Škoda 110 R Coupé sa na trhu objavila v roku 1970 a medzi vtedajšou ponukou AZNP Mladá Boleslav pôsobila ako božie zjavenie. Jej atletické tvary z nej urobili žiadaný tovar, ktorý sa výraznejšou mierou presadil aj na zahraničných trhoch. Na kolená z nej padli aj v Nemecku, čo už niečo znamená. V rokoch 1971 až 1973 šlo dokonca až 90 % jej produkcie na export.
Horšie to bolo s kvalitou výroby a niektorými problematickými komponentmi, ktoré museli byť počas výroby prepracované, čo výrazne spomaľovalo a komplikovalo výrobu.
Interiér
Ten bol od bežných sedanov Š 100/110 vzdialený snáď celé svetelné roky. Palubná doska z veľkým otáčkomerom a rýchlomerom ociachovaným do 180 km/h pripomínala nedostupné výkonné autá z imperialistických krajín a jej tvarovanie vyvolávalo úžas všade, kde ste sa s erkou zastavili. Bola jednoducho krásna a tak ste jej pochybnejšiu kvalitu nakoniec vôbec neriešili.
Rovnako čarovné boli aj koženkové anatomické sedadlá, v ktorých túžili sedieť snáď všetky ženy vtedajších diskoték. Kto mal erku, bol niekto. Čaro tohto kupé bolo tak silné, že dovolilo zažiť jeho majiteľom pocit výnimočnosti vždy a všade. Stačilo len spomaliť, stiahnuť veľké okno bezrámových dverí a o obdiv ste mali postarané. Sedemdesiate roky mali svojho jednoznačného hrdinu.
Motor
Celohliníkový štvorvalec 1.1 8V OHV bol výborným agregátom. Na rozdiel od motorov základných sedanov Š 100 disponoval väčším objemom, zvýšeným kompresným pomerom (motor vyžadoval benzín Super), výkonom až 48 kW (65 k) pri 5000 ot./min. a technickými špecialitami ako dvojkomorový karburátor, ostrejší vačkový hriadeľ a chladič motorového oleja. Bez povšimnutia neostáva ani skutočnosť, že kým motor Š 100 najazdil do prvej generálky možno 100 000 km, Coupé malo agregát podstatne odolnejší. Mohli za to spomínaný chladič oleja a liatinové preklady kľukového hriadeľa, ktoré boli odolnejšie ako hliníkové v menších motoroch „stovky“.
Ťažší stály prevod s hodnotou 4,22 (sedany 4,44) dokázal Coupé vyhnať až na rýchlosť 145 km/h.
Diskutabilné jazdné vlastnosti
Erka dokázala na ceste hotové zázraky. Rovnaké nadanie ako mala ona však vyžadovala aj od šoféra. A v tom bol problém. Poriadne ju chytiť za opraty a donútiť ju, aby tancovala podľa vášho gusta nebolo ani trochu jednoduché. Jej koncepčne zastaraný podvozok so zadnými výkyvnými ramenami pôsobil v kombinácii so samovražedným rozložením hmotnosti (motor bol až za zadnou nápravou) odstrašujúco už na papieri. Kinematika zadných kolies nedokázala ani pri najlepšej vôli pri prepružení udržať poháňané kolesá kolmo k vozovke, čo malo často za následok náhlu stratu adhézie a pretáčavý šmyk ako z učebnice. Keď sa k tomu pridalo nepresné závitovkové riadenie s „poľnohospodárskymi“ vôľami a citlivosť na bočný vietor, mali ste za volantom o zábavu postarané. A aby ste vedeli, že športové zážitky za volantom ani náhodou nedostanete zadarmo, občas sa pri nájazde do zákruty nechytili ani predné kolesá. Razom ste sa ocitli za volantom snežného pluhu, ktorý predvádzal nedotáčavý šmyk ako vyšitý. V priebehu sekundy vás oblial studený pot a roztriasli sa vám kolená, pretože ste vedeli, že sa nezadržateľne blíži moment kedy sa predok zase chytí a vy nestihnete podchytiť následný, zákerne rýchly pretáčavý šmyk. Niektoré prejazdy zákrutami boli skrátka veľmi podobné adrenalínovému hodu kladivom.
Bola tu však aj skupinka nadšencov, ktorá dokázala nedostatky podvozka premeniť na ich výhody a výraznou pretáčavosťou si naopak pomáhali. V Československu tak začínala vyrastať generácia veľmi šikovných jazdcov, ktorí svoje umenie neskôr dotiahli k dokonalosti v neskorších typoch Š 105 až 130. A že sa v dokonalých rukách Š 110 R premenila na skutočného predátora, svedčia jej nemalé úspechy na športovom poli. Zo sériového typu vznikla pretekárska verzia 130 RS, ktorá sa stala legendou už počas svojho aktívneho života. Hoci mala motor s objemom len 1,3 litra, dokázala rozdupať akúkoľvek vtedajšiu konkurenciu s podstatne výkonnejšími motormi.
