Jazdené autá: Kupé 350Z vrátilo Nissan medzi elitu

Model 350Z dodal Nissanu po rokoch potrebné sebavedomie a odštartoval sériu jeho výborných športových modelov. Pri troche šťastia dnes môže byť jeho nákup najlepším obchodom vášho života.

17.02.2010 10:42
Nissan 350Z Foto:
Nissan 350Z
debata

Keď sa v roku 2003 dostalo nové „Zetko“ do Európy, spôsobilo na trhu športových áut menší šok. Nissan bol schopnou automobilkou, ale na poli športových áut sa dlho k ničomu poriadnemu nezmohol. Príchod ostrého modelu 350Z bol preto pre mnohých šokom. Jeho schopnosti na ceste komplikovali život aj podstatne drahším konkurentom a svojim prístupom ako vystrihnutým zo starej školy si získaval srdcia športovo založených zákazníkov. Tento Nissan nebol o efektivite, bolo to kladivo, ktoré ničilo konkurenciu silou motora a odolnosťou svojej mechaniky.

Základná línia prezrádza výbornú aerodynamiku. Foto: Nissan
Nissan 350Z Základná línia prezrádza výbornú aerodynamiku.

Dnes majú najstaršie európske kusy (v USA a Japonsku bol k dispozícii o dva roky skôr) viac ako šesť rokov a v stále väčších počtoch sa začínajú objavovať aj na trhu jazdených áut. Je to Japonec, takže veľa vydrží a aj po rokoch dokáže slúžiť ako nový. Jeho nákup sa tak javí ako jedno z najrozumnejších rozhodnutí, aké môžete urobiť. Nie všetko je však tak jednoduché. Aj tento Nissan má na vás prichystaných niekoľko pascí, z ktorých vám môže byť neskôr ľahko do plaču.

Neuralgickým bodom je motor
Najsilnejšia stránka športového Nissanu je zároveň jeho Achillovou pätou. Treba však dodať, že len v prípade, ak sa oň majiteľ nestará.

Motor s kódovým označením VQ35DE prvých verzií technicky vychádzal z agregátu použitého v modeli Maxima QX. V Maxime mal objem 3,0 litra, zatiaľ čo „Zetko“ používalo vidlicový šesťvalec s objemom zväčšeným na 3,5 litra (vŕtanie x zdvih 95,5 × 81,4 mm). Tento istý agregát (3.5 V6) naladený na menší výkon sa objavil aj v SUV Mura no a pod prednou kapotou Renaultu Vel Satis. V modeli 350Z bol vyladený až na 206 kW/280 k pri 6200 min-1 (v spomínaných modeloch mal výkon 172 kW/234 k a 177 kW/240 k) a krútiaci moment 363 Nm pri 4800 min-1. Vyznačoval sa celohliníkovou konštrukciou so suchými oceľovými vložkami a rozvodmi poháňanými odolnou reťazou.

Motor je spoľahlivý, ale potrebuje olej. Foto: Nissan
Nissan 350Z Motor je spoľahlivý, ale potrebuje olej.

Niekoľko prvých kusov na európskom trhu spĺňalo emisnú normu Euro 3, krátko po spustení predaja však začala platiť prísnejšia norma Euro 4 a pôvodné motory sa jej žiaľ museli prispôsobiť. Výsledkom bola úprava riadiacej jednotky, ktorá v mene zelenšej prírody uberala motoru v nízkych otáčkach chuť do života. Pôvodne pružný motor s výborným záťahom odspodu sa tak razom zmenil na šesťvalec, ktorý potreboval otáčky.

V roku 2006 jeho výkon povyskočil na 221 kW (300 k). Ten však dosahoval pri vyšších otáčkach (6400 min-1) a krútiaci moment dokonca klesol o 10 Nm (na 353 Nm pri 4800 min-1). Už tieto samotné čísla naznačovali, že sa charakteristika motora opäť posunula bližšie k vysokootáčkovému charakteru. A tak hoci bol nový agregát vybavený plynulo variabilným časovaním sacích aj výfukových ventilov, v praxi sa neprejavoval tak pružne ako v prípade menej výkonného motora prvých exemplárov.

V praxi nárast výkonu z 206 na 221 kW... Foto: Nissan
Nissan 350Z V praxi nárast výkonu z 206 na 221 kW nespozorujete.

Najcitlivejším miestom motora VQ35DE bol jeho olejový okruh. Celý motor si vystačil len s náplňou 3,5 litra motorového oleja, čo bolo na tak obrovský motor smiešne málo. Agregát bol navyše náchylný k spotrebe tejto životodarnej tekutiny, takže sa v mnohých prípadoch pri zanedbanej pravidelnej kontrole výšky hladiny oleja jednoducho zadrel. Za normálnych okolností by mal mať podľa údajov výrobcu spotrebu max. 0,5 l oleja na 5000 km, pri športovej jazde však často žral viac. Výnimkou neboli ani spotreby 1 – 1,5 l/1000 km. Nissan navyše neodhadol ani výkonnostnú triedu prvých olejov. Pôvodné oleje SAE 10W-40 sa pri športovej jazde prehrievali a nestíhali mazať rozpálený motor, až neskôr začala automobilka do auta liať oleje 10W-60. Z uvedeného vyplýva, že motor bol na olej veľmi citlivý, preto si pred kúpou auta dobre overte, ako často ho predchádzajúci majiteľ kontroloval a dolieval.

