Jazdené autá: Škoda Roomster – karoséria a podvozok (1. časť)

Aj po rokoch vyzerá trochu zvláštne, odvezie však nemožné a keď sa niečo pokazí, opravia ho pomaly na každom rohu. Jeho odolnosť má však aj tienisté stránky.

30.04.2012 20:53
Škoda Roomster Foto:
Niekomu jeho tvary dodnes vadia, iní v ňom vidia originálne a príjemne výstredné rodinné auto. Tak, či onak, Roomster patrí medzi najpoctivejšie zhotovené autá svojho segmentu.
15

Škoda sa svojho času s Roomsterom vydala na tenký ľad, ako však ukázal čas, bol to dobrý ťah. Odvážny dizajn skombinovaný s osvedčenou technikou na zákazníkov zabral a hoci mu dodnes mnohí nevedia prísť na chuť, rozhodne výborne zapasoval do modelového portfólia mladoboleslavskej značky. Informácií o Škode Roomster je toľko, že sme sa ich rozhodli zhrnúť do dvoch samostatných článkov. V prvej časti sa sústredíme na karosériu a podvozok, zatiaľ čo druhé pokračovanie bude patriť výlučne motorovej ponuke.

Roomster zložili konštruktéri Škody z... Foto: Václav Lipavský
Škoda Roomster Roomster zložili konštruktéri Škody z komponentov viacerých existujúcich modelov. Širšia zadná časť sa vozí na zadnej náprave z Octavie I (má o 64 mm širší rozchod ako predná náprava).

Nebudeme sa tu rozpisovať o šokujúcom dizajne, či obrovskom prekvapení, ktoré Roomster svojim príchodom v roku 2006 spôsobil. Tento príbeh je dostatočne známy a hoci sú aj po rokoch jeho krivky stále predmetom vášnivých diskusií, stabilné predaje dokazujú, že Roomster svojich priaznivcov stále má. A pravdupovediac, dalo sa to tak trochu čakať. Čo mu totiž v žiadnom prípade nemožno uprieť, je jeho schopnosť slúžiť ako mimoriadne priestranný variabilný rodinný prepravník alebo ideálny pomocník pri podnikaní. Jeho všestrannosť je navyše podporená robustnou konštrukciou, ktorá dobre odoláva zvýšenému namáhaniu a používaniu v sťažených podmienkach. A to je zároveň aj jeho prekliatím, pretože ako to už v podobných prípadoch chodí, ak auto dlhodobo odoláva opotrebovaniu, ľudia to okamžite začnú zneužívať a namiesto potrebného servisu s ním jazdia, až kým sa z nejakého dôvodu nezastaví.

Pripravte sa na to, že Roomster poriadne... Foto: Václav Lipavský
Škoda Roomster Pripravte sa na to, že Roomster poriadne nesvieti. Nepomohli mu ani príplatkové projektorové svetlomety. Xenóny nedostal, nemala ich totiž ani Fabia II (hoci technicky tomu nič nebránilo).

V rámci krátkeho testu sa nám do rúk dostala verzia z roku 2008, poháňal ju osvedčený benzínový štvorvalec 1.4 16V (63 kW/86 k) a na tachometri jej svietil údaj 69 233 najazdených km. V Autocentre AAA AUTO si za testovaný Roomster pýtali 6799 €.

Testovaná Škoda Roomster mala po necelých... Foto: Václav Lipavský
Škoda Roomster Testovaná Škoda Roomster mala po necelých štyroch rokoch prevádzky na tachometri necelých 70 000 km.
Testovaný exemplár
Model Škoda Roomster 1.4 16V
Rok výroby 2008
Stav tachometra 69 233
Cena 6799 €
Vozidlo zapožičala spoločnosť Autocentrum AAA AUTO

Konštrukčný mix Fabie a Octavie

Nie je žiadnym tajomstvom, že konštruktéri Roomstera museli pri návrhu konštrukcie improvizovať. Zadanie totiž znelo jasne – použiť čo najviac komponentov z už existujúcich modelov Škody. Výsledkom je auto, ktorého predná časť (vrátane predného zavesenia) vychádza z Fabie prvej generácie (nedajte sa pomýliť vzhľadom Fabie II), stred a podlahový rošt sú navrhnuté výlučne pre tento model a celé zadné zavesenie vrátane časti podlahy pochádza z Octavie prvej generácie. Ako celok to však fungovalo výborne.

