Peugeot 405 (1987 – 1997)

Chcete poctivý Peugeot, ktorý za niečo naozaj stojí? Okamžite začnite hľadať legendárny model 405. Ale musíte sa poponáhľať. Dobré kusy sa míňajú rýchlosťou svetla.

10.07.2009 12:21
Peugeot 405 Foto:
Peugeot 405
debata

Peugeot 405 vznikol v správnom čase na správnom mieste. Automobilke sa darilo, jej modely patrili medzi to najlepšie, čo ste mohli na európskych (ale aj afrických a latinskoamerických) cestách stretnúť a technické oddelenie automobilky sršalo nadšením. Vývoj podvozkov bol na vrchole a ambície Peugeotu v motoristickom športe dokonale uspokojovala plejáda špičkových továrenských jazdcov ničiacich konkurenciu kladivom prezývaným Peugeot 205 T16. Skrátka ideálny čas na príchod niečoho veľkého. Písal sa rok 1987.

Jednoduché línie navrhol Pininfarina. Foto: Peugeot
Peugeot 405 Jednoduché línie navrhol Pininfarina.

A presne vtedy opustil bránu výrobného závodu v Sochaux prvý sedan Peugeot 405. Jeho krásna karoséria (dielo Pininfarinu) ukrývala pokrokovú mechaniku a výborný podvozok, ktorý autu prepožičiaval fenomenálne jazdné vlastnosti. Pre automobilku predstavoval taký skok, že si získal aj náklonnosť odbornej verejnosti, ktorá mu udelila titul Auto roka.

Takto vyzerali originálne disky pre verziu Mi16. Foto: Peugeot
Peugeot 405 Takto vyzerali originálne disky pre verziu Mi16.

To bolo pred dvadsiatimi rokmi. Dnes je Peugeot 405 lacnou alternatívou, ako sa dostať k dobrému rodinnému autu. Jeho technický stav je často žalostný, navyše na tom dnes nie je najlepšie už ani so spoľahlivosťou, čo stláča jeho ceny na minimálnu hranicu. Pre technicky zdatnejšie typy je to však príležitosť, ako sa jednoducho dostať k autu, ktoré svojho času predstavovalo vrchol svojho segmentu a Peugeotu vytvorilo na niekoľko rokov imidž francúzskeho Mercedesu.

Ničí ho zanedbaná údržba

Kto prehlási, že Peugeot 405 je nespoľahlivý, nevidí do problému. Auto samotné patrí medzi veľmi spoľahlivý kus ocele, problémom je takmer vždy jeho majiteľ. Štyristopäťka zvládne najazdiť obrovské porcie kilometrov, len pri tom vyžaduje pozornosť a pravidelnú údržbu.

Bol spoľahlivý, ale vyžadoval údržbu. Foto: Peugeot
Peugeot 405 Bol spoľahlivý, ale vyžadoval údržbu.

Jej horšia povesť má jednoduché príčiny. Jemná mechanika nie je príliš odolná, takže stačí mierne zanedbaná údržba a vznikne z toho veľký problém. Typickým príkladom sú ihličkové ložiská ramien zadnej nápravy. Ignorujte ich opotrebovanie a zničíte si celé zadné ramená. V kombinácii s faktom, že väčšina majiteľov nechce do obstarožného Peugeota investovať ani korunu, nemôže byť nikto prekvapený, že štyristopäťka získala povesť pochybného auta. Neprospieva jej ani individuálny dovoz, pretože kusy, ktoré sa za pár centov dostanú k nám, stoja tesne pred smrťou. Sú na pokraji života a napriek tomu ešte po dedinách a osadách dokážu ťahať naložené prívesy a znášať kruté zaobchádzanie nespokojných majiteľov.

Verzia 405 Break je pomerne zriedkavou. Foto: Peugeot
Peugeot 405 Break Verzia 405 Break je pomerne zriedkavou.

Citlivé sú aj celohliníkové benzínové motory. Konkurencia používala ťažkú a odolnú liatinu, no Peugeot nemal strach použiť hliník, čím podstatne vylepšil jazdné vlastnosti nového auta. Stačí však, aby sa motor krátkodobo prehrial a ľahko sa skrúti (blok aj s hlavou).

Plasty, plasty, plasty. To bol interiér... Foto: Peugeot
Peugeot 405 Plasty, plasty, plasty. To bol interiér Peugeota 405.

Naopak príkladom nezničiteľnosti sú naftové motory. Napríklad 1.8 TD z roku 1992. Síce trpí malými únikmi oleja, ale v porovnaní s jeho výdržou je to zanedbateľný fakt.

