Jazdené autá: Citroën C4 - s dobrým motorom mu veľa odpustíte

Horšia kvalita výroby a povesť nespoľahlivého Francúza mu po rokoch nahrávajú do kariet. Zánovný Citroën C4 býva často lacnejší ako vybehaní nemeckí konkurenti.

08.06.2011 14:19
Citroën C4 Foto:
Kvalita mu chýba, ale nekradne sa a predáva sa za dobré ceny.
debata

Keď som sa prechádzal po areáli autobazáru a vyberal si auto, ktoré si trošku preklepnem, netušil som, s čím nakoniec odídem. Vždy je to lotéria. Jednoducho prídete a snažíte sa vybrať niečo, čo ľudí zaujíma. Pôvodne som chcel vyskúšať niektorú z Octavií, no potom som narazil na niečo omnoho zaujímavejšie – šesťročný Citroën C4 1.6 16V s najazdenými 36 000 km na tachometri.

Kusy s tak malým počtom najazdených km sú skôr... Foto: Václav Lipavský
Citroën C4 Kusy s tak malým počtom najazdených km sú skôr výnimkou. 

Tiež ma najskôr napadlo to, čo určite každého z vás – že som objavil kus s neúmerne stočeným tachometrom. Podľa jedného z predajcov však vybraný exemplár slúžil ako druhé auto v rodine. Ročne tak priemerne najazdil len 6000 km.

Testovaný exemplár
Model Citroën C4 1.6 16V
Rok výroby 2005
Počet km na tachometri 36 000
Cena 6299 €
Vozidlo zapožičala spoločnosť AAA AUTO

Avantgarda mu zlomila krk

Keď prichádzal model C4 na trh, lákal predovšetkým originálnymi riešeniami, ktoré vtedajšej nemeckej konkurencii chýbali. Predchádzajúca Xsara bola nuda a nový model C4 to mal jednoducho zmeniť.

Na interiér si musíte chvíľku zvykať, jeho... Foto: Václav Lipavský
Citroen C4 Na interiér si musíte chvíľku zvykať, jeho materiály sú dobré.

Jeho odlišný prístup bol badateľný najmä na verzii Coupé (je to len marketingové označenie trojdverovej verzie) s nezvyčajnými zadnými partiami, zvláštnym deleným zadným oknom a integrovaným spojlerom. Horší výhľad vzad sa preto trojdverovému Coupé odpustiť dal, ale príliš mäkká karoséria nie. Auto sa krútilo už ako nové a okrem vŕzgania interiéru sa z času na čas predviedlo prasknutím sklenenej panoramatickej strechy. A to už bol pekne nepríjemný a drahý problém.

So slabšou torznou tuhosťou však mali problém obidve karosárske verzie. Občas z nich navyše odpadla nejaká tá lišta, alebo sa Citroën „vyznamenal“ nefungujúcou servisnou sieťou. Ono totiž dať cé-štvorku poriadne dokopy dalo mnohokrát zabrať aj vyškoleným pracovníkom v autorizovaných servisoch.

Centrálny displej je krásne čitateľný za... Foto: Václav Lipavský
Citroën C4 Centrálny displej je krásne čitateľný za každého počasia.

Čo však bolo nevýhodou nových áut, to sa neskôr zmenilo na výhodu. Zlá povesť zrazila ceny a tak dnes dokážete Citroën C4 kúpiť podstatne lacnejšie, než nemeckú konkurenciu.

Hlavne neprehľadne

Pravdepodobne nejakým podobným heslom sa riadili dizajnéri automobilky pri navrhovaní interiéru. Je to tu samý displej, hlavný prístrojový panel si našiel miesto v strede palubnej dosky, oddelený panel s kontrolkami sídli nad stĺpikom riadenia, tesne za ním je digitálny otáčkomer a volant má pevný stred. Materiály v kabíne sú však príjemné a vôbec nevyzerajú lacno. Pekne štruktúrované plasty, nápadité krivky a všade kopec miesta. Ešte väčšiu pochvalu si zaslúžia mimoriadne pohodlné sedadlá s veľkorysými sedákmi a slušná pozícia za volantom.