Tvári sa ako technický príbuzný Fabie II... Foto: Václav Lipavský
Škoda Roomster Tvári sa ako technický príbuzný Fabie II (dokonca aj interiérom), v skutočnosti si však celú prednú časť Roomster požičal z Fabie I.

Zadná náprava z Octavie sa svojim širokým rozchodom (Roomster bol takmer štvorstopové vozidlo, rozchod zadných kolies bol totiž o 64 mm väčší ako vpredu) postarala o príkladnú stabilitu v zákrutách a krátky zadný previs zasa o malý vplyv zaťaženia zadnej nápravy na jazdné vlastnosti auta. Potešiteľné je, že ani pri častom využívaní dynamického potenciálu podvozku vo zvýšenej miere neodchádzajú ložiská kolies (majitelia Fabií už toľko šťastia nemajú).

Pozor na unavené kusy

Veľká prepravná kapacita Roomstera stála v mnohých prípadoch za jeho výberom do pozície pracovného auta, nejeden živnostník, či zamestnanec veľkej firmy mu tak počas aktívnej služby nakladal na chrbát viac ako mal, pričom takto naložené auto neraz hnal rýchlosťami presahujúcimi možnosti jeho jednoduchého podvozku. To sa samozrejme podpísalo aj na zdraví niektorých kľúčových komponentov.

Zadná náprava toho vydrží veľa, neznesie však... Foto: Václav Lipavský
Škoda Roomster Zadná náprava toho vydrží veľa, neznesie však všetko. Užitočná hmotnosť testovanej verzie bola úctyhodných 715 kg.
Ak dávate Roomsteru pravidelne do tela a... Foto: Václav Lipavský
Škoda Roomster Ak dávate Roomsteru pravidelne do tela a jazdíte po zlých cestách, povolia aj takmer nezničiteľné uloženia zadných ramien.

Z pohľadu karosérie a podvozku je dôležité, že najmä na často preťažovaných kusoch sa časom utvorili vôle v uložení pozdĺžnych ramien zadnej nápravy. Tie ľahko identifikujte podľa nestabilnej zadnej časti plávajúcej na každej vyjazdenej koľaji. Príčinou však môžu byť aj vytečené tlmiče, ktoré sa pri prepružení dostanú až za hranicu svojich možností a jednoducho z nich vytečie olej.

Pôvodné silentbloky spodných priečnych ramien... Foto: Václav Lipavský
Škoda Roomster Pôvodné silentbloky spodných priečnych ramien dlho nevydržali. Automobilka ich modifikovala a neskôr uloženie prednej nápravy úplne prepracovala.

Prednú nápravu nemusíte dokonca ani extrémne namáhať, aby sa v uložení jej spodných ramien nakoniec prejavili vôle. V ojedinelých prípadoch sa tak stalo už po 50 000 km, ani opatrným šoférom však prvé silentbloky na ramenách nevydržia dlho (ich výmena nestojí veľa). Po ich opotrebovaní sa na nerovnostiach ozývajú tupé kovové rany od podvozku a neskôr auto na vlnách stráca stabilitu. Dôvodom je pozdĺžny posuv predných kolies pri náhlom zaťažení počas prejazdu nerovnosťou alebo pri prudkom brzdení. Uvedené silentbloky Škoda neskôr upravila (boli pevnejšie) a v polovici roku 2008, po vzore Fabie II, modifikovala celé predné zavesenie. Po úprave sa odolnosť predného zavesenia zvýšila a prípadná výmena silentblokov výrazne zrýchlila.

Protikorózna ochrana Škody Roomster je príkladná. Foto: Václav Lipavský
Škoda Roomster Protikorózna ochrana Škody Roomster je príkladná.

