Jazdené autá: Škoda Superb – pozor na búrané exempláre

Pre mnohých dnes predstavuje staršia Škoda Superb veľmi lákavú alternatívu, pozor však na jej stav. Veľa ich je po nehode alebo zložených z viacerých kusov.

22.11.2011 08:36
Škoda Superb Foto:
Klesajúce ceny robia z prvého Superbu dostupné auto.
debata (8)

O prvej generácii Škody Superb sa toho už popísalo veľa. Ja som sa jej venoval v článku Jazdené autá: Škoda Superb I, nebudem sa preto opakovať, stačí si prečítať spomínaný článok a odhaliť niekoľko zaujímavých tajomstiev auta, ktoré svojho času posunulo Škodu opäť do vyšších sfér.

Kedysi to bol symbol postavenia, dnes je z neho... Foto: Václav Lipavský
Škoda Superb Kedysi to bol symbol postavenia, dnes je z neho limuzína dostupná širokým masám.

Tentoraz sa k Škode Superb vraciam znova, dôvodom však nie sú nostalgické spomienky, ale praktická skúsenosť s exemplárom, ktorý mi na pár dní zapožičala bratislavská pobočka spoločnosti Autocentrum AAA AUTO. Keď som sa dozvedel, že by to mala byť jedna z jej najproblematic­kejších verzií, moja zvedavosť narástla. Do rúk sa mi totiž dostal naftový Superb 2.0 TDI – auto, ktoré museli kvôli problémom s regeneráciou časticových filtrov dokonca na čas stiahnuť z výroby. Na jeho tachometri svietil údaj 138 209 km, bol z roku 2006 a v Autocentre AAA AUTO si zaň pýtali presne 9999 €.

Testované auto malo po piatich rokoch na... Foto: Václav Lipavský
Škoda Superb Testované auto malo po piatich rokoch na tachometri 138 209 km.
Testovaný exemplár
Model Škoda Superb 2.0 TDI PD
Rok výroby 2006
Stav tachometra 138 209 km
Cena 9999 €
Vozidlo zapožičala spoločnosť Autocentrum AAA AUTO

Výlet do minulosti

Musím priznať, že som k nemu pristupoval s určitým odstupom. Viete, ak každý týždeň skúšate najnovšie autá, veľmi jednoducho vás to vytrhne z reality. Ich rýchly vývoj začnete považovať za samozrejmosť a päť rokov staré auto sa vám zrazu javí ako veterán. Nepreháňam to, aj keď si to mnohí kolegovia nepriznajú, testovanie najnovších modelov áut, nezriedka s najvýkonnejším motorom a najbohatšou výbavou vám jednoducho prekalibruje zmysly. Jednou z osvedčených možností, ako pristáť nohami opäť na zemi, je sadnúť do niečoho staršieho. A poviem vám, jazdiť na päť rokov starom Superbe bol nečakane príjemný relax.

Tvary a spracovanie Superbu vám pripomenú, ako... Foto: Václav Lipavský
Škoda Superb Tvary a spracovanie Superbu vám pripomenú, ako rýchlo letí čas. Plasty palubnej dosky a čalúnenie sedadiel výborne odolávajú opotrebovaniu.

Praktickejšiu farbu nenájdete

Vizuálne bol strieborný Superb ako nový. A hoci mal na karosérii pár drobných škrabancov, jeho strieborný lak ich účinne maskoval. Z tohto pohľadu sa strieborné auto naozaj vypláca. Rovnako ako v prípade prvej generácie Octavie, je aj lak tohto Superbu veľmi kvalitný. Podľa skúseností viacerých lakovačov je dokonca mechanicky odolnejší, než vodou riediteľné ekologické laky používané v súčasnosti.

Strieborná farba je nudná, ale nevidno na nej... Foto: Václav Lipavský
Škoda Superb Strieborná farba je nudná, ale nevidno na nej špinu ani väčšinu škrabancov. Tie na fotografii boli opravované pretretím striebornou farbou.

Obutie ako sa patrí

Predchádzajúci majiteľ zvolil pre svoje auto obutie s rozumným rozmerom 205/55 R 16 (za príplatok boli k dispozícii aj 17-palcové disky a pneumatiky s nižším profilovým číslom). Pneumatiky s relatívne vysokým profilom dobre chránia disky, výraznou mierou prispievajú ku komfortu jazdy a predlžujú životnosť predného zavesenia, ktoré je z hľadiska svojej zložitejšej konštrukcie citlivé na rozbité slovenské cesty. V prípade Superbu trpia najmä horné ramená, s ich výmenou sa mechanici stretávajú pomerne často.