Otáčkomer je pred volantom na stĺpiku riadenia. Foto: Václav Lipavský
Citroën C4 Otáčkomer je pred volantom na stĺpiku riadenia.

Testovaný exemplár mal interiér ako nový, veniec volantu a hlavicu radiacej páky akoby nikto predtým nedržal v rukách. Nepochybujem, že mal skutočne najazdených len 36 000 km. Dokonca aj páčky pod volantom (jedna zo slabín áut koncernu PSA) ešte kládli správny odpor. Celý modul pod volantom sa odborne nazýva združený ovládač COMM 2003 a jeho zlé kontakty spôsobovali zlyhávanie komunikácie medzi čítačkou imobilizéru a riadiacou jednotkou. Ak združené páčky zlyhali, auto ste jednoducho nenaštartovali.

Páčky pod volantom občas robili problém. Foto: Václav Lipavský
Citroën C4 Páčky pod volantom občas robili problém.

Podobne ako pri Coupé, aj pri päťdverovom hatchbacku C4 sa pripravte sa vŕzganie interiéru. Zalomte auto do zákruty a vďaka krútiacej sa karosérii sa môžete započúvať do praskajúcich vnútorných obkladov a vŕzgajúcich tesnení dverí. Výnimkou nebolo ani testované auto, s tým však nič neurobíte, tento Citroën sa skrátka krúti.

Na motore záleží

Základným benzínovým motorom je výborný štvorvalec 1.4 16V (66 kW/90 k), ktorý je vďaka variabilnému časovaniu ventilov príjemne pružný. Nad ním bol testovaný motor 1.6 16V a vrchol ponuky predstavoval celohliníkový 2.0 16V vyladený na 100 kW/136 k alebo 130 kW/177 k. Ten však v nízkych otáčkach vôbec neťahal, v tých vyšších žral a celkom rád po kúskoch spaľoval vlastný olej. Jeho rozvodový remeň by sa mal meniť každých 180 000 km. Vyhnite sa mu oblúkom, mnoho z nich je dnes totiž tesne pred smrťou.

S motorom 1.6 16V neurobíte chybu. Foto: Václav Lipavský
Citroën C4 S motorom 1.6 16V neurobíte chybu.

Pred koncom produkcie sa pod kapotu modelu C4 dostal aj celohliníkový agregát 1.6 VTi (88 kW/120 k) a jeho prepĺňaná verzia 1.6 THP (110 kW/150 k). Agregát má výborné výkonové charakteristiky, ale jeho poddimenzované rozvody dokázali v motore napáchať fatálne škody. A to je prosím motor, na ktorom pracovalo aj BMW. Prvé exempláre jednoducho trpeli chybami, ktoré výrobca odstraňuje dodnes.

Naftová ponuka začína spoľahlivým štvorvalcom 1.6 HDi 16V vyladeným na 66 kW/90 k a 80 kW/109 k. Slabšia verzia je mechanicky jednoduchšia (turbodúchadlo s obtokovým ventilom namiesto regulácie klapkami, absencia dvojhmotového zotrvačníka) a lepšie znáša tvrdé zaobchádzanie. Tá výkonnejšia jazdí paradoxne úspornejšie a jej dynamika stačí aj na dlhé trasy s plným autom. Zlý nie je ani väčší 2.0 HDi 16V (100 kW/136 k), na ňom však akosi častejšie zlyhával EGR ventil.

Motor 1.6 16V – viac emisií znamená viac radosti

Nedá mi nenapísať niečo o motore 1.6 16V testovaného auta. Keď model C4 vystriedal Xsaru, všetci lamentovali nad jeho prísnejšou emisnou špecifikáciou a stratou chuti do života. Dnes, s odstupom šiestich rokov sa na veci pozeráme zasa trochu inak. Oproti súčasným, rovnako výkonným agregátom s normou Euro 5 v rodnom liste je štvorvalec v C4 ako pokropený živou vodou. V otáčkach má nádherný zvuk, ženie sa do nich s dávno zabudnutou chuťou a zaberá pekne odspodu. Pochopiteľne nedosahuje razanciu prepĺňaných motorov s ťahom už od 1500 otáčok, ale medzi nami, toľko radosti pred červeným poľom otáčkomera vám žiadny z nich nedopraje (tento sa dá točiť až do 6500 ot./min.) . Atmosférický štvorvalec pohotovo reagoval na plyn, nedal sa zaskočiť v žiadnych otáčkach a pritom si ani nepýtal veľa. Ak sa s ním nemaznáte, berie 8 litrov, ale ak zvoľníte tempo, spotrebu zníži skoro o liter.