Lacný interiér

Najmä základné verzie s bledými plastmi dnes pôsobia na pohľad aj dotyk vyslovene lacným dojmom. Tvrdé vnútorné obloženia sú relatívne citlivé na poškriabanie, takže najmä pri kusoch slúžiacich na služobné účely by vás drobné poškodenia plastov nemali zaskočiť.

Tvrdé plasty dojmu kvality rozhodne nepridajú,... Foto: Václav Lipavský
Škoda Roomster Tvrdé plasty dojmu kvality rozhodne nepridajú, v porovnaní s Fabiou I ide o krok späť. Tu sa šetrenie zamaskovať nedalo.

Na testovanom aute nás zaujalo poškodenie plastového veka odkladacej schránky pred spolujazdcom, čo je len dokazuje, že Roomster dokáže v prípade núdze poslúžiť aj ako improvizovaná dodávka s nákladným priestorom.

Plasty vnútorných obkladov sú náchylné na... Foto: Václav Lipavský
Škoda Roomster Plasty vnútorných obkladov sú náchylné na poškrabanie.

Kým veniec volantu bol takmer ako nový, sivý plast hlavice radiacej páky naplno odhalil svoj pôvodný odtieň. V novom aute ho pokrýval efektný strieborný lak, dlani neustále sa opierajúcej o prevodovú páku však po štyroch rokoch odolať nedokázal.

Veniec volantu bol aj po štyroch rokoch ako nový. Foto: Václav Lipavský
Škoda Roomster Veniec volantu bol aj po štyroch rokoch ako nový.

Čo je trochu horšie, v oblasti dielenského spracovania Roomster akoby nepokračoval tam, kde Fabia prvej generácie skončila. Naopak, v plnej nahote ukázal dôsledky šetrenia na nesprávnych miestach. Do niektorých medzier medzi plastovými výliskami pomaly strčíte prst a hoci má karoséria dostatočnú pevnosť, časom sa môže predsa len unaviť a začne povŕzgavať. Prispieva k tomu aj obrovský vnútorný priestor, ktorý pôsobí ako jedna veľká ozvučnica.

Na hlavici radiacej páky po pôvodnom... Foto: Václav Lipavský
Škoda Roomster Na hlavici radiacej páky po pôvodnom striebornom laku nezostalo ani stopy.

Dá sa to aj bez nervov

Čo je dobre, systém uchytenia zadných sedadiel je pevný a ani neobsadené sedadlá nevydávajú počas jazdy nežiaduce pazvuky. Napriek tomu sú v oblasti prestavovania mimoriadne variabilné. Môžete ich pozdĺžne posúvať (v rozsahu 150 mm), dá sa meniť sklon ich operadiel a keď to budete potrebovať, môžete prostredné sedadlo úplne vybrať a krajné posunúť o 110 mm viac k sebe a dozadu. Manipulácia so sedadlami je navyše jednoduchá a na rozdiel od niektorých francúzskych konkurentov pritom neprídete o kríže ani nestratíte nervy.

Zadné posuvné sedadlá sú silnou stránkou auta.... Foto: Václav Lipavský
Škoda Roomster Zadné posuvné sedadlá sú silnou stránkou auta. Nevŕzgajú a dobre sa s nimi manipuluje.

Dobre využiteľný kufor

Batožinový priestor má v základom usporiadaní (so sedadlami posunutými vzad) solídnych 450 l. V dnešnom svete sa to nemusí zdať veľa, no má dobre využiteľný tvar a pod jeho podlahou nájdete plnohodnotnú rezervu. Ak navyše vyberiete všetky zadné sedadlá, premeníte ho na dodávku s prepravným priestorom veľkým 1,8 m3.

Pod podlahou kufra so základným objemom 450 l... Foto: Václav Lipavský
Škoda Roomster Pod podlahou kufra so základným objemom 450 l nájdete plnohodnotnú rezervu. Tú dnes ponúka málokto a keď áno, priestor pre ňu automobilky často započítavajú do celkového objemu batožinového priestoru.