Tento Superb jazdil na pneumatikách Dunlop... Foto: Václav Lipavský
Škoda Superb Tento Superb jazdil na pneumatikách Dunlop Sport Fastresponse 205/55 R 16.

Krúti sa krúti

Čo sa týka jazdných vlastností, Superb je v podstate klasickým, nudne nedotáčavým dlhým autom. Vďaka veľkému rázvoru disponuje dobrou pozdĺžnou stabilitou, no zároveň platí krutú daň v podobe neochoty zatočiť. Do zákrut sa mu naozaj nechce. Nejde o presnosť riadenia, tá je v poriadku, no auto je príliš dlhé na to, aby dokázalo vyprovokovať jednoduchú zadnú nápravu k nejakej reakcii. Tá sa len vezie a môžete sa za volantom aj roztrhať, aj tak ju k ničomu nedonútite. Mäkšie naladenie pruženia by však malo každému už čo to dopredu naznačiť.

Prahy Superbu musel výrobca neskôr vystužiť,... Foto: Václav Lipavský
Škoda Superb Prahy Superbu musel výrobca neskôr vystužiť, auto sa príliš krútilo.

Ak je to potrebné, Superb zvládne aj rýchle prejazdy, dokonca rýchlejšie, než si dokáže väčšina majiteľov drahších limuzín pripustiť, treba však počítať s krútením jeho dlhej karosérie. S jej torznou tuhosťou mal Superb problémy už na začiatku produkcie. Neskôr ju v Mladej Boleslavi vystužili (v mieste podlahy a bočných prahov), no ani tieto úpravy nedokázali dlhé auto spevniť natoľko, aby sa v ostrých zákrutách nekrútilo ako paragraf.

Jednoduchá zadná náprava si na priečnych... Foto: Václav Lipavský
Škoda Superb Jednoduchá zadná náprava si na priečnych nerovnostiach rada odskočí.

V rámci zlepšenia využiteľnosti mu v roku 2004 dokonca odstránili priečku za zadnými sedadlami (aby sa dalo zadné delené operadlo sklopiť a zväčšiť tak batožinový priestor). Na testovanom aute sa zadné sklápateľné sedadlá neustále ozývali nenápadným vŕzganím.

Od roku 2004 sa dalo delené operadlo zadného... Foto: Václav Lipavský
Škoda Superb Od roku 2004 sa dalo delené operadlo zadného sedadla sklopiť.
Oslabenie priečky za zadnými sedadlami pevnosti... Foto: Václav Lipavský
Škoda Superb Oslabenie priečky za zadnými sedadlami pevnosti karosérie ani trochu nepomohlo.

Pozornejší vodič spozná krútiacu sa karosériu už pri rýchlom prejazde zákrutou. Auto v nej síce ostáva stabilné (na čom má veľký podiel obrovský rázvor), no neustále mierne vlní zadnou časťou. Situácia sa ešte zhorší na rozbitých povrchoch, kde sa k vlneniu pridá aj odskakovanie zadných kolies.

Miestom vzadu dostane Superb hádam každého. Foto: Václav Lipavský
Škoda Superb Miestom vzadu dostane Superb hádam každého.

Neznamená to však, že Superb jazdí zle. Ak ho budete vnímať ako komfortnú limuzínu a podľa toho k nemu aj pristupovať, prekvapí vás plavnou jazdou a príjemne mäkkým čalúnením sedadiel. Mimochodom, testovaný exemplár mal sedadlá čalúnené odolnou látkou, ktorá nebola ani po piatich rokoch nikde ošúchaná alebo nebodaj natrhnutá. Sedadlá pôsobili naozaj ako nové. Vodičove sedadlo nebolo vysedené ani nijak inak opotrebované. Čo je zaujímavé, mal som možnosť usadnúť aj do Superbu 2.8 V6, ktorý mal najazdených približne 400 000 km. Samozrejme tomu zodpovedal jeho aktuálny technický stav, no sedadlu vodiča by som takú porciu kilometrov rozhodne nehádal. Zdá sa, že Superb má sedadlá naozaj veľmi odolné.

Typický problém áut koncernu VW - nekvalitný... Foto: Václav Lipavský
Škoda Superb Typický problém áut koncernu VW - nekvalitný plast na dverách, ktorý sa časom lúpe.

Ani naftový dvojliter nemusí znamenať katastrofu

Na rozdiel od súčasného Superbu mal jeho... Foto: Václav Lipavský
Škoda Superb Na rozdiel od súčasného Superbu mal jeho predchodca motor uložený pozdĺžne. Motor 2.0 TDI PD býval dosť preceňovaným agregátom, v testovanom aute však fungoval bez problémov.

