Ford Escort RS Cosworth je prezlečená súťažná Sierra

Zháňate legendárny Escort RS Cosworth? Ak nemáte dosť peňazí, správne kontakty a zdroj náhradných dielcov, radšej naň rýchlo zabudnite.

04.08.2010 09:28
Ford Escort RS Cosworth Foto:
Ford Escort RS Cosworth
debata

Veľa mladých vodičov túžiacich po silnom športovom aute neraz pokukuje po obstarožnom Escorte RS Cosworth. A prečo nie? Stále má sily na rozdávanie a keď natrafíte na unavený kus, môže byť váš za podozrivo rozumnú cenu. No, jeden dôvod, prečo ho obísť, by tu možno bol. Jeho konštrukcia nemá s bežným Escortom takmer nič spoločné.

V podobnej situácii sa nedávno ocitol aj jeden môj známy. Túžil po „ostrejšom“ náradí na voľný čas. Predtým už jedného Escorta mal a bol s ním maximálne spokojný. K dokonalosti mu chýbalo len viac výkonu, svoju pozornosť preto automaticky zameral na vrcholnú verziu RS Cosworth. Ako sa však neskôr ukázalo, rozdiel medzi jeho prvým Escortom XR3i a RS Cosworth bol podstatne väčší, než si vôbec vedel predstaviť.

Vo výrobe bol len štyri roky, skončil kvôli... Foto: Ford
Ford Escort RS Cosworth Vo výrobe bol len štyri roky, skončil kvôli hlukovým normám.

V prvom rade by si mal každý záujemca o Escort RS Cosworth uvedomiť, že ide skôr o civilný súťažný špeciál, ako o ospojlerovanú verziu bežného Escortu. S tým súvisí vysoká cena, ktorú musíte platiť za jeho udržiavanie pri živote. Aby ste ho mali v originálnom stave, skôr ako v predajniach s bežnými náhradnými dielcami sa musíte motať medzi bývalými súťažnými jazdcami, ktorí majú s jeho opravami a úpravami dostatok skúseností. Neraz disponujú aj potrebnými náhradnými dielcami, prípadne vedia, kde ich zháňať. Stačí totiž pozrieť na motor a pochopíte, že to nie je Escort. Kým bežné verzie majú motor uložený priečne, RS Cosworth ho má uložený pozdĺžne.

Dobre zamaskovaná Sierra RS Cosworth. Foto: Ford
Ford Escort RS Cosworth Dobre zamaskovaná Sierra RS Cosworth.

Pokrvný príbuzný Sierry RS Cosworth

Ford Escort RS Cosworth vznikol ako nástupca legendárnej Sierry RS Cosworth. Z nej nakoniec prebral aj väčšinu techniky, vrátane riešenia podvozku. Okrem inak uloženého motora tak má najvýkonnejší Escort napríklad inú aj zadnú nápravu a o niečo dlhší rázvor. Ford totiž musel postaviť konkurencieschopné auto pre účasť v svetovom šampionáte v rely a Sierra (konkrétne Sierra Sapphire 4WD Cosworth) sa javila ako výborný základ. Zjednodušene povedané, cieľom bolo napchať techniku Sierry RS Cosworth do menšieho, ľahšieho a obratnejšieho Escortu.

Takto si ho pamätáme všetci. Foto: Ford
Ford Escort RS Cosworth Takto si ho pamätáme všetci.

Liatinový štvorvalec označený Cosworth YBT mal objem 1993 cm3, hliníkovú hlavu a v prvej verzii bol prepĺňaný veľkým, vodou chladeným turbodúchadlom Garrett T35 s plniacim tlakom 0,7–0,8 baru. To prepožičalo motoru výbušný charakter a obrovský turboefekt, s ktorým sa menej skúsení vodiči v bežnej premávke vyrovnávali len veľmi ťažko. Jeho úlohou totiž bolo zaisťovať dostatok vzduchu pre motor v režime príznačnom pre ostrú jazdu na rely. Samozrejmosťou bol aj chladič oleja. O dva roky neskôr Ford vyhodil veľké turbodúchadlo do šrotu a pod kapotu inovovanej verzie RS Cosworth namontoval menšie turbodúchadlo Garrett T25 s nižšou zotrvačnosťou. Motor dostal aj iné zapaľovanie (Ford EEC-IV), inak nastavený plynový pedál, prepracovaný chladiaci aj výfukový systém, upravený kľukový mechanizmus, iné sviečky a kompletne prepracovaný manažment mazania motora. Nový agregát síce prišiel o časť výbušného charakteru, ale jeho reakcie boli menej zákerné a auto sa stalo civilizovanejším. Dokazuje to aj max. výkon dostupný už pri 5750 ot./min. (pôvodne pri 6250 ot./min.) a plochejšia krivka krútiaceho momentu. Kým pri väčšom turbodúchadle bol jazdcom overboost k dispozícii počas 2–3 sekúnd, Garrett T25 mohol motor prepĺňať vyšším tlakom celých 8 sekúnd.

