Suzuki Ignis II (2003 - 2008)

Suzuki Ignis je typickou šedou myškou, ktorá na prvý pohľad ničím nezaujme. Pod nenápadným kabátom však ukrýva spoľahlivú techniku.

13.09.2009 23:18 , aktualizované: 14.09.2009 07:08
Suzuki Ignis Foto:
Suzuki Ignis
debata

Prezieravá cenová politika dovozcu, nenápadný dizajn a dobrá povesť sa postarali o to, že sa malému Ignisu na našom trhu celkom slušne darilo. Na sklonku svojho života sa dokonca predával za mimoriadne priaznivé ceny, vďaka čomu je dnes v obehu veľa exemplárov pochádzajúcich priamo od našich predajcov. Jeho jednoduchá a odolná technika učarovala slovenskému národu rovnako ako jeho schopnosť prejazdu poľnou cestou, či v prípade verzie s pohonom 4×4, aj umenie jazdy v pomerne náročnom teréne.

Vyššia svetlá výška dovoľuje aj prejazdy... Foto: Suzuki
Suzuki Ignis Vyššia svetlá výška dovoľuje aj prejazdy poľnými cestami.

Suzuki Ignis je skutočne ukážkou odolnosti a spoľahlivosti jednoduchej konštrukcie. Predná náprava so vzperami McPherson využíva jednoduché predné priečne ramená pozdĺžne vedené torzným stabilizátorom. Vzadu je dokonca klasická tuhá náprava s panhardskou tyčou. Už popísaná konštrukcia dáva tušiť, že s Ignisom pri športovej jazde nepochodíte, kľudným povahám však jeho priľnavosť stačiť bude.

Krabicovitá karoséria ukrýva veľký vnútorný... Foto: Suzuki
Suzuki Ignis Krabicovitá karoséria ukrýva veľký vnútorný priestor.

Ako problematické sa javí len horné uloženie predných tlmičov v axiálnych ložiskách. Tie sa často uvoľnia, čo sa prejaví „hádzaním“ riadenia pri jazde s úplne vytočenými kolesami. Často sa začnú predčasne ozývať aj ložiská zadných kolies.

Pohon 4×4

Zaujímavosťou je možnosť voľby verzie so stálym pohonom všetkých kolies. Krútiaci moment je z motora cez päťstupňovú manuálnu prevodovku prenášaný na diferenciál prednej nápravy. Odtiaľ je prostredníctvom hypoidného prevodu (uloženého priamo v skrini diferenciálu) prenášaný k viskóznej spojke pod podlahou auta, ktorá supluje úlohu klasického medzinápravového diferenciálu. Tá je veľmi spoľahlivá a nevyžaduje žiadnu špeciálnu údržbu.

Verzia s pohonom 4x4 má na snehu výbornú trakciu. Foto: Suzuki
Suzuki Ignis Verzia s pohonom 4x4 má na snehu výbornú trakciu.

Slušné motory

Benzínové motory boli od začiatku k dispozícii dva. Menší štvorvalec 1.3 16V má liatinový blok uzavretý hliníkovou hlavou s dvoma vačkovými hriadeľmi poháňanými odolnou reťazou. Ventilová vôľa sa každé dva roky alebo po 30 000 km nastavuje presnými podložkami. Motor má na strane sacích ventilov premenlivé časovanie ventilov, čo zlepšuje jeho reakcie v nízkych otáčkach, zmenšuje spotrebu a emisie drží aj pri jazde na plný plyn na rozumnej úrovni.

Rovnakú konštrukciu má aj väčší motor 1.5 16V. Zväčšenie objemu dosiahli konštruktéri zväčšením zdvihu na 78 mm. Vŕtanie 78 mm je rovnaké pre obidva motory, čo znamená, že jednapäťka má presnú štvorcovú charakteristiku (1.3 16V má 78 × 69,5 mm). Motory sa tak líšia aj kľukovými hriadeľmi, okolo ktorých občas presakuje olej. Deje sa tak v mieste okolo tesniaceho krúžku na strane spojky a prevodovky. Porucha je to takmer zanedbateľná, no náročná na opravu.

Motory majú naozaj modernú konštrukciu. Foto: Suzuki
Suzuki Ignis Motory majú naozaj modernú konštrukciu.

Vyznávačov nafty musel uspokojiť jediný motor, ktorým bol štvorvalec 1.3 DDiS. Za zložitým pomenovaním sa ukrýva agregát, ktorý svoje služby odvádza aj pod kapotami malých Fiatov. Je totiž dielom talianskych motorárov. V Ignise je naladený na 51 kW/70 k (rovnako ako napr. vo Fiate Panda), využíva šestnásťventilovú techniku, pohon rozvodov odolnou reťazou a vstrekovanie common-rail. Jeho problémom je značný turboefekt a občas aj zvýšená spotreba oleja. Z času na čas majiteľov potrápil aj nefunkčný snímač plniaceho tlaku turbodúchadla, inak je však tento moderný MultiJet pomerne spoľahlivý.

V jednoduchosti je spoľahlivosť

Suzuki Ignis nemá multiplexnú elektrickú sieť so zbernicami CAN, čo síce uberá na množstve komfortných elektronických prvkov na palube, no na druhej strane robí z tohto Suzuki aj po rokoch spoľahlivý stroj. Klimatizáciu, či elektrické sťahovanie okien v aute nájdete, takže absencia CAN zberníc vás nakoniec až tak mrzieť nemusí.

Jednoduchý interiér je plný lacných šedých... Foto: Suzuki
Suzuki Ignis Jednoduchý interiér je plný lacných šedých plastov.

História modelu:
2000
Predstavenie prvej generácie.
2003
Predstavenie druhej generácie, benzínové motory 1.3 16V (69 kW/94 k), 1.5 16V (73 kW/99 k). Naftový motor 1.3 DDiS 16V (51 kW/70 k). Päťstupňová manuálna a štvorstupňová automatická prevodovka, pohon predných alebo všetkých štyroch kolies.
2008
Ukončenie výroby.

Výhody:
spoľahlivosť
vnútorný priestor
priaznivé ceny

Nevýhody:
komfort na rozbitej ceste
hlučnosť
lacný plastový interiér

Časté poruchy:
Úniky oleja z viskóznej spojky zabezpečujúcej pohon zadnej nápravy, netesný tesniaci krúžok na kľukovom hriadeli na strane prevodovky a spojky (benzínové motory), poruchový snímač vonkajšej teploty (umiestnený za predným nárazníkom), poruchový snímač plniaceho tlaku turbodúchadla (1.3 DDiS), vôle v horných uloženiach vzpier McPherson na prednej náprave, hučiace ložiská kolies.

Naše odporúčanie:
Najlepším motorom je pre Ignis základný benzínový štvorvalec 1.3 16V. Je veľmi spoľahlivý, nežerie veľa a veľmi slušne potiahne aj v nižších otáčkach.

Zlý nie je ani väčší motor 1.5 16V, ten je však spojený s prevodovkou s kratšími prevodmi, takže na diaľnici je motor hlučnejší a viac žerie.

Naftový motor 1.3 DDiS nie je zlý, ale jeho servisné náklady výrazne prekračujú nároky benzínových motorov, pričom spotreba nie je o toľko nižšia, aby to stálo za to.

debata chyba
Články podľa značiek