Lada Niva (od 1977)

Narodila sa pred viac ako tridsiatimi rokmi, svojimi schopnosťami stále vyráža dych a na celom svete okolo seba združuje tisícky obdivovateľov.

21.07.2009 16:53
Lada Niva Foto:
Lada Niva
debata

Nivu pozná hádam každý. Terénny nástroj, ktorý si rozumie s montérkami, flanelovými košeľami, gumovými čižmami a prepotenými robotníkmi používajúcimi ten najhrubší slovník. Niva sa narodila, aby celý svoj život strávila v práci a podľa toho aj vyzerá. Nevadí jej špina ani benzínový zápach motorových píl povaľujúcich sa v jej kufri. Je na to skrátka postavená.

Takto ju poznáme všetci. Foto: Lada
Lada Niva Takto ju poznáme všetci.

Väčšine týchto áut u nás vládne tvrdá lesnícka alebo policajná ruka, napriek tomu dokážu slúžiť dlhé roky. Kapitulujú len pod rukami grobiana, ktorý by dokázal zneuctiť aj kovadlinu, inak sú nesmrteľné. Je až neuveriteľné, že toto auto vzniklo tak trochu náhodou.

Na začiatku boli zlé cesty

Sovietsky zväz bol v sedemdesiatych rokoch minulého storočia plný nekvalitných ciest. Asfaltky sa končili pár kilometrov za Moskvou a miesto nich nastupovali nekonečne dlhé prašné spojnice medzi bohom zabudnutými dedinkami. Ich úbohá kvalita dávala bežným osobným autám zabrať, ale pri troche snahy si s ňou ako tak dokázali poradiť. Horšie to bolo v odľahlejších častiach, kde sa ku kráterom na cestách pridával aj sneh a terénne zlomy. Tu už muselo prísť na rad terénne auto. Lenže tých bolo málo a UAZ nestíhal zásobovať ani armádu. AvtoVAZ preto začal s vývojom terénnej verzie Lady.

Jej genialita spočíva vo využívaní kľúčových komponentov z klasických osobných verzií VAZ 2101, 2103 a 2106. Vývoj nových dielcov by spotreboval príliš veľa času a ten konštruktéri nemali. Preto použili nezávislé zavesenie predných kolies, samonosnú karosériu (mimoriadne pevnú) a redukčnú prevodovku spojenú s klasickou štvorstupňovou skriňou z osobných verzií. Lada Niva tak nenápadne založila segment SUV.

Ruské SUV si poradí aj s ťažkým terénom. Foto: Lada
Lada Niva Ruské SUV si poradí aj s ťažkým terénom.

Jej minimálne previsy a ľahká konštrukcia bez rámu spôsobila, že sa dokázala terénom plaziť „položená na bruchu“ aj tam, kde ostal ťažší UAZ dávno bezmocne stáť. Na ceste sa zase predviedlo jej predné nezávislé zavesenie s dvojitými priečnymi ramenami a masívnym stabilizátorom, takže dokázala držať tempo s osobnými verziami. Vzadu konštruktéri použili klasickú pevnú nápravu upevnenú na štyroch pozdĺžnych ramenách a priečnej panhardskej tyči. Dosiahli tak svetlú výšku 225 mm a nájazdové uhly 39° vpredu a 36° vzadu.

Prejazdový uhol v praxi. Foto: Lada
Lada Niva Prejazdový uhol v praxi.

Dva motory

Niva sa vždy produkovala len s jedným motorom (s výnimkou krátkeho obdobia, kedy bol v ponuke aj naftový motor). Prvým agregátom bol štvorvalec z VAZ 2106. S dvojko­morovým karburátorom dosahoval výkon 58 kW (79 k) a až do roku 1985 spolupracoval s odolnou štvorstupňovou prevodovkou. Neskôr dostal päťstupňový „manuál“.

Rok 1993 znamenal prevŕtanie pôvodného motora na objem 1,7 litra (1690 cm3) a aplikáciu jednobodového vstrekovania GM. Tu sa objavili prvé problémy so spoľahlivosťou, ktoré vyriešil až príchod viacbodového vstrekovania Bosch LH-Jetronic v roku 2000.

Medzitým bol k dispozícii aj naftový motor Peugeot 1.9 D (Lada mala s Peugeotom dlhodobú zmluvu), sprísňujúce emisné normy však tento harmonický vzťah predčasne ukončili a Niva je opäť k dispozícii len s benzínovým štvorvalcom.

Problémová kvalita

Problémom Lady je úbohá kvalita montáže, ktorá devalvuje jej pôvodnú technickú hodnotu. Chýbajúce skrutky na pochybných interiérových obloženiach vám chýbať nebudú, ale problémy s nefungujúcim elektronickým vstrekovaním alebo neuveriteľne rýchlo korodujúcim spodkom karosérie vás skôr či neskôr privedú k šialenstvu.

Kvalita výroby nestojí za veľa. Foto: Lada
Lada Niva Kvalita výroby nestojí za veľa.

Nie je nezničiteľná a životom unavená mechanika nevydrží večnosť, ale jej opraviteľnosť a nenáročnosť na zložité opravárenské postupy z nej robia ideálneho spoločníka na tvrdú prácu. Keď sa niečo rozbije, opravu zvládne každý zručnejší opravár. Alebo sa to jednoducho neopraví. Niva je schopná jazdiť aj s totálne podlomeným zdravím, čo žiaľ mnohí veľmi intenzívne využívajú. Napriek tomu má pár slabých miest, ktorým sa opaltí venovať pozornosť.

Keď chcete Nivou jazdiť niekoľko rokov, rozhodne si nechajte nastriekať spodok auta protikoróznym nástrekom. Jej pôvodná ochrana je takmer nulová a keď sa dutinám nebudete venovať včas, Niva vykvitne ako jarná lúka po niekoľkých mesiacoch.

