Klaksón: Nenápadný hrdina ciest nahradil muža s vlajkou

História klaksónu siaha do konca 19. storočia, keď Spojené kráľovstvo v roku 1896 zrušilo tzv. „zákon o červenej vlajke“. Tento predpis predtým vyžadoval, aby pred každým autom kráčal človek s výstražnou vlajkou, čím upozorňoval chodcov a iných účastníkov premávky. Po jeho zrušení sa objavila potreba efektívnejšieho spôsobu varovania okolia – a tak sa začal vývoj klaksónu.

15.02.2025 12:00
29d04f3d-8535-4081-8140-145c172cabac Foto:
debata

Výrobcovia testovali rôzne riešenia – od jednoduchých vzduchových klaksónov s gumovou balónikovou trúbou až po systémy poháňané výfukovými plynmi. Nakoniec sa presadil elektrický klaksón, ktorý ponúkal kompaktné rozmery a jednoduchú montáž.

Patent na prvý elektrický klaksón získal v roku 1908 americký vynálezca Miller Reese Hutchison, ktorý neskôr pracoval pre Thomasa Edisona. Práva na jeho výrobu odkúpila spoločnosť Lovell-McConnell Manufacturing Company z Newarku, New Jersey, a zariadenie sa rýchlo stalo štandardnou výbavou automobilov General Motors. Samotný názov „klaksón“ pochádza zo starogréckeho slova „klazō“, čo znamená „kričať“ – a svoj účel si plní dodnes.

V súčasnosti sa klaksón opäť dostáva do popredia v súvislosti s novými pravidlami Euro NCAP, ktoré od roku 2026 zohľadnia umiestnenie a dostupnosť kľúčových ovládacích prvkov v autách. Automobilky budú čeliť sankciám, ak presunú klaksón, výstražné svetlá, smerovky či stierače výhradne na dotykové displeje, pretože takéto riešenia znižujú bezpečnosť a odvádzajú pozornosť vodičov. Tento trend poukazuje na rastúci dôraz na intuitívne fyzické ovládacie prvky, ktoré zlepšujú reakčný čas v kritických situáciách.

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #inovácie v bezpečnosti
Sledujte Pravdu na Google news po kliknutí zvoľte "Sledovať"
Články podľa značiek