Antonín Mrocek, Country Manager AAA AUTO pre Slovensko: „Podľa našich skúseností si jazdenú Škodu Roomster väčšinou obstarávajú mladé rodiny, ktorým sa napríklad Berlingo či Partner zdajú byť až príliš „dodávkové“. Často ide o ich vôbec prvé rodinné auto, s ktorým prežijú niekoľko nasledujúcich rokov. Preto je nízky stav najazdených kilometrov pri Roomsteroch ešte dôležitejší ako pri iných jazdenkách. Exempláre po prvom majiteľovi, ktoré majú preukázateľne najazdených menej ako 50 tisíc km, sa zvyčajne predajú ešte skôr, než vôbec stihnú poriadne zaparkovať na bazárovej ploche. Roomster je stále ešte mladá jazdenka, a tak najlacnejšie solídne kusy len málokedy stoja menej než zhruba 6 tisíc eur. Exempláre z lacnejšieho konca ponuky spravidla majú pod kapotou „úderný“ trojvalec 1.2 HTP, ktorého trhový podiel tvorí asi 50 %. Tretina jazdeniek na trhu má pod kapotou trojvalcový diesel, s ktorým väčšinou absolvovali kariéru služobných áut. Najväčším predajným trhákom je rokmi preverená tisícdeväťstovka TDI. Ceny týchto verzií len zriedka klesajú pod 6500 eur a ich priemerný nájazd je vyšší. Zo zážihových motorizácií ide najviac na dračku relatívne málo rozšírená tisícšesťstovka, ktorá Roomsteru dáva zodpovedajúcu dynamiku. A keď je navyše spojená s automatom, ide o veľmi „horúci“ tovar. Predaje modelu Roomster každoročne vrcholia tesne pred začiatkom letnej sezóny. Naopak, po jej skončení záujem zákazníkov klesá a s ním i predajné ceny. Tým pádom možno v zime vyberať z väčšej ponuky a navyše aj zjednať niekoľko pár eur z predajnej ceny.“

História
2006 Začiatok sériovej výroby, benzínové motory 1.2 HTP (47 kW/64 k), 1.4 16V (63 kW/86 k), 1.6 16V (77 kW/105 k), naftové motory 1.4 TDI PD (51 kW/70 k a 59 kW/80 k), 1.9 TDI PD (77 kW/105 k).
2007 Zvýšenie výkonu motora 1.2 HTP na 51 kW/70 k. Verzie Scout a Praktik.
2009 Technická úprava motora 1.2 HTP (nový rozvodový remeň).
2010 Modernizácia modelu, nové motory 1.2 TSI (63 kW/86 k a 77 kW/105 k), 1.6 TDI CR (66 kW/90 k a 77 kW/105 k).
2011 Naftový trojvalec 1.2 TDI CR (55 kW/75 k) pre verziu Greenline.
Najčastejšie poruchy
Vôle v uložení predných spodných ramien, vôle v tyčkách stabilizátora, vôle v uložení zadnej nápravy (pri extrémne zaťažovaných exemplároch), poruchové zapaľovacie sviečky, preskočená rozvodová reťaz (1.2 HTP), poruchy plniaceho tlaku turbodúchadla (1.2 TSI), poruchy turbodúchadiel (pri exemplároch s dlhými intervalmi medzi výmenami oleja), netesnosti vstrekovacích jednotiek systému PD.
Odporúčanie
Verziu s motorom 1.2 HTP voľte skôr do mesta a na krátke trasy, tiež si preverte jej minulosť. Veľa týchto motorov je pri predaji už zničených častými jazdami po diaľnici. Ak kupujete naftovú verziu, pre istotu majte pripravenú finančnú rezervu na nové vstrekovače (v prípade starších systémov TDI PD). Zanedbaná údržba sa rýchlo prejaví aj na stave turbodúchadla.
Počítajte s vôľami v prednej náprave, ich odstránenie však nie je drahé a nemusíte sa toho báť. Extrémne preťažované kusy vykazujú aj vôle v zadnom uložení. Overte si, či do auta nezateká, niektoré série mali problém s netesnosťami čelného okna.
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
15 debata chyba
Články podľa značiek