Originálne disky sú dnes vzácne. Foto: Ford
Ford Escort RS Cosworth Originálne disky sú dnes vzácne.

Bezpečným poznávacím znakom najostrejšieho Escortu bol veľký dvojdielny spojler na zadnom okne pripomínajúci časy Sierry RS Cosworth. Neskôr sa do výroby dostala aj verzia s menším horným dielom (vyžadovali si to bezpečnostné predpisy v niektorých krajinách). Tesne pred koncom výroby bol údajne Escort RS Cosworth k dispozícii dokonca aj bez zadného krídla.

Väčší sériový zadný spojler snáď ani neexistuje. Foto: Ford
Ford Escort RS Cosworth Väčší sériový zadný spojler snáď ani neexistuje.

Len pre majstrov volantu

Kto si myslí, že Escort RS Cosworth bude na ceste poslušný rovnako ako súčasné pretechnizované štvorkolky, ten je na omyle. Cosworth je vybavený stálym pohonom všetkých kolies (zo Sierry RS Cosworth), ktorý posiela 34 % výkonu dopredu a zvyšných 66 % k zadným kolesám. Výkon prechádzal cez jednokotúčovú suchú spojku s priemerom lamely 240 mm a manuálnu päťstupňovú prevodovku Ford MT75 s posilnenou synchronizáciou.

Žiadna frajerina, ale čisté umenie. Foto: Ford
Ford Escort RS Cosworth Žiadna frajerina, ale čisté umenie.

Cosworth v zákrutách vodičovi nič nedaroval zadarmo. Vždy čakal na prvú príležitosť, aby menej zdatnému vodičovi odrezal na vlhkej ceste hlavu. Ak teda potrebujete skôr auto na predvádzanie sa s jednou rukou vystrčenou z okna, ste na zlej adrese. Tu sa musíte naučiť jazdiť ako rely jazdci, volant držať za každých okolností pevne v obidvoch dlaniach a v každej zákrute počítať s tým, že si na vás auto prichystá ďalší trik. Escort RS Cosworth je poctivým mechanickým autom zo starej školy.

Drahšia prevádzka

Pravých Escortov RS Cosworth vzniklo medzi 19. februárom 1992 a 12. januárom 1996 celkom 7145 kusov. Z tohto počtu sa dnes zachovala len pomerne malá časť, je preto logické, že originál v dobrom stave bude drahý. Ak narazíte na podozrivo lacný kus, najskôr sa presvedčte, že máte tú česť so skutočným Cosworthom a nie len prestavaným bežným Escortom. Pomôcť by vám mal práve pohľad na pozdĺžne uložený motor. Ak je to skutočný Cosworth, pred samotnou kúpou si dobre zvážte, či ho chcete len núdzovo udržiavať pri živote (v tom prípade pre vás existuje mnoho rozumnejších volieb), alebo ho chcete dať do originálneho stavu a tešiť sa z jeho stúpajúcej hodnoty. V tom prípade vás však čakajú veľké investície a dobrodružné zážitky so zháňaním niektorých náhradných dielcov.

Z továrne vychádzal na pneumatikách Pirelli... Foto: Ford
Ford Escort RS Cosworth Z továrne vychádzal na pneumatikách Pirelli P-Zero 225/45 R 16.

Tento Ford je omnoho odolnejší, než bežné Escorty. Bol konštruovaný pre rely a tomu zodpovedá aj dimenzovanie celej mechaniky auta (najmä podvozku). Ak je však RS Cosworth unavený a treba ho repasovať, náklady na servis niekoľkonásobne prekročia cenu opráv klasického Escortu s priečne uloženým motorom. Okrem motora musíte pred nákupom auta dôkladne skontrolovať aj prevodovku, najčastejšie na nej „odchádzala“ synchronizácia (najmä medzi 3. a 4. prevodovým stupňom), často aj z dôvodu neúmerného zvyšovania výkonu motora predchádzajúcim majiteľom. Pamätajte na to. Prevádzka vzácneho auta z minulosti si totiž takmer vždy niekde vyberie svoju nemalú daň.

Rozmery
Dĺžka (mm) 4211
Šírka (mm) 1738
Výška (mm) 1425
Rázvor (mm) 2552
Rozchod vpredu (mm) 1467
Rozchod vzadu (mm) 1480
Technické údaje – Ford Escort RS Cosworth
Model RS Cosworth 92 RS Cosworth 94
Motor Cosworth YBT Cosworth YBT
Turbodúchadlo Garrett T35 Gerrett T25
Zdvihový objem (cm3) 1993 1993
Max. výkon (kW/min-1) 162/6250 167/5500
Max. krútiaci moment (Nm/min-1) 290/3500 305/2750

.

debata chyba
Články podľa značiek