Brzdy sú kvalitné, ale na okruhoch dostávajú... Foto: Nissan
Nissan 350Z Brzdy sú kvalitné, ale na okruhoch dostávajú zabrať.

Problémy s olejov odstránila až technická modernizácia auta v roku 2007. S ňou prichádza úplne nový odľahčený motor VQ35HR s prepracovaným kľukovým mechanizmom, novými piestami, vyššou kompresiou a vlastným nasávacím potrubím (vrátane elektricky ovládanej škrtiacej klapky) pre každý rad valcov. Čo je však najdôležitejšie, olejový okruh mal zvýšený objem na 4,9 litra. Výkon nového motora narástol na 230 kW (313 k) pri 6400 min-1. Výrazne sa zlepšili reakcie motora v nízkych otáčkach a jeho použiteľnosť pri jazdách v meste. Spotreba ostala nezmenená, takže v praxi ste dokázali aj s najvýkonnejším motorom jazdiť približne za 11 l/100 km. Športová jazda však spotrebu ľahko vyhnala až k hranici 25 l/100 km.

Najvýkonnejšie verzie mali výkon až 313 k. Foto: Nissan
Nissan 350Z Najvýkonnejšie verzie mali výkon až 313 k.

Pre úplnosť treba dodať, že spomínané výkony dosahovali motory len v prípade použitia výrobcom odporúčaného benzínu s okt. číslom 98. „Zetko“ zhltlo aj klasickú „deväťdesiatpäťku“, ale jeho výkony mierne klesli.

V roku 2009 ho nahradil Nissan 370Z. Foto: Nissan
Nissan 370Z V roku 2009 ho nahradil Nissan 370Z.

Tuhá karoséria

Veľkou prednosťou kupé 350Z je jeho pevná karoséria. Už obrovská výstuha za zadnými sedadlami mnohé naznačuje, jazda potom túto skutočnosť len potvrdzuje. Netreba sa preto obávať, že jazdené exempláre by mohli mať neprimerane unavenú karosériu.

V interiéri je veľa tvrdých plastov. Foto: Nissan
Nissan 350Z V interiéri je veľa tvrdých plastov.

Dobre je na tom aj podvozok. Predné lichobežníkové zavesenie aj zadná viacprvková náprava slušne odolávajú aj našim rozbitým cestám. Veľmi pevné je aj uchytenie jednotlivých ramien.

Podvozok aj karoséria sú príkladne odolné. Foto: Nissan
Nissan 350Z Podvozok aj karoséria sú príkladne odolné.

S jazdeným Nissanom 350Z teda môžete vďaka jeho odolnosti a robustnosti urobiť veľmi dobrý obchod. Ako však už bolo spomenuté, bezpodmienečne si musíte skontrolovať momentálny stav motora. Sústreďte sa aj na stav bŕzd (najmä pri častých výletoch predchádzajúceho majiteľa na okruhy), synchronizácie prevodovky a zotrvačníka.

História modelu
2001 Spustenie predaja v Japonsku a USA.
2003 Spustenie predaja v Európe. Motor 3.5 V6 (206 kW/280 k).
2004 Verzia Roadster.
2006 Zvýšenie výkonu motora 3.5 V6 na 221 kW (300 k).
2007 Výrazná technická modernizácia, motor 3.5 V6 s výkonom 230 kW (313 k).
2009 Nástupca s označením 370Z
Časté poruchy:
Predčasne opotrebované brzdy, opotrebovaná synchronizácia prevodovky (4. a 5. stupeň), zadreté piestne krúžky, vysoká spotreba oleja, unavená vratná pružina spojkového pedála.
Naše odporúčanie:
Nissan 350Z sa narodil preto, aby drel na pretekárskych okruhoch a slúžil jedincom so širokým srdcom a schopnosťami za volantom. Žiaľ, občas sa dostal aj do rúk menej schopným vodičom, takže okrem bežne opotrebovaných exemplárov môžete naraziť aj na kusy zbedačené neodborným zaobchádzaním. Veľmi dôležité je všímať si jeho technický stav (najmä motor).
Ideálne je siahnuť po úplne prvých kusoch spĺňajúcich ešte emisnú normu Euro3, alebo po modeloch s motormi vyladenými na 230 kW (313 k). Tých však nie je veľa a najmä najvýkonnejšie verzie sú stále dosť drahé.
debata chyba
Články podľa značiek