Prečo je Buick Riviera 1971 považovaný za pioniera trakčnej kontroly?

Elektronická kontrola trakcie (ETC) je technológia, ktorá zvyšuje bezpečnosť vozidla tým, že zabraňuje pretáčaniu kolies na povrchoch s nízkou trakciou, napríklad na ľade, snehu alebo mokrej vozovke. Táto technológia sa stala dôležitou súčasťou moderných automobilov, pričom jej vývoj prešiel mnohými fázami, od jednoduchých mechanických riešení po sofistikované elektronické systémy. Jedným z míľnikov na ceste k rozvoju trakčných systémov bol Buick Riviera z roku 1971 od spoločnosti General Motors, ktorý zaviedol jednu z prvých foriem tohto systému.

12.10.2024 12:00
Buick 1971 Foto:
Buick 1971
debata (1)

šáí=' Elektronická kontrola trakcie funguje na princípe monitorovania otáčok kolies pomocou senzorov a zasahovania do riadenia pohonovej sústavy, keď sa zistí rozdiel v rýchlosti otáčania jednotlivých kolies, čo naznačuje stratu trakcie. V prípade, že niektoré z kolies stráca kontakt s vozovkou alebo začne preklzávať, systém automaticky zníži výkon motora, alebo aplikuje brzdy na konkrétne koleso, aby obnovil rovnováhu a trakciu.

Buick Riviera 1971 a jeho prínos k vývoju ETC

Model Buick Riviera z roku 1971 zaviedol systém nazývaný „MaxTrac“, čo bolo predchodcom moderných systémov trakčnej kontroly. Tento systém bol inovatívny svojho času a zahŕňal základné prvky, ktoré sa neskôr stali štandardom pre kontrolu trakcie.

MaxTrac pracoval na princípe monitorovania rýchlosti otáčania kolies pomocou senzorov umiestnených na hnacích nápravách. Keď systém zistil, že sa jedno z kolies začína otáčať rýchlejšie než ostatné – čo signalizovalo stratu trakcie – automaticky znížil výkon motora, aby obnovil stabilitu. Tento systém však nebol elektronický v plnom zmysle slova, pretože jeho fungovanie bolo založené na kombinácii mechanických a jednoduchých elektronických prvkov.

Buick Riviera sa tak zapísal do histórie ako jedno z prvých sériovo vyrábaných áut, ktoré sa pokúsilo riešiť problém trakcie pomocou moderného prístupu. Aj keď MaxTrac nebol ešte plne elektronickým systémom, poskytol dôležité základy pre budúci vývoj elektronických systémov kontroly trakcie, ktoré dnes nájdeme v prakticky každom aute.

Význam MaxTrac pre budúcnosť

MaxTrac síce nebol dokonalý, ale bol krokom správnym smerom. Tento systém poukázal na dôležitosť regulácie trakcie pre bezpečnosť a ovládanie vozidla, najmä na klzkých alebo nerovných povrchoch. V nasledujúcich desaťročiach sa vývoj elektroniky a senzorových technológií zrýchlil, čo umožnilo vytvoriť oveľa sofistikovanejšie systémy kontroly trakcie.

V 80. a 90. rokoch sa objavili prvé plne elektronické systémy kontroly trakcie, ktoré integrovali senzorové systémy ABS (protiblokovací systém bŕzd) a elektronické ovládanie motora. Tieto systémy už boli schopné nielen regulovať výkon motora, ale aj selektívne brzdiť jednotlivé kolesá, čím poskytovali oveľa vyššiu úroveň kontroly a bezpečnosti.

Moderné systémy kontroly trakcie

Dnešné systémy kontroly trakcie sú súčasťou širších elektronických bezpečnostných balíkov, ktoré zahŕňajú aj systémy ako ESP (elektronická stabilizácia) a ABS. Vďaka rýchlym a presným senzorom sú tieto systémy schopné zasahovať v zlomkoch sekundy, čím výrazne znižujú riziko nehôd spôsobených stratou trakcie.

Elektronická kontrola trakcie dnes už nie je luxusom, ale neodmysliteľnou súčasťou moderných áut. Vďaka pionierskym krokom, ako bol MaxTrac v Buicku Riviera, môžu dnes vodiči jazdiť bezpečnejšie aj v náročných podmienkach.

Aj keď Buick Riviera z roku 1971 neobsahoval plne elektronický systém kontroly trakcie, jej MaxTrac systém bol dôležitým medzníkom vo vývoji tejto technológie. Otvoril dvere pre budúci vývoj sofistikovaných systémov, ktoré dnes poznáme ako neoddeliteľnú súčasť automobilovej bezpečnosti. Riviera tak zanechala trvalý odkaz nielen vo svete dizajnu, ale aj technológie.

Tento článok je súčasťou spoločného projektu spoločnosti ASA (Autoklub Slovakia Assistance) a Oddelenia bezpečnosti cestnej premávky (BECEP) Ministerstva dopravy SR za účelom podpory bezpečnosti na cestách.

odkaz
inovacie v bezpecnosti
Facebook X.com 1 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #inovácie v bezpečnosti
Články podľa značiek