Jazdené autá: Škoda Roomster – motory (2. časť)

Najväčším problémom Škody Roomster boli motory. Nájsť ten správny sa podarilo málokomu. Postupne sa však situácia zlepšovala.

07.05.2012 06:38
Škoda Roomster Foto:
Vybrať správny motor pre Škodu Roomster bol občas problém.
debata

Kým prvú časť o Škode Roomster sme venovali výlučne karosérii, interiéru a podvozku, tentoraz si posvietime na motory. Práve tie boli pri spustení predaja terčom najväčšej kritiky a vybrať si z nich bolo hotové umenie. Trojvalce HTP nemali výdrž, štvorvalce nesplnili očakávania a naftové motory menili Roomster na vibrujúci poľnohospodár­sky stroj.

Nech už bola motorová ponuka akákoľvek, faktom ostáva, že mnohí nespokojní zákazníci by mali hľadať chybu najskôr u seba. Prečo má dnes prevažná väčšina exemplárov pod kapotou dýchavičný trojvalec HTP? Na to by asi najlepšie odpovedali tí, ktorí si ho dobrovoľne zvolili a následne naň len nadávali. Škoda ponúkala aj štvorvalce, boli však drahšie, takže napriek známym faktom u väčšiny ľudí nakoniec zvíťazila vidina ušetrených peňazí a z predajne odchádzala trojvalcovou verziou.

Nepochopiteľne sa však správali aj niektorí zákazníci vyhľadávajúci naftové motory. Zaslepení rozprávkovými údajmi o spotrebe akosi ignorovali skutočnosť, že konštrukcia naftového motora si už z princípu žiada väčšiu pozornosť a postupom času aj nemalé investície. Práve majitelia drahších naftových verzií však trestuhodne akoby minuli svoj rozpočet na auto už pri jeho kúpe a ochota ich ďalšieho investovania končila pri stojanoch s podozrivo lacnou naftou a improvizovaných opravách životne dôležitých komponentov. Samozrejme česť výnimkám.

Na druhej strane treba uznať, že na začiatku predaja Škode skutočne chýbal univerzálny motor, ktorý by dokázal vyhovieť širokej palete požiadaviek bežných klientov. O to dôležitejšia bola úloha predajcov, objasniť zákazníkom nielen všetky výhody, ale aj tienisté stránky dostupných motorizácií. Tí však v honbe za čo najlepšími predajmi túto skutočnosť často podcenili.

Testovaná Škoda Roomster mala pod kapotou... Foto: Václav Lipavský
Škoda Roomster Testovaná Škoda Roomster mala pod kapotou benzínový štvorvalec 1.4 16V (63 kW/86 k).

Pre osvieženie pamäti zopakujeme, že v rámci krátkeho testu jazdenej Škody Roomster sa nám do rúk dostala verzia z roku 2008, poháňal ju benzínový štvorvalec 1.4 16V (63 kW/86 k) a na tachometri jej svietil údaj 69 233 najazdených km. Na testovanom exemplári svietila cenovka 6799 €.

Testovaný exemplár
Model Škoda Roomster 1.4 16V
Rok výroby 2008
Stav tachometra 69 233
Cena 6799 €
Vozidlo zapožičala spoločnosť Autocentrum AAA AUTO

