Lada Samara (od 1984)

Bola tu skôr ako Favorit, napriek tomu nikdy nedosiahla jeho popularitu. Lada Samara bola pre Rusov vstupenkou do sveta pohonu predných kolies.

22.06.2009 10:58
Lada Samara Foto:
Lada Samara
debata

Tvary prvej Lady s predným pohonom sú aj po rokoch stále pomerne aktuálne, čo len dokazuje výbornú prácu vtedajších dizajnérov. Dnes sa len ťažko určuje, koľko práce na tvarovaní novinky odviedli sovietski dizajnéri a koľko externé návrhárske spoločnosti, isté je však, že sa tvar novej Lady ľuďom páčil. Karoséria nesie veľmi podobný dizajnérsky jazyk, aký o štyri roky neskôr priniesol do Československa aj Favorit.

Ako prvá sa v roku 1984 predstavila trojdverová verzia VAZ 2108, k nej o štyri roky pribudol päťdverový hatchback VAZ 2109 a štvordverový sedan VAZ 21099. Kombi verzia sa do výroby nikdy nedostala, čo bolo do určitej miery aj dôsledkom faktu, že jeho úlohu zastupovalo (a dodnes zastupuje) nezničiteľné kombi VAZ 2104 technicky vychádzajúce ešte z licenčnej konštrukcie Fiat 124.

Ako prvý sa na scéne objavil VAZ 2108. Foto: Lada
Lada Samara Ako prvý sa na scéne objavil VAZ 2108.

Kým „klasické“ Lady s pohonom zadných kolies získali povesť odolných áut, Samara od začiatku trpela mnohými detskými chorobami. Mnohé z nich má na svedomí kolísajúca kvalita výroby a sústredenie skôr na kvantitu ako na kvalitu. Kým staré Lady laxný prístup sovietskych robotníkov vďaka jednoduchej konštrukcii znášali, citlivejšie Samary ním značne trpeli.

Ďalšou kapitolou je takmer nulový neskorší vývoj, čo znamená, že slovo modernizácia sa v ruskom ponímaní chápe skôr ako nutné zlo a nie ako posun dopredu. Samara sa preto počas svojho života dočkala len minimálnych zmien, z ktorých bol najzásadnejšou príchod motorov so vstrekovaním.

V roku 1997 sa objavila modernizovaná Samara 2. Foto: Lada
Lada Samara V roku 1997 sa objavila modernizovaná Samara 2.

Motory

Prvou pohonnou jednotkou bol osvedčený karburátorový štvorvalec 1.3 8V OHC s výkonom 48 kW (65 k) vo verzii Samara 1300. S ním však Samara nikdy nedosiahla prestíž starších klasických modelov poháňaných motormi s objemami 1500 a 1600 cm3. Reakcia prišla o tri roky neskôr (od roku 1987) v podobe prestížnejšej verzie Samara 1500. Medzitým v Československu tím konštruktérov pod vedením Ing. Hrdličku finišoval s vývojom Favorita s motorom 1.3 8V OHV. Ten však vzhľadom na ťažší stály prevod a staršiu konštrukciu motora nikdy nedosiahol dynamiku Samary 1300, o výkonnejšej verzii 1500 ani nehovoriac. Lada v tom čase skutočne disponovala modernejšími, výkonnejšími a kultivovanejšími motormi. Tienistou stránkou ruských agregátov bola spotreba, ktorá bola o čosi väčšia ako v prípade škodovky. Jej výšku do istej miery ovplyvňoval aj samotný vodič, ktorý len ťažko odolával ponúkanej dynamike. V roku 1988 pribudla najslabšia verzia s karburátorovým motorom 1.1 8V OHC (Samara 1100).

Prvou verziou bola Samara 1300 (48 kW/65 k). Foto: Lada
Lada Samara Prvou verziou bola Samara 1300 (48 kW/65 k).

Prísne emisné normy a chuť Rusov po exporte (najmä na nemecký, francúzsky a fínsky trh) donútila motorárov vyhodiť karburátory do šrotu a preorientovať sa na vstrekovanie. Vzhľadom na to, že elektronické vstrekovania v kombinácii s prvými katalyzátormi výrazne uberali pôvodným motorom výkon, na verziu so vstrekovaním bol ako prvý nakoniec prepracovaný najvýkonnejší motor verzie Samara 1500. Jeho výkon po úpravách klesol na 52 kW/71 k (pôvodne 55 kW/75 k). Na svet tak pribudla verzia 1500i. Neskôr sa na vybraných exportných trhoch objavila dokonca Samara 1700i.

