Diagonálne pneumatiky mali tiež nižšiu stabilitu, horšiu trakciu a nižší komfort pri jazde.

28.09.2024 12:00
lancia aurelia Foto:
Lancia Aurelia b20
debata

Prvá radiálna pneumatika bola vyvinutá spoločnosťou Michelin vo Francúzsku v roku 1946. V radiálnej pneumatike sú kordové vrstvy usporiadané kolmo na obvod pneumatiky, čo poskytuje výrazne lepšie vlastnosti v oblasti stability, životnosti a komfortu. Tento dizajn umožnil nielen lepší kontakt s povrchom cesty, ale aj vyššiu odolnosť voči deformácii a nižší valivý odpor, čo viedlo k menšej spotrebe paliva.

Citroën a jeho priekopnícka úloha

Spoločnosť Citroën zohrala kľúčovú rolu pri adopcii radiálnych pneumatík v rámci automobilového priemyslu. V roku 1948, iba dva roky po tom, ako Michelin vyvinul prvú radiálnu pneumatiku, bol práve Citroën 2CV jedným z prvých sériovo vyrábaných áut, ktoré používalo túto technológiu. Radiálne pneumatiky mali vďaka svojmu dizajnu zásadný vplyv na výkonnosť Citroënu 2CV, pretože zlepšili jeho jazdný komfort, trakciu a stabilitu. V kombinácii s inovatívnym zavesením kolies to znamenalo, že vozidlo dokázalo plynulo prechádzať cez nerovný terén a zabezpečovať príjemnú jazdu aj v náročných podmienkach.

Citroën bol tradične spojený s inováciami v automobilovom priemysle, a preto bol prirodzeným partnerom spoločnosti Michelin pri zavádzaní nových technológií. Radiálne pneumatiky sa stali dôležitým prvkom pre Citroën, ktorý ich následne implementoval aj do ďalších modelov, napríklad do legendárneho Citroën DS z roku 1955. Tento luxusný automobil, známy svojím futuristickým dizajnom a pokročilými technológiami, bol rovnako vybavený radiálnymi pneumatikami, ktoré zlepšili jeho jazdné vlastnosti a prispeli k jeho úspechu na trhu.

Lancia Aurelia a jej prínos pre automobilový priemysel

Lancia Aurelia je ikonický taliansky automobil, ktorý bol vyrábaný v rokoch 1950 až 1958. Tento model bol revolučný nielen z hľadiska dizajnu, ale aj technologických inovácií, ktoré priniesol do sveta automobilov. Lancia Aurelia bola jedným z prvých vozidiel, ktoré boli vybavené radiálnymi pneumatikami, čo jej poskytlo vynikajúce jazdné vlastnosti.

Aurelia B10, uvedená na trh v roku 1950, bola prvá sériovo vyrábaná Lancia vybavená touto novou technológiou. Radiálne pneumatiky výrazne zlepšili stabilitu a jazdný komfort tohto vozidla, čo umožnilo lepšie ovládanie, najmä pri vyšších rýchlostiach. V kombinácii s moderným zavesením kolies a motorom typu V6, ktorý bol tiež novinkou v automobilovom priemysle, sa Lancia Aurelia stala symbolom inovácií a technologického pokroku.

Výhody radiálnych pneumatík na Lancia Aurelia

Radiálne pneumatiky umožnili Aurelii lepšie jazdné vlastnosti, čo bolo obzvlášť dôležité pre športové modely tejto série. Vďaka zníženému valivému odporu a lepšiemu prenosu sily na povrch vozovky bola Lancia Aurelia schopná dosahovať lepšie zrýchlenie a lepšiu stabilitu pri vyšších rýchlostiach. To bol kľúčový faktor pre úspech v motoršportových súťažiach, kde Aurelia získala viaceré víťazstvá, vrátane známeho závodu Mille Miglia.

Radiálne pneumatiky tiež prispeli k nižšiemu opotrebeniu behúňa, čo znamenalo dlhšiu životnosť pneumatík a nižšie náklady na údržbu, čo ocenili majitelia tohto luxusného vozidla.

Ford a rozšírenie radiálnych pneumatík v Amerike

V Spojených štátoch amerických bola adopcia radiálnych pneumatík pomalšia než v Európe. Až v 60. a 70. rokoch začali americké automobilky vrátane Fordu serióznejšie zvažovať používanie radiálnych pneumatík vo svojich modeloch. Kľúčový zlom nastal, keď sa zistilo, že radiálne pneumatiky ponúkajú výrazné výhody oproti diagonálnym, najmä z hľadiska jazdnej stability, bezpečnosti a zníženia spotreby paliva.

V 70. rokoch bola ropná kríza jedným z faktorov, ktorý viedol k väčšiemu dôrazu na efektívnosť spotreby paliva a výkonnosť automobilov. Ford ako jeden z hlavných hráčov na americkom trhu začal postupne vybavovať svoje vozidlá radiálnymi pneumatikami, čo pomohlo znížiť valivý odpor a tým aj spotrebu paliva. Hoci Ford nebol priekopníkom v oblasti zavádzania radiálnych pneumatík, jeho rozhodnutie implementovať túto technológiu do svojich modelov prispelo k jej rozšíreniu na americkom trhu.

Vznik radiálnych pneumatík bol jedným z najväčších technologických prelomov v automobilovom priemysle a model Lancia Aurelia zohral významnú úlohu pri ich zavádzaní do sériovej výroby. Vďaka týmto pneumatikám sa jazdné vlastnosti automobilov zlepšili do takej miery, že dnes sú radiálne pneumatiky štandardom vo väčšine osobných automobilov po celom svete. Lancia Aurelia bola priekopníkom, ktorý kombinoval technologické inovácie, ako radiálne pneumatiky, s eleganciou a výkonom, a jej vplyv na vývoj automobilov zostáva nepopierateľný dodnes.

Tento článok je súčasťou spoločného projektu spoločnosti ASA (Autoklub Slovakia Assistance) a Oddelenia bezpečnosti cestnej premávky (BECEP) Ministerstva dopravy SR za účelom podpory bezpečnosti na cestách.

odkaz
inovacie v bezpecnosti
debata chyba
Viac na túto tému: #inovácie v bezpečnosti
Články podľa značiek