Trojvalec HTP vyžadoval cit a čistý motorový olej

Základným motorom pre Škodu Roomster bol celohliníkový trojvalec 1.2 12V HTP. A hoci je dodnes predmetom najväčšej kritiky, paradoxne je jej najrozšírenejšou matorizáciou. Vďaka ľahšiemu sprevodovaniu (v porovnaní s Fabiou 1.2 HTP) sa dokázal celkom slušne nadýchnuť aj pri rozjazde s naloženým Roomsterom, jazda za mestom však automaticky znamenala vyššie otáčky a to bol problém. Ak sa totiž takto motorizovaný Roomster dostal na voľný výbeh, mordovanie jazdou s plynom na podlahe sa rýchlo podpísalo na jeho zdraví. S narastajúcou rýchlosťou jeho výkon nestačil prekonávať jazdné odpory, pričom želaný efekt neprinieslo ani podradenie. Skôr naopak, do otáčok vyhnaný agregát sa zohrieval viac ako mal (aj zásluhou katalyzátora hneď vedľa hliníkového bloku motora), prepaľoval vlastný motorový olej a vzniknutým karbónom poškodzoval svoj kľukový a rozvodový mechanizmus. K tomu sa pridalo niekoľko konštruktérskych pochybení daných prílišným šetrením pri vývoji a výrobe a pohroma bola na svete.

Výkonové krivky modernizovanej verzie motora... Foto: Škoda
Škoda Roomster Výkonové krivky modernizovanej verzie motora 1.2 HTP nie sú zlé, ale pri vyšších rýchlostiach na silnejúci aerodynamický odpor jednoducho nestačia.

Ak sa však k motoru HTP chováte tak ako máte a zbytočne nešetríte na servise, je to relatívne spoľahlivý a úsporný pomocník s chuťou k vytáčaniu. Určite sa však oplatí siahnuť po modernizovanej verzii s výkonom 51 kW/70 k dostupnej od roku 2007. Tá už nemá problematický EGR ventil (spôsoboval zanášanie škrtiacich klapiek) a jej rozvodová reťaz dostala spoľahlivejší napínací mechanizmus (dlhšie vodiace lišty). Výrobca pri nej čiastočne vyriešil aj problémy s nespoľahlivými zapaľovacími cievkami (stále tu však majú podpriemernú výdrž). Od roku 2009 sú rozvody vďaka inému typu rozvodovej reťaze spoľahlivejšie a tichšie.

Roomster HTP má ľahšie sprevodovanie ako... Foto: Škoda
Škoda Roomster Roomster HTP má ľahšie sprevodovanie ako rovnako motorizovaná Fabia.

Ak kupujete jazdený Roomster 1.2 12V HTP a je to vo vašich silách, určite si overte stav jeho motora. Najmä ak ide o auto používané na firemné účely.

Sklamanie zo štvorvalcov

Spoľahlivejšiu voľbu predstavovali atmosférické štvorvalce 1.4 16V a 1.6 16V. Z hľadiska priebehu výkonu však boli skôr sklamaním, pretože s vysokým Roomsterom si poradili len vo vyšších otáčkach. K výkonom zodpovedajúcim ich papierovým hodnotám ste ich tak museli nútiť častým tlačením plynu k podlahe, čo sa často odrazilo na ich spotrebe.

Najvýkonnejšou benzínovou verziou v ponuke bola... Foto: Škoda
Škoda Roomster Najvýkonnejšou benzínovou verziou v ponuke bola Škoda Roomster 1.6 16V (77 kW/105 k), za tento motor si však priplatil málokto.

Na druhej strane boli kultivované, tiché a pri bežných nárokoch ich dynamika stačila. Testovaný Roomster 1.4 16V si pri normálnom jazdení (mesto + medzimesto) pýtal približne 5,8 l/100 km, na diaľnici jeho spotreba však rýchlo stúpala k sedemlitrovej hranici (dôsledok veľkej čelnej plochy a kolmej zadnej steny). Ak sme ho naložili a na diaľnici dodržiavali povolený rýchlostný limit 130 km/h, jazdili sme za necelých osem litrov (7,8 l/100 km).

Pri kúpe atmosférických štvorvalcov sa prakticky nemáte čoho báť. Servisy na nich občas riešili nepravidelný voľnobeh, inak však pri dobrej údržbe netrpeli na nič závažnejšie. Väčší motor (1.6 16V) má rozvody poháňané bezúdržbovou reťazou, pri motore 1.4 16V je rozvodový remeň, ktorý by ste mali meniť najneskôr pri 90 000 km. Ak teda tachometer testovaného Roomstera neklame, budúci majiteľ sa výmene rozvodov nevyhne.