Exportné verzie mali zliatinové disky kolies. Foto: Lada
Lada Samara Exportné verzie mali zliatinové disky kolies.

Okrem týchto tradičných motorov sa pod kapotou Samary objavilo mnoho ďalších výkonových verzií pôvodných motorov, ktoré boli postupom času taktiež vybavované vstrekovaním, katalyzátormi, či boli len jednoducho výkonovo „priškrtené“, aby mohli bez ujmy spaľovať nekvalitný ruský benzín. Pre účely sovietskej tajnej služby vzniklo niekoľko exemplárov VAZ 415 poháňaných rotačným Wankelovým motorom s výkonom 104 kW (141 k).

Výbava

Jedným slovom bola minimálna. Žiadna klimatizácia, elektrické ovládanie okien či zrkadiel, žiadne ABS, dokonca ani airbagy. Pri pohľade na vtedajší podobne (ne)vybavený Favorit to však nebolo nijak prekvapujúce. V bývalom východnom bloku patrila Samara medzi najmodernejšie vozidlá.

V roku 1984 boli tieto tvary veľmi moderné. Foto: Lada
Lada Samara V roku 1984 boli tieto tvary veľmi moderné.

Poruchy neboli výnimkou

Najmä prvé exempláre trpeli zlou kvalitou výroby. Plastový interiér mal síce moderné tvary, ale jeho spracovanie bolo naozaj úbohé, takže Lada na ceste vŕzgala a pazvuky sa šírili snáď z každého plastu, na ktorý vaše oko dovidelo.

Interiér často vŕzgal už ako nový. Foto: Lada
Lada Samara Interiér často vŕzgal už ako nový.

Mechanika bola zostavená pomerne poctivo, čo jej zaistilo dobrú životnosť aj pri tvrdom zaobchádzaní. Podvozok slušne zvládal aj zlé cesty, pričom jeho opravy boli rovnako jednoduché, ako v prípade starších modelov. Problémom bola slabá protikorózna ochrana, malá životnosť predných čapov, ložísk kolies a predných hnacích hriadeľov.

Samara dostala pohon rozvodov tichým remeňom, čo si vyžadovalo jeho výmenu približne každých 60 000 km (klasické Lady s väčšími motormi a československé Favority používali rozvodovú reťaz). Častými problémami boli aj spálené tesnenia pod hlavou (ako dôsledok zle fungujúceho termostatu), predčasne opotrebované spojkové obloženia, netesné vodné čerpadlá a problémy s dobíjaním.

Lada bola povestná tým, že keď ste na nej vychytali prvé muchy dané nekvalitnou výstupnou kontrolou, dokázala oddane a bez vážnejších porúch slúžiť mnoho rokov. Samara síce nezniesla toľko, ako koncepčne jednoduchšie typy so zadným pohonom, no v porovnaní s prvými Favoritmi bola stále podstatne odolnejšia.

História modelu:

Predstavenie trojdverovej verzie VAZ 2108 s motorom 1.3 8V (48 kW/65 k).
1987
Výkonnejšia verzia Samara 1500 s motorom 1.5 8V (55 kW/75 k).
1988
Päťdverový model VAZ 2109, motor 1.1 8V (39 kW/53 k) pre verziu Samara 1100.
1991
Štvordverový sedan VAZ 21099.
1993
Prvé verzie so vstrekovaním benzínu a katalyzátorom.
1997
Výraznejšia modernizácia, označenie Samara 2.

Výhody:
mimoriadne výkonné vykurovanie
lacný servis
výkonné motory

Nevýhody:
kvalita výroby
lacné plasty v interiéri
slabá pasívna aj aktívna bezpečnosť.

Časté poruchy:
Korózia karosérie, opotrebované ložiská kolies, opotrebované uloženia kolies, poruchy dobíjania, nefunkčný termostat, roztrhnutý rozvodový remeň, prepálené tesnenie pod hlavou, opotrebované hnacie hriadele.

Naše odporúčanie:
Najspoľahlivejšie motory sú karburátorové verzie zo začiatku produkcie. Ich spotreba síce nepatrí medzi najnižšie, ale vďaka jednoduchosti dokázali bez poruchy slúžiť mnoho kilometrov. Keď sa niečo pokazilo, ich opravu zvládol každý zručnejší automechanik.

S nástupom elektroniky klesli spotreby aj výkony, spolu s tým však utrpela aj spoľahlivosť. Napriek tomu tieto motory nie sú zlou voľbou a pokiaľ slúžia ako majú, ponúkajú slušnú dynamiku pri solídnej spotrebe.

debata chyba
Články podľa značiek