Exkluzívny tovar
Škoda si svoje Coupé cenila, čo dala pocítiť každému, kto si ju chcel kúpiť. Záujemca musel siahnuť do vrecka poriadne hlboko, pretože v roku 1973 sa Š 110 R Coupé predávala za neuveriteľných 78 000 Kčs. Základný sedan Š 100 pritom stál 56 750 Kčs. Zaujímavosťou je, že výrobné náklady na Coupé predstavovali 34 281 Kčs a veľkoobchodná cena bola stanovená na 38 420 Kčs, čo znamená, že na každom predaji erky sa dokázal štátny aparát celkom slušne „nabaliť“.
Ohrozený druh
Dnes je Š 110 R vymierajúcim druhom. Buď ju zoženiete len vo výbornom stave za veľmi vysokú cenu (aj to len zriedka, pretože zberatelia ju už nechcú veľmi púšťať z ruky), alebo budete čeliť tvrdej realite auta s tak zhnitou karosériou, že vás prejdú akékoľvek nostalgické spomienky na toto kedysi krásne kupé. Doby, keď sa v erkách vozili puberťáci z diskoték a ich nízke ceny vyvolávali pohŕdanie a výsmech, sú už dávno minulosťou. Dnes je to zberateľský artikel a ako taký sa aj predáva. Draho.
Servis nie je jednoduchý
Kto si chce Š 110 R Coupé zaobstarať za účelom lacného jazdenia a nenáročného servisu, bude buď neznalý reality, alebo duševne vyšinutý jedinec. Toto kupé je raritou a preto je zháňanie akýchkoľvek náhradných dielcov pekne otravnou činnosťou. Zohnať niektoré karosárske dielce, či špecifické gumové tesnenia je takmer nemožné. Mechanici ovládajúci základné finty tejto škodovky sú dnes taktiež vymierajúcim druhom, takže pokiaľ nemáte naozaj dobré známosti, alebo šikovné ruky, ktorým nevadia modré nechty od kladiva, na erku rovno zabudnite.
Špeciálnu pozornosť si vyžaduje najmä jej mechanika. Nastavenie dvojkomorového karburátora je hotovou alchýmiou, pekne na nervy vám pôjdu aj úniky oleja cez zadné polosi rovno do brzdových bubnov. Riešením je kompletná výmena tesniacich krúžkov, ktorá si však vyžaduje trpezlivosť a špeciálne prípravky. Neskúsený mechanik pritom navyše často povytiahne polos z diferenciálu až príliš, čím si nechtiac spôsobí ďalšie nemalé problémy.
Kapitolou samou o sebe je aj nastavovanie a kontrola zadných bŕzd. Nešťastne riešený zadný náboj má na svedomí niekoľko odpadnutých zadných kolies. Vlasy vám môžu ošedivieť aj so zháňania nového spojkového a brzdového valca. Dajú sa síce zameniť dielcami zo Š 105/120, ale ich odlišné riešenie a prácne prispôsobovanie vám na nálade nepridajú.
Ako sme už spomínali, stačí nájsť šikovného mechanika a servis Š 110 R je ihneď jednoduchší.
História modelu:
1970
Predstavenie elegantného kupé Š 110 R Coupé, benzínový štvorvalec 1.1 8V OHV (48 kW/65 k).
1971
Príchod prednej masky s prídavnými diaľkovými svetlometmi, opierky hláv na sedadlách. Motor 1.1 8V OHV aj pre sedan Š 110 LS.
1978
13-palcové disky kolies (namiesto pôvodných 14-palcových), pre exportné verzie zliatinové disky.
1980
Ukončenie výroby Š 110 R Coupé.
Výhody:
nadčasový a elegantný dizajn
cena bude už len rásť
lepšia kvalita ako pri sedanoch Š 100/110
Nevýhody:
vyžaduje dobrého vodiča
vnútorná hlučnosť
nepresné riadenie
Časté poruchy:
Korózia karosérie, zlý brzdový valec, zlý spojkový valec, netesné bezrámové okná, odpadnuté zadné koleso, hlučná rozvodová reťaz, axiálna vôľa v kľukovom hriadeli, olej v zadných brzdách, nefunkčný sytič, úniky motorového oleja.
Naše odporúčanie:
Jediným dostupným motorom je štvorvalec 1.1 8V OHV. Jeho konštrukcia s trikrát uloženým kľukovým hriadeľom vydrží veľa, ale má už svoje roky, takže jeho kondícia dnes už býva často horšia. Dobre si skontrolujte, či má motor olejový chladič. Pokiaľ nie, motor nie je pôvodný a pod kapotou vašej erky je vymenený agregát z bežných sedanov Š 100/110.