S turbom za hranice všedných dní

Najlepším, no bezpochyby aj najdrahším benzínovým motorom dostupným pre Roomster je moderný prepĺňaný agregát 1.2 TSI. Pod kapotu tohto modelu sa však montuje len od roku 2010, takže ich v bazároch asi veľa neuvidíte. Krásne ťahá odspodu, nebojí sa ani jazdy vo vyšších otáčkach a popri tom všetkom očaruje príjemne nízkou spotrebou. Pozor len na unavené kusy s veľkým počtom najazdených km. Motor 1.2 TSi je síce zázračne pružný a úsporný, ale aj náročný na pravidelné výmeny oleja. Jeho Achillovou pätou sú rozvody poháňané poddimenzovanou rozvodovou reťazou (môže preskočiť) a občas kolabujúca elektronická regulácia turbodúchadla trpiaca teplom v motorovom priestore.

Motor 1.2 TSI má učebnicový priebeh krútiaceho... Foto: Škoda
Škoda Roomster Motor 1.2 TSI má učebnicový priebeh krútiaceho momentu (modrá krivka).

TDI vydrží viac

Naftová ponuka pre Roomster začínala hlučným a v nízkych otáčkach výrazne vibrujúcim trojvalcom 1.4 TDI-PD. Odhliadnuc od faktu, že triasol celou podlahou, patril medzi to spoľahlivejšie, čo ste si mohli pre Roomster zvoliť. Slabšia verzia (51 kW/70 k) ťahala takmer od voľnobehu, vo vyšších otáčkach však rýchlo strácala ťah. Verzii naladenej na 59 kW/80 k sa naopak odspodu veľmi nechcelo, zato v stredných otáčkach predvádzala aj s ťažším sprevodovaním nečakanú dynamiku. V spojení s vysokým Roomsterom však od malého naftového trojvalca nečakajte zázračné spotreby.

Z pohľadu výkonu aj kultúry chodu bol lepšou voľbou štvorvalec 1.9 TDI PD. Autu prepožičiaval suverénnu dynamiku a pri používaní kvalitnej nafty a pravidelných výmenách oleja predvádzal dobrú spoľahlivosť. Ak sa však k nemu vodič správal hrubo, agregát sa dokázal vypomstiť predčasne opotrebovaným turbodúchadlom alebo sadzami zalepeným EGR ventilom.

Common rail ubral z hlučnosti

Najnovšími naftovými motormi pre Roomster sú trojvalec 1.2 TDI CR a štvorvalec 1.6 TDI CR. Ako prvý sa objavil väčší štvorvalec, ktorý má širšie využiteľné pásmo otáčok ako TDI PD a plochejšiu krivku krútiaceho momentu. Čo vyzerá na papieri dobre, to však vodiči subjektívne vnímajú ako menší záťah. Pocity však klamú a menší motor svojho predchodcu poráža vo všetkých parametroch. Pri rozjazde však potrebuje poriadne roztočiť turbodpúchadlo, takže si vyžaduje o niečo vyššie rozjazdové otáčky ako motor 1.9 TDI PD. Trojvalec 1.2 TDI CR (pre verziu Greenline) sa v ponuke objavil až v roku 2011 a je ich tak málo, že naň takmer s určitosťou v žiadnom bazári nenarazíte. Otázna je zatiaľ aj spoľahlivosť motorov TDI CR. Doterajšie skúsenosti hovoria v ich prospech, na konečný verdikt je však ešte priskoro.

Na motor 1.6 TDI CR medzi autami z bazárov ešte... Foto: Škoda
Škoda Roomster Na motor 1.6 TDI CR medzi autami z bazárov ešte tak skoro nenarazíte.