Vodu nemá karoséria rada. Foto: Lada
Lada Niva Vodu nemá karoséria rada.

Pozor si dávajte aj na hliníkové puzdro predného diferenciálu. Je ľahké, čo je fajn, ale stačí jedna rana na kameň a môžete ostať stáť pred celkom drahým problémom. Nezľaknite sa veľkých vôlí v podvozku. Silentbloky „odchádzajú“ už počas transportu áut z fabriky, ale čapy a ramená vydržia večnosť. Navyše Lada dokáže jazdiť aj s obrovskými vôľami v ramenách, len pritom musíte znášať hluk a zhoršené jazdné vlastnosti.

Nový interiér Niva dostala v roku 1993. Foto: Lada
Lada Niva Nový interiér Niva dostala v roku 1993.

Podobne je to aj s rozvodovou reťazou. Býva hlučná, no stačí ju poriadne napnúť a všetko je opäť v poriadku (prípadne vymeniť mechanický napínak). Pokiaľ tak neurobíte, v zásade vám nehrozí nič zlé. Zdrojom hluku môžu byť aj kríže kardanového hriadeľa. Najmä keď jazdíte v teréne, vznikne vôľa aj v homokinetickom kĺbe za redukčnou prevodovkou.

Predĺženú verziu u nás prakticky nenájdete. Foto: Lada
Lada Niva Predĺženú verziu u nás prakticky nenájdete.

Nezaškodí, keď z času na čas skontrolujete stav oleja v prevodovke a diferenciáloch. Dobré je aj utiahnutie ložísk v kolesách a kontrola ventilovej vôle. Určitou zaujímavosťou je skutočnosť, že päťstupňové prevodovky nie sú tak odolné ako pôvodné štvorstupňové.

Zriedkavé sú aj Nivy na zliatinových diskoch. Foto: Lada
Lada Niva Zriedkavé sú aj Nivy na zliatinových diskoch.

Pri modeloch s viacbodovým vstrekovaním je nasávanie v motorovom priestore umiestnené pomerne nízko pod pravým predným svetlometom. Pri brodení preto dávajte pozor, aby ste do motora nenabrali vodu. Staršie Nivy majú brodivosť neuveriteľných 800 mm.

Na "západ" sa dostávali aj... Foto: Lada
Lada Niva Na "západ" sa dostávali aj špeciálne verzie.

Nie je pre každého

Niva si vyžaduje chlapa, ktorý si aj k nedeľnému obedu sadá so zamastenými rukami. Jej opravy vás budú stáť niekoľko rokov života a väčšinu kože na kĺboch prstov, ale pokiaľ to zvládnete, dokáže s týmto autom prežiť ukážkový vzťah. Dostaňte sa Nive pod kožu a odhalí vám schopnosti, ktoré ostanú iným neodkryté. Chcelo by to naftový motor a možno o niečo väčší kufor, ale nikdy si nepoviete, že má vyslovene slabé miesto. Výborne poslúži, ale vašu peňaženku nikdy nevezme útokom.

Stačí sa o ňu starať a môže vyzerať takto. Foto: Lada
Lada Niva Stačí sa o ňu starať a môže vyzerať takto.

Pokiaľ považujete francúzsky kľúč za nový druh milovania, montérky vám nesadnú a z benzínu sa vám robí nevoľno, Nive sa oblúkom vyhýbajte. To auto si vyžaduje pozornosť a týmto vedomím k nemu musíte pristupovať. Musíte prijať jej pravidlá hry, inak vás jednoducho sklame.

História modelu:
Predstavenie prototypu.
1977
Spustenie výroby trojdverovej Nivy s benzínovým štvorvalcom 1.6 8V OHC z modelu VAZ 2106 (58 kW/79 k).
1985
Prvá mierna modernizácia, päťstupňová prevodovka.
1993
Zásadnejšia modernizácia, motor 1.7i s jednobodovým vstrekovaním (59 kW/80 k), naftový motor Peugeot 1.9 D (47 kW/64 k).
1998
Predĺžená verzia Special.
2000
Viacbodové vstrekovanie Bosh LH-Jetronic (59,5 kW/81 k).
2005
Posilňovač riadenia v sériovej výbave všetkých verzií.

Výhody:
výborná priechodnosť terénom
jednoduchá opraviteľnosť
malé servisné náklady

Nevýhody:
kvalita dielenského spracovania
lacné plasty v interiéri
slabá bezpečnosť

Časté poruchy:
Korózia karosérie, korózia brzdových vedení, nepravidelný chod motora vplyvom zlých zapaľovacích káblov alebo sviečok, prepúšťanie oleja do valcov okolo ventilov, poškodené hliníkové puzdro predného diferenciálu, poškodené silentbloky riadenia, opotrebované homokinetické kĺby, poškodené ozubenie pastorka štartéra, vôle v podvozku.

Naše odporúčanie:
Keď chcete jazdiť aj po normálnych cestách a Nivu používať ako univerzálne auto, hľadajte motor 1.7i s viacbodovým vstrekovaním Bosch. To je omnoho spoľahlivejšie ako jednobodové od GM. Navyše s ním Niva žerie podstatne menej.

Karburátorová klasika 1.6 8V je ideálna na ťažkú prácu do lesa, kde si ju viete v prípade núdze dokonca aj opraviť. Pokiaľ vám totiž „odíde“ elektrika na verzii so vstrekovaním, neurobíte s tým bez potrebnej diagnostiky absolútne nič. Karburátorová verzia je dokonca lepšia, než verzia 1.7i s nespoľahlivým jednobodovým vstrekovaním GM.

debata chyba
Články podľa značiek