Nechcem tu papagájovať známy fakt o nespoľahlivosti motora 2.0 TDI PD. Áno, je pravdou, že patril medzi najnespoľahlivejšie agregáty, no rovnako ružové to nebolo ani s prvým šesťvalcom 2.5 TDI V6. Osemventilová verzia so vstrekovaním čerpadlo – tryska je navyše spoľahlivejšia, než verzia 2.0 TDI 16V (v Superbe sa nepoužívala) s piezoelektrickými vstrekovačmi. Mnoho problémov súvisiacich s motormi 2.0 TDI sa vzťahuje skôr na novšiu šestnásťventilovú verziu, ktorá sa pod kapotou tejto Škody nikdy nedostala. Pravdou však je, že s filtrami pevných častíc si dvojliter nikdy veľmi nerozumel. Ak sa však majiteľ naučil, kedy a akou jazdou ho „vypáliť“, nie je to tak strašné, ako sa hovorí.

Zaujímavé je umiestnenie akumulátora za motorom... Foto: Václav Lipavský
Škoda Superb Zaujímavé je umiestnenie akumulátora za motorom pred motorovou priečkou.

Otázka priorít

Pri kúpe tohto modelu je výraz „otázka priorít“ výstižnejší než kdekoľvek inde. Pozrite, Superb má svoje chyby a je fakt, že karosériu veľmi pevnú nemá, na druhej strane to nemusí normálnemu vodičovi vôbec vadiť, vzadu ponúka bezkonkurenčné miesto, disponuje odolnou a rokmi preverenou technikou a keď sa niečo pokazí, nebudete mať problém hľadať niekoho, kto problém odstráni. Prvá generácia Superbov sa dokonca už nekradne tak ako kedysi, predsa len pomaly starne a trh s náhradnými dielcami je zaplavený lacnou druhovýrobou. Pozor si však treba dávať stále, čím je starší, tým jednoduchšie sa doň zlodeji dostanú.

Staršie Superby mávajú voľnejšiu kulisu... Foto: Václav Lipavský
Škoda Superb Staršie Superby mávajú voľnejšiu kulisu radenia, ani skúšaný exemplár nebol výnimkou.

Kvôli zníženiu potenciálneho rizika je lepšie sa poobzerať po motoroch 1.9 TDI PD, 1.8 20V T alebo 2.0 8V. Neznamená to však, že s ostatnými motormi fungovať nebude. Skôr sa zamerajte na jeho technický stav, veľa ich je narovnávaných po nehode alebo dokonca zložených z dvoch kusov. V tom vidím jeho najväčší problém, ak už totiž bola karoséria Superbu narovnávaná, či je nebodaj zvarená z viacerých kusov, nikdy nedosiahne tvar, pevnosť ani bezpečnosť pôvodného skeletu. A jeho nadpriemerná dĺžka situáciu ešte zhoršuje. Pamätajte, nájsť dobrý kus bude z roka na rok náročnejšie.

Podľa tejto nálepky malo ísť auto v júni 2011... Foto: Václav Lipavský
Škoda Superb Podľa tejto nálepky malo ísť auto v júni 2011 na servisnú prehliadku.

Michal Válka, Regional Buying Manager AAA AUTO

"Na českom a slovenskom trhu získal Superb už od svojho uvedenia do predaja punc prestížneho vozidla a stal sa symbolom manažérskeho a podnikateľského úspechu. K vyvolaniu závistlivých pohľadov susedov u nás skrátka nie je potrebný Mercedes či BMW, pritom na západ od našich hraníc je Superb úplne bežným vozidlom strednej triedy.

Čím Superb bezpochyby boduje, je bezkonkurenčný priestor pre nohy na zadných sedadlách, ktorý je porovnateľný s luxusnými limuzínami. Z technického pohľadu zdieľa najväčšia škodovka väčšinu podvozkových komponentov s Passatom. Vozidlá na začiatku výroby často trápili vôle v uložení prednej nápravy, od roku 2002 bola montovaná jej modifikovaná zosilnená verzia s lepšou životnosťou.

Najpopulárnejším motorom je vznetový štvorvalec 1.9 TDI vo verzii s výkonom 96 kW. Nepoteší síce vysokou hlučnosťou, ale z hľadiska prevádzkových nákladov a spoľahlivosti je oprávnene najlepšou voľbou. Naftový šesťvalec totiž môže majiteľa potrápiť pomerne drahou poruchou vstrekovacieho čerpadla a opotrebovaním vačkových hriadeľov, zvýšené riziko problémov však väčšinou tieto verzie kompenzujú bohatšou výbavou. Benzínové agregáty stoja skôr na okraji záujmu kupujúcich, ale štvorvalec 1.8 T rozhodne nie je zlou voľbou. Vie jazdiť s ôsmymi litrami a netrpí žiadnymi vážnymi poruchami.