Antikorózna úprava karosérie je na veľmi slušnej úrovni, dokonca aj samotný lak dobre odoláva nepriazni počasia.

Športové verzie Mi16

Dnes ich už jednoducho nenájdete a keď áno, často už nie sú v pôvodnom stave. Príčinou je ich výborná dynamika, jednoducho často končili svoj život omotané okolo stromov pri ceste. Ich jazdné vlastnosti boli fenomenálne a schopnosť podvozka držať auto aj v tých najzložitejších jazdných situáciách vyrážala dych.

Motor 2.0 16V dodával ľahkému autu údernú dynamiku, ktorú krotili elektrohydraulické brzdy. A práve tie stoja za ďalším problémom. Ako nové fungovali výborne a ostrá štyristopäťka vďaka nim brzdila ako nič iné na trhu. S pribúdajúcim vekom sa ich spoľahlivosť znižovala až mohli úplne vypovedať službu. A ako asi správne tušíte, ich servis nebol nič pre slabé a nevyrovnané povahy.

Elektrohydraulické brzdy spoznáte podľa toho, že v motorovom priestore nenájdete klasický valec posilňovača bŕzd. Namiesto neho je za pravým predným svetlometom len zvláštny tlakový zásobník.

Peugeot 405 T16 na Pikes Peak. Foto: Peugeot
Peugeot 405 T16 Peugeot 405 T16 na Pikes Peak.

Zabudnúť by sme nemali ani špeciálnu homologačnú sériu 406 T16. Vznikla len preto, aby mohla automobilka legálne nasadiť na športové trate nástupcu 205 T16. Na jej pohon slúžil motor 2.0 16V prepĺňaný turbodúchadlom s pracovným tlakom 1,1 baru (1,3 baru pri overbooste, ktorý mohol byť v činnosti neuveriteľných 45 sekúnd), ktorý dával výkon približne 162 kW (220 k). Lahôdkou bol pohon všetkých kolies, ktorý posielal 53 % hnacej sily dopredu a 47 % dozadu.

Štyristopäťka sa nebála ani obávaného Dakaru. Foto: Peugeot
Peugeot 405 T16 Dakar Štyristopäťka sa nebála ani obávaného Dakaru.

Celkovo sa z civilnej verzie 405 T16 vyrobilo 1061 kusov, z toho 60 exemplárov slúžilo v službách francúzskej polície.

História modelu:

Predstavenie modelu 405, benzínové karburátorové motory 1.6, 1.9, benzínové motory so vstrekovaním 1.4i, 1.6i, 1.9i a 1.9 16V. Naftové motory 1.9 D a 1.8 TD.
1988
Kombi verzia 405 Break, výkonnejší motor 1.4i.
1989
Sedany s motormi 1.9i a 1.9i 16V s pohonom všetkých kolies.
1990
Pohon všetkých kolies aj pre 405 Break.
1992
Veľká modernizácia, úpravy karosérie, nový interiér. Motor 1.4i opäť výkonnejší (55 kW/75 k), motory 1.8i, 2.0i a 2.0 16V. Verzia 405 T16. Naftový motor 1.9 TD.
1996
Ukončenie výroby sedanu 405.
1997
Ukončenie výroby 405 Break.

Výhody:
výborné jazdné vlastnosti
presné riadenie
dobrá aerodynamika

Nevýhody:
horšia torzná tuhosť karosérie
lacné plasty v interiéri
menej presné radenie

Časté poruchy:
Opotrebované uloženie ramien zadnej nápravy, netesnosti chladiaceho systému, nefunkčné elektrohydraulické brzdy (Mi16, T16), poruchy zapaľovania, zoxidované elektrické konektory, opotrebovaná synchronizácia prevodovky, rýchlo opotrebované piestne krúžky (1.6i), poruchy pohonu 4×4.

Naše odporúčanie:
Najmenej riskujete, keď si zvolíte niektorú z naftových verzií. Ich motory sú takmer nezničiteľné a hoci si doprajú nejaké to deci oleja (či ho už spália vo valcoch alebo ho vytlačia pod auto na cestu), stále je to menej zlé, ako pokrútené bloky prehriatych hliníkových benzínových motorov.

Určite sa vyhýbajte verzii Mi16. Je výborná a dnes je takmer raritou, ale musí byť vo výbornom technickom stave. Pokiaľ si dáte kvôli každému centu vŕtať koleno, neberte ju ani keď vám ju budú tlačiť zadarmo. Jej servis vás neskôr psychicky aj finančne položí.

Verziu T16 4×4 za normálnych okolností nezoženiete, takže je zbytočné tu čokoľvek o nej písať.

debata chyba
Články podľa značiek