Dacia Logan (od 2005)

Logan pozdvihol značku Dacia z prachu a ukázal, že lacné auto nemusí byť automaticky malé. Veľký vnútorný priestor a obrovský kufor postupom času učarovali aj mnohým Slovákom.

12.06.2009 17:02
Dacia Logan Foto:
Dacia Logan
debata

Spolupráca Renaultu a Dacie začala už pred mnohými rokmi výrobou licenčného Renaultu 12. Ten sa v podobe Dacie 1300 dostal aj na náš trh, kde si značka postupne budovala svoju pozíciu. So zmenou režimu sa však z trhu opäť vytratila a vo väčšej miere sa vrátila až s modelom Logan v roku 2005. Medzitým sa sporadicky kde tu objavili Dacie Nova a Solenza, no ich výskyt bol naozaj raritný.

Výroba hranatej karosérie je lacná. Foto: Dacia
Dacia Logan Výroba hranatej karosérie je lacná.

Účelné hranaté tvary Loganu neučarovali každému, no dôležitejšia bola nenáročnosť ich výroby, lacné lisovacie nástroje, veľký podiel rumunskej ručnej práce a z toho vyplývajúca nízka cena.

Najdrahšie verzie majú aj zliatinové disky kolies. Foto: Dacia
Dacia Logan Najdrahšie verzie majú aj zliatinové disky kolies.

Nenáročným zákazníkom stačil veľký vnútorný priestor, obrovský batožinový priestor a solídne jazdné vlastnosti. V kombinácii s nízkou cenou to bol dostatok dôvodov na predaj starej škodovky a nákup úplne nového Logana.

Tento pohľad mnohých majiteľov starých... Foto: Dacia
Dacia Logan Tento pohľad mnohých majiteľov starých škodoviek presvedčil.

Podvozok je jednoduchej konštrukcie so spodnými trojuholníkovými ramenami a vzperami McPherson, vzadu sú masívne vlečené ramená spojené torznou priečkou. Výhodou podvozku Dacie je nielen veľká svetlá výška, ale predovšetkým výborná odolnosť a výdrž na rozbitých cestách. Keď je najhoršie, pomôže aj spodný plechový kryt motora.

Interiér je plný lacných plastov. Foto: Dacia
Dacia Logan Interiér je plný lacných plastov.

Jazdné vlastnosti vyplývajú z jednoduchosti konštrukcie podvozka, napriek tomu sú pomerne slušné. Na rozbitej ceste Logan dokonca exceluje, pretože veľké dráhy prepruženia dokážu udržať kontakt kolies s cestou aj na veľkých dierach. Počítajte len s väčšími bočnými náklonmi.

Problémom Dacie je korózia. Zamerajte sa najmä na podbehy a ich napojenie k zadným blatníkom. Často koroduje aj veko batožinového priestoru a horné uloženia zadných tlmičov.

Logan má niečo do seba, ale koroduje. Foto: Dacia
Dacia Logan Logan má niečo do seba, ale koroduje.

Motory

Na jeho pohon slúžia výlučne motory z materskej stajne Renault. Benzínovú ponuku zastupujú osvedčené atmosférické štvorvalce, ktorých pôvod by sme vedeli vystopovať až do druhej polovice osemdesiatych rokov minulého storočia. Agregáty 1.4 8V (55 kW/75 k) a 1.6 8V (66 kW/90 k) disponujú rozvodom OHC a viacbodovým vstrekovaním. Ich osvedčená robustná technika funguje spoľahlivo, pričom bonusom je slušný záťah v nízkych otáčkach. A je to tak trochu aj ich šťastím, pretože Logan s týmito motormi dostal príliš dlhý stály prevod, ktorý úspešne zabíja akýkoľvek náznak športovej jazdy. Motorom sa do otáčok preto veľmi nechce, na druhej strane sa nemusíte báť príliš veľkej spotreby.

Rovnako dlhé prevody má žiaľ aj verzia s motorom 1.6 16V (77 kW/105 k), ktorá však k životu navyše potrebuje otáčky. V nízkych otáčkach preto občas pôsobí letargicky a do vysokých sa jej napriek slušným papierovým hodnotám veľmi nechce.

Úplne inou kávou je naftový motor 1.5 dCi. Dosahuje síce len skromný výkon 50 kW (68 k), ale vďaka veľkému krútiacemu momentu dostupnému tesne nad voľnobehom je jazda s ním pocitovo veľmi dynamická a úsporná. Problémom týchto motorov je len vstrekovanie Delphi, ktorého vysokotlakové palivové čerpadlo zle odoláva horšej nafte a pridiera sa. Vzniknuté kovové špony sa následne dostanú do vstrekovacích trysiek a problém je na svete. Zriedkavosťou nie sú ani netesnosti okolo turbodúchadla, výsledkom čoho je vysoká spotreba motorového oleja.

Ďalšou zradou naftového motora je rozvodové koleso na vačkovom hriadeli. To sa občas pootočí (zlé uchytenie kolesa na hriadeľ), pričom narazia ventily na piesty a motor „končí“.

História modelu:
Predstavenie modelu Logan sedan, benzínové motory 1.4 8V (55 kW/75 k), 1.6 8V (66 kW/90 k).
2006
Naftový motor 1.5 dCi (50 kW/68 k), benzínový motor 1.6 16V (77 kW/105 k).
2007
Verzia kombi s označením MCV, motor 1.5 dCi (63 kW/86 k).

Výhody:
odolnosť
spoľahlivé benzínové motory
veľký batožinový priestor

Nevýhody:
ergonómia rozmiestnenia ovládacích prvkov
lacný interiér
nepresné radenie

Časté poruchy:
Korózia karosérie, úniky motorového oleja, opotrebované turbodúchadlo (1.5 dCi), hlučné prevodovky, porucha rozvodového mechanizmu (1.5 dCi), problematické radenie spiatočky.

Naše odporúčanie:
Hoci sa mu nevyhýbajú niektoré nepríjemné poruchy, stále je najlepším motorom v ponuke naftový štvorvalec 1.5 dCi. Boduje spotrebou, kultivovaným prejavom a dobrým záťahom z nízkych otáčok. Vyžaduje si však pravidelnú údržbu a kvalitnú naftu.

Menej náročných uspokojí aj motor 1.6 8V. Má viac sily ako 1.4 8V a v spodných otáčkach lepší záťah ako silnejší 1.6 16V. Rozumná je aj jeho spotreba.

debata chyba
Články podľa značiek