Natrafiť na zachovaný Superb so solídnou históriou je dnes omnoho väčší problém, než by sa mohlo zdať. A predávajúci si obyčajne za takýto klenot nechá poriadne zaplatiť. Ostražitosť je na mieste najmä pri autách dovezených zo zahraničia, tie majú často za sebou nejednu haváriu a bežný nájazd 130 tisíc kilometrov svieti na ich počítadlách už po niekoľkýkrát. Z lákavej kúpy sa často vykľuje buď exemplár krátko pred smrťou, bývalý taxík, či dokonca rovno auto s pozmenenými identifikátormi. Pozor teda na podozrivo výhodné ponuky.

Vďaka značnej obľube na trhu jazdeniek klesajú ceny Superbu veľmi pomaly. Najstaršie takmer desaťročné exempláre s obľúbeným dieselom pod kapotou možno bežne zaobstarať za 6 500 eur, pritom napríklad rovnako starý Ford Mondeo stojí o 2000 eur menej."

Pozor na kusy opravované po nehode. Ak boli na... Foto: Václav Lipavský
Škoda Superb Pozor na kusy opravované po nehode. Ak boli na rovnacej stolici, ich dlhá karoséria ľahko stráca pôvodnú pevnosť a tvar.
História modelu
2001 Začiatok predaja, benzínové motory 2.0 8V (85 kW/115 k), 1.8 20V Turbo (110 kW/150 k), 2.8 V6 30V (142 kW/193 k), naftové motory 1.9 TDI PD 8V (96 kW/130 k), 2.5 TDI V6 24V (114 kW/155 k).
2003 Naftový motor 2.5 TDI V6 24V (120 kW/163 k), s ním nová šesťstupňová manuálna prevodovka, automatická prevodovka Tiptronic aj pre motory 1.8 20V Turbo a 1.9 TDI PD 8V.
2004 Naftový motor 1.9 TDI PD 8V (74 kW/100 k), sklápateľné zadné sedadlo a možnosť zväčšenia batožinového priestoru na 945 litrov.
2005 Motory 1.9 TDI PD 8V (77 kW/105 k) a 2.0 TDI PD 8V s filtrom pevných častíc a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.
2006 Na konci roka ukončenie výroby motora 2.5 TDI V6 24V, motor 1.9 TDI PD 8V (85 kW/115 k), facelift verzií modelového roku 2007.
2008 Ukončenie výroby
Časté poruchy
Vôle v prednej náprave, opotrebované asymetrické silentbloky ramien zadnej nápravy, poruchový snímač hmotnosti nasávaného vzduchu (TDI), netesnosti vodného čerpadla (2.5 TDI V6, 2.8 V6 30V), zanesený filter pevných častíc (2.0 TDI PD), kolabujúce vysokotlakové palivové čerpadlo Bosch VP44, opotrebované ložiská turbodúchadla (väčšinou vplyvom nesprávnych jazdných návykov), poruchové zapaľovacie cievky (1.8 20V Turbo), vyššia spotreba motorového oleja (2.8 V6 30V), poruchy klimatizácie Climatronic, hlučná viskospojka ventilátora.
Odporúčania
Väčšina záujemcov o Superb prahne po naftovom motore. Keď patríte do tejto skupiny aj vy, orientujte sa na agregáty 1.9 TDI PD 8V v akejkoľvek výkonovej verzii. Väčší štvorvalec 2.0 TDI PD nie je konštrukčne zlý, ale prišiel v čase platnosti emisnej normy Euro 4, čo si vyžiadalo jeho kombináciu s filtrom DPF a pohroma bola na svete. Šesťvalec 2.5 TDI V6 vás zničí servisnými nákladmi. Chybu neurobíte ani s benzínovým motorom 1.8 20V Turbo. Je mimoriadne pružný, výkonný a keď používate za volantom rozum, jeho spotrebu udržíte na prijateľnej hranici.
Vyhýbajte sa agregátu 2.0 TDP PD 8V. Vždy je v aute s filtrom DPF a od samého začiatku si títo dvaja nerozumeli. Posledné verzie boli síce spoľahlivejšie, ale s akýmkoľvek motorom 1.9 TDI PD 8V budete mať starostí omnoho menej.
8 debata chyba
Články podľa značiek