Ak na motor 1.6 16V príliš tlačíte, žerie okolo... Foto: Václav Lipavský
Citroën C4 Ak na motor 1.6 16V príliš tlačíte, žerie okolo 8 litrov. 

Studené štarty sprevádzal nepravidelný chod, no po dvoch-troch kilometroch jazdy bolo zasa všetko v poriadku. Benzínový motor 1.6 16V je pre Citroën C4 ideálnou voľbou.

Päťstupňovej prevodovke chýba presnosť, na druhej strane, jej voľná kulisa aspoň počas radenia od vodiča nevyžaduje veľké sústredenie. Rýchlosť 90 km/h znamená na päťku 2800 a na štvorku 3500 otáčok, na diaľnici dokážete jazdiť rýchlosťou 130 km/h pri 3500 ot./min. (V. prevodový stupeň).

Myslieť musíte len na pravidelnú výmenu rozvodového remeňa po každých 120 000 km, rozvodová sada sa však dá zohnať približne za 220 € (aj s vodným čerpadlom, bez neho asi o 100 € lacnejšie).

Na ceste sa vlní

Morálny vek cé-štvorky najviac prezrádza jej neistý podvozok. Jazdí dobre, ale v porovnaní s dnešnou konkurenciou stráca pevnú pôdu pod nohami. Mäkké silentbloky náprav sa pod náporom odstredivých síl deformujú a nedokážu udržať auto v konštantnom oblúku. Celkom slušne však odolávajú opotrebovaniu a opraviteľnosť náprav nie je náročná (ramená majú oddeliteľný spodný čap). Niektoré exempláre týchto Citroënov mali problém s vibrovaním prednej nápravy, pričom nie vždy boli príčinou zle vyvážené kolesá. Skutočný dôvod spomínaných vibrácií bolo veľmi zložité odhaliť.

Čap predného ramena je samostatne demontovateľný.  Foto: Václav Lipavský
Citroën C4 Čap predného ramena je samostatne demontovateľný. 

Slabinou podvozku je aj búchajúca zadná náprava, konkrétne uchytenie jej tlmičov. Výrobca tento konštrukčný celok neskôr prepracoval. Testovaný Citroën mal zadnú nápravu tichú.

Zadná náprava cé-štvoriek občas búcha. Foto: Václav Lipavský
Citroën C4 Zadná náprava cé-štvoriek občas búcha.

Pochváliť musím použitie pneumatík Michelin Energy s veľmi rozumným rozmerom 195/65 R 15, vďaka ktorým ostávalo auto na výmoľoch rozumne komfortné. Síce si na dierach občas poriadne zabúchalo a v zákrutách odskočilo, ale všetko v rozumných medziach.

Ideálnejší rozmer na naše cesty nenájdete. Foto: Václav Lipavský
Citroën C4 Ideálnejší rozmer na naše cesty nenájdete.

Voľba rozumu

Odporúčanie jazdeného Citroënu sa môže zdať poriadne pritiahnuté za vlasy, no nízke ceny z neho robia racionálnu voľbu. Testovaný kus bol v AAA AUTO síce za 6299 €, no mal funkčnú klimatizáciu, dva airbagy, tempomat, centrálne zamykanie, elektrické ovládanie predných okien a vonkajších spätných zrkadiel, priemerne hrajúce autorádio, uzamykanie spiatočky a najazdených len 36 000 km.