Antonín Mrocek, Country Manager AAA AUTO pre Slovensko: Podľa našich skúseností si jazdenú Škodu Roomster väčšinou obstarávajú mladé rodiny, ktorým sa napríklad Berlingo či Partner zdajú byť až príliš „dodávkové“. Často ide o ich vôbec prvé rodinné auto, s ktorým prežijú niekoľko nasledujúcich rokov. Preto je nízky stav najazdených kilometrov pri Roomsteroch ešte dôležitejší ako pri iných jazdenkách. Exempláre po prvom majiteľovi, ktoré majú preukázateľne najazdených menej ako 50 tisíc km, sa zvyčajne predajú ešte skôr, než vôbec stihnú poriadne zaparkovať na bazárovej ploche. Roomster je stále ešte mladá jazdenka, a tak najlacnejšie solídne kusy len málokedy stoja menej než zhruba 6 tisíc eur. Exempláre z lacnejšieho konca ponuky spravidla majú pod kapotou „úderný“ trojvalec 1.2 HTP, ktorého trhový podiel tvorí asi 50 %. Tretina jazdeniek na trhu má pod kapotou trojvalcový diesel, s ktorým väčšinou absolvovali kariéru služobných áut. Najväčším predajným trhákom je rokmi preverená tisícdeväťstovka TDI. Ceny týchto verzií len zriedka klesajú pod 6500 eur a ich priemerný nájazd je vyšší. Zo zážihových motorizácií ide najviac na dračku relatívne málo rozšírená tisícšesťstovka, ktorá Roomsteru dáva zodpovedajúcu dynamiku. A keď je navyše spojená s automatom, ide o veľmi „horúci“ tovar. Predaje modelu Roomster každoročne vrcholia tesne pred začiatkom letnej sezóny. Naopak, po jej skončení záujem zákazníkov klesá a s ním i predajné ceny. Tým pádom možno v zime vyberať z väčšej ponuky a navyše aj zjednať niekoľko pár eur z predajnej ceny.

História
2006 Začiatok sériovej výroby, benzínové motory 1.2 HTP (47 kW/64 k), 1.4 16V (63 kW/86 k), 1.6 16V (77 kW/105 k), naftové motory 1.4 TDI PD (51 kW/70 k a 59 kW/80 k), 1.9 TDI PD (77 kW/105 k).
2007 Zvýšenie výkonu motora 1.2 HTP na 51 kW/70 k. Verzie Scout a Praktik.
2009 Technická úprava motora 1.2 HTP (nový rozvodový remeň).
2010 Modernizácia modelu, nové motory 1.2 TSI (63 kW/86 k a 77 kW/105 k), 1.6 TDI CR (66 kW/90 k a 77 kW/105 k).
2011 Naftový trojvalec 1.2 TDI CR (55 kW/75 k) pre verziu Greenline.
Najčastejšie poruchy
Vôle v uložení predných spodných ramien, vôle v tyčkách stabilizátora, vôle v uložení zadnej nápravy (pri extrémne zaťažovaných exemplároch), poruchové zapaľovacie sviečky, preskočená rozvodová reťaz (1.2 HTP), poruchy plniaceho tlaku turbodúchadla (1.2 TSI), poruchy turbodúchadiel (pri exemplároch s dlhými intervalmi medzi výmenami oleja), netesnosti vstrekovacích jednotiek systému PD.
Odporúčanie
Verziu s motorom 1.2 HTP voľte skôr do mesta a na krátke trasy, tiež si preverte jej minulosť. Veľa týchto motorov je pri predaji už zničených častými jazdami po diaľnici. Ak kupujete naftovú verziu, pre istotu majte pripravenú finančnú rezervu na nové vstrekovače (v prípade starších vstrekovacích systémov TDI PD jazdiacich na menej kvalitnú naftu). Zanedbaná údržba sa rýchlo prejaví aj na stave turbodúchadla.
Počítajte s vôľami v prednej náprave, ich odstránenie však nie je drahé a nemusíte sa toho báť. Extrémne preťažované kusy vykazujú aj vôle v zadnom uložení. Overte si, či do auta nezateká, niektoré série mali problém s netesnosťami čelného okna.
debata chyba
Články podľa značiek