Prvé auto s pohonom všetkých štyroch kolies vzniklo už na konci 19. storočia. Bol to Daimler-Benz Dernburg-Wagen z roku 1907, no úplne prvý prototyp s 4×4 pohonom sa považuje za Jensena-Four-Wheel Drive z roku 1903, hoci len experimentálne.
Významnejší pokrok prišiel v roku 1903 s modelom Spyker 60 HP – tento automobil bol prvý komerčne vyrábaný osobný automobil s pohonom všetkých kolies. Navyše, mal inováciu, ktorou bola prvá funkčná centrálna uzávierka diferenciálu, čo zabezpečovalo lepšiu stabilitu a ovládateľnosť vozidla na šmykľavom povrchu. Spyker 60 HP bol vtedy považovaný za prelomový a stal sa legendou v technológii pohonu všetkých kolies.
Význam pohonu 4×4 však naplno vynikol až v 20. storočí, najmä vďaka vojenským vozidlám, ako bol slávny Jeep Willys MB z druhej svetovej vojny, ktorý nastavil štandardy pre civilné aj terénne využitie tejto technológie.
Prvé kroky: Vojenské korene pohonu 4×4
Začiatky pohonu všetkých štyroch kolies sa dajú vysledovať až do vojenského využitia. Počas prvej svetovej vojny armády hľadali spôsob, ako zabezpečiť lepšiu priechodnosť terénu pre svoje vozidlá. Vývojové úsilie viedlo k vytvoreniu prvých terénnych vozidiel s pohonom 4×4, ktoré sa mohli pohybovať po blate, snehu a nerovných povrchoch, kde klasické pohony nestačili. Po vojne sa začalo rozmýšľať o komerčnom potenciáli tejto technológie.
Počas druhej svetovej vojny sa koncept ďalej rozvinul. Americká armáda uviedla legendárny Jeep Willys, ktorý bol vybavený pohonom 4×4 a stal sa ikonou pohonu všetkých kolies. Tento model inšpiroval ostatných výrobcov automobilov k tomu, aby začali experimentovať s podobnou technológiou pre civilné použitie.
Prechod do civilného sektora: Trh, ktorý potreboval robustnosť
V 50. a 60. rokoch 20. storočia sa pohon 4×4 postupne začal objavovať v sériovej výrobe aj pre bežných spotrebiteľov. Jedným z priekopníkov bol Land Rover, ktorý priniesol robustné vozidlá s pohonom všetkých kolies. Ľudia na vidieku a pracovníci v odľahlých oblastiach ich oceňovali kvôli ich schopnosti zvládať drsné terény a neprístupné cesty. Zároveň sa začali objavovať aj vozidlá ako Toyota Land Cruiser a Mercedes-Benz G-Wagen, ktoré ponúkali pohon 4×4 pre civilistov.
Jensen FF, uvedený na trh v roku 1966, bol prvým sériovo vyrábaným osobným automobilom s pohonom všetkých štyroch kolies a súčasne prvým, ktorý využíval ABS (systém proti blokovaniu kolies).
Jeho systém pohonu 4×4 vyvinula britská spoločnosť Ferguson Research, ktorá pôvodne navrhla Ferguson Formula (FF) pre zlepšenie trakcie a bezpečnosti pre závodné a civilné vozidlá. Jensen FF používal pohon, ktorý prerozdeľoval výkon medzi prednú a zadnú nápravu, čo znamenalo lepšiu stabilitu a kontrolu v zákrutách, ale aj v zhoršených jazdných podmienkach. Tento systém bol inšpiráciou pre mnohé neskoršie systémy pohonu 4×4, najmä v športových a luxusných autách.
Hoci Jensen FF mal inovácie, jeho výroba bola obmedzená a dosahoval len malú popularitu, čiastočne kvôli vyššej cene a komplikovanej technológii. Aj napriek tomu sa Jensen FF zapísal do histórie ako prvý sériovo vyrábaný automobil s pohonom všetkých kolies a s modernými bezpečnostnými prvkami, čo ho radí medzi významné míľniky vo vývoji technológie 4×4.
V 70. a 80. rokoch došlo k prudkému nárastu popularity vozidiel s pohonom 4×4 v USA aj v Európe. Na trh prichádzali značky ako Audi so systémom quattro, ktorý priniesol revolúciu do segmentu športových a osobných vozidiel. Zatiaľ čo pohon 4×4 bol dovtedy vnímaný ako záležitosť výlučne terénnych vozidiel, Audi ho uviedlo do každodenného života a mestského prostredia. Ich vozidlá sa stali populárnymi nielen medzi vodičmi, ktorí hľadali bezpečnosť, ale aj medzi tými, ktorí vyžadovali dynamický jazdný zážitok.
Vývoj technológie: Od mechanického k elektronickému systému
Na začiatku bola väčšina systémov 4×4 čisto mechanická, čo znamenalo, že šofér musel sám aktivovať pohon všetkých kolies. Postupom času sa však objavili inteligentné a automatické systémy. Začiatkom 90. rokov prišiel rozvoj elektronických senzorov, ktoré dokázali analyzovať povrch cesty a dynamiku vozidla, a podľa toho automaticky prerozdeľovať výkon na všetky štyri kolesá.
Systémy ako Audi quattro alebo Subaru Symmetrical AWD sa stali známymi po celom svete a otvorili dvere pre ďalších výrobcov, ktorí hľadali čo najlepší spôsob implementácie pohonu 4×4 do rôznych typov vozidiel. Výsledkom boli vozidlá, ktoré poskytovali kombináciu komfortu a bezpečnosti pre vodičov v rôznych podmienkach – od športových áut po SUV a terénne vozidlá.
Pohon 4×4 dnes: Vyváženie výkonu, bezpečnosti a ekológie
Dnes je pohon 4×4 viac než len praktická technológia; stal sa znakom prestíže, výkonu a bezpečnosti. Moderné systémy pohonu všetkých kolies umožňujú rýchle prerozdeľovanie výkonu, zvyšujú bezpečnosť pri jazde na klzkých alebo nerovných povrchoch a poskytujú vodičovi pocit istoty. Okrem toho, vývojári pracujú na znižovaní spotreby paliva, aby sa tieto pohony prispôsobili ekologickým normám, ktoré sú čoraz prísnejšie.
Tento článok je súčasťou spoločného projektu spoločnosti ASA (Autoklub Slovakia Assistance) a Oddelenia bezpečnosti cestnej premávky (BECEP) Ministerstva dopravy SR za účelom podpory bezpečnosti na cestách.