Jednoduchá mechanika C4 solídne odoláva opotrebovaniu a aj keď sa na ňom nájde niekoľko maličkostí, ktoré mechanikom dvíhajú tlak, často je jeho voľba menším rizikom, než napr. kúpa rovnako drahých, ale podstatne vybehanejších nemeckých kompaktov (nehovoriac o nezáujme zlodejov). Náhradné dielce z druhovýroby vás finančne nezruinujú a ak sa vidíte v digitálnych displejoch, nemáte čo riešiť. Len si ho dobre skontrolujte odspodu, občas ho poriadne rozožiera korózia.

Výfuk pomaly nahlodávala korózia. Foto: Václav Lipavský
Citroën C4 Výfuk pomaly nahlodávala korózia.

Michal Válka, Regional Buying Manager AAA AUTO

„Citroën C4 patril ako nový k najlacnejším automobilom vo svojej triede – ale ako ojazdený sa dá tiež zohnať za zaujímavé nízke ceny. Jeho výhodou je bohatá výbava, veľký vnútorný priestor a nadčasový dizajn exteriéru u trojdverovej aj päťdverovej verzie. Preto sa v autobazároch predáva veľmi dobre a zákazníci si zatiaľ pochvaľujú aj jeho spoľahlivosť, ktorá je pri francúzskych autách nadpriemerná. Veľmi vydarené sú v Citroëne C4 motory. Či už zvolíte benzínové štvorvalce 1,4i a 1,6 alebo naftové 1,6 HDI, vždy získate dostatočnú a spoľahlivú motorizáciu. Vynikajúce sú nové benzínové motory pôvodom od BMW, ktoré nájdete v Citroënoch v posledných dvoch rokoch. Ich konštrukčná zložitosť im dáva kvalitnú pružnosť, zároveň tým však mierne vzrástlo riziko prípadných porúch, takže skúšobná jazda je pri nákupe nevyhnutnosťou. Určite sa vyhnite lenivému benzínovému motoru 2.0 16V s vysokou spotrebou paliva a pomalým robotizovaným prevodovkám. Osobne veľmi neodporúčam ani presklenú panoramatickú strechu, ktorá je síce veľmi efektná, ale môže prasknúť aj pri malej nehode na parkovisku.“

História modelu
2004 Predstavenie troj a päťdverového hatchbacku C4, benzínové motory 1.4 16V (66 kW/90 k), 1.6 16V (80 kW/109 k), 2.0 16V (100 kW/136 k a 130 kW/177 k). Naftové motory 1.6 HDi 16V (66 kW/90 k a 80 kW/109 k) a 2.0 HDi 16V (100 kW/136 k).
2005 Motor 1.6 HDi 16V dostal štandardne filter pevných častíc.
2006 Robotizovaná šesťstupňová prevodovka BMP-6.
2008 Modernizácia, výkon motora 2.0 HDi 16V zvýšený na 103 kW/140 k. Benzínové motory 1.6 16V VTi (88 kW/120 k) a 1.6 THP (110 kW/150 k).
2010 Ukončenie výroby prvej generácie modelu C4.
Časté poruchy:
Hlučná zadná náprava (uchytenie zadných tlmičov), zlyhávajúci združený ovládač pod volantom (páčky), opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník, vibrácie prednej nápravy, vŕzganie dverí, prsknutá sklenená strecha (Coupé vplyvom krútenia karosérie), úniky oleja okolo ventilového veka (HDi), zatekanie do vozidla, nefunkčné ovládanie ventilátora klimatizácie.
Naše odporúčanie:
Nech kupujete akúkoľvek verziu C4, trvajte na skúšobnej jazde. Skontrolujte stav podvozku, pretože ten dokáže prekvapiť vôľami a búchaním, aké ste dovtedy nepočuli.
Novým benzínovým motorom 1.6 VTi a 1.6 THP by som sa radšej vyhol, predsa len majú svoje problémy, tak na čo riskovať. Rovnako motor 2.0 16V je z hľadiska jazdného prejavu jedným veľkým sklamaním. Naftové agregáty sú spoľahlivé a trpia len bežnými, pre naftové motory typickými neduhmi. Vyhnite sa tiež robotizovanej prevodovke BMP-6, býva nespoľahlivá.
debata chyba
Články podľa značiek