Na Škodu Favorit ste svojho času museli stáť v rade a keď ste ho naozaj chceli mať, ani za úplatok ste nemohli pustiť svoje miesto v poradovníku. Bol to ošiaľ, ktorý nemá obdoby. Favorit bol hviezdou večerného spravodajstva a všetkých motoristických časopisov. Hovorili o ňom aj babky na dedinách.

Po viac ako dvadsiatich rokoch je stále medzi nami a hoci bola jeho životnosť nakoniec kratšia ako mnohí predpokladali, pri dobrej údržbe vydrží slúžiť ešte nejednu sezónu.
Poruchy, poruchy, poruchy
Favorit prakticky od začiatku výroby „preslávili“ detské choroby, ktoré nejedného majiteľa pripravili o všetky ilúzie a zvyšok nervov, ktoré mu ešte zostali po čakaní v nekonečnom poradovníku.
Medzi typické nedostatky patrila slabá protikorózna ochrana (najmä prvé kusy), nekvalitný interiér plný lacných plastov, malá odolnosť proti prudkému slnku (plasty palubnej dosky praskali), slabá zvuková izolácia (vplyvom jednoduchej priečky medzi interiérom a motorom) a prenikanie vlhkosti cez všetky možné tesnenia.

Hoci sa môže dnes zdať, že Favorit patril k najporuchovejším autám histórie motorizmu, popisovanie a rozsah jeho chýb vyplýva skôr z ich výbornej znalosti. Favorit bol rozšírený a opravovať sa ho naučil takmer každý.
Znalosť všetkých jeho slabín odhaľuje aj ďalšiu jeho vážnu chybu, s ktorou sa môžete pri kúpe jazdeného exemplára stretnúť. Slabá podlaha sa časom rada trhá v mieste zvaru tesne za prednou nápravnicou, čo spôsobuje nestabilné jazdné vlastnosti a labilitu celej karosérie. Prasklina nie je veľká a často ju dokáže zakryť malá vrstva antikorózneho prípravku používaného na podvozky áut. Túto poruchu však dobre pozná každý lepší klampiar, takže s jej identifikáciou by nemal byť vážnejší problém. Pozor si dávajte aj na koróziu medzi podbehmi a zadnými blatníkmi a v miestach za prednými blatníkmi, kde sa k podbehom napájajú priečne nosníky. Sú to neuralgické body celej konštrukcie, v ktorých začínajú Favority „kvitnúť“ najskôr.

Treba však spomenúť, že od roku 1993 sa Favority vyrábali podľa kvalitatívnych požiadaviek koncernu Volkswagen, takže sú omnoho odolnejšie a kvalitnejšie. Čierne interiérové plasty lepšie odolávajú slnečnému žiareniu, výplne dverí vyzerajú konečne normálne a širší rozchod kolies sa postaral o lepšie jazdné vlastnosti.

Výhodou Favorita je jeho lacný servis. Náhradné dielce sú stále dostupné, keď niečo nezoženiete, dá sa to nahradiť dielcom z iného typu škodovky a všetky servisné úkony zvládne aj šikovný vidiecky servis s jednoduchým náradím. Práve v jednoduchej udržateľnosti Favorita pri živote spočíva jeho čaro a obľuba medzi pospolitým ľudom.

Motory
Na pohon Favorita slúžil výhradne celohliníkový štvorvalec 1.3 OHV v celkovo štyroch výkonových úrovniach. Prvé modely (136 L, 136 LS) mali karburátory a ich motory boli vyladené na optimistických 46 kW (63 k). Neskôr sa ukázala verzia 135 L, LS schopná spaľovať benzín Špeciál (oktánové č. 91) podladená na 43 kW (58 k).

S veľkou modernizáciou v roku 1993 prichádza do motorov jednobodové vstrekovanie Bosch a s tým aj jeho dve výkonové verzie (40 kW/54 k a 50 kW/68 k). Dynamika základného modelu s výkonom 40 kW je však paradoxne veľmi podobná prvým Favoritom 136 L a LS s výkonmi 46 kW, pretože tie v Mladej Boleslavi vybavili nešťastne dlhým stálym prevodom (3,9) namiesto neskorších 4,16. Napriek solídnemu výkonu sa tak motory prvých verzií trápili a ich agónia skončila až v roku 1991 ukončením výroby verzií s takto koncipovaným prevodom. Kombi verzia Forman našťastie dostala hneď od začiatku kratší stály prevod.
Pokiaľ niekto v rámci dovtedajších zvyklostí nalial do celohliníkového motora chladiacu zmes riedenú klasických Fridexom určeným do starších liatinových motorov (verte, že takých bolo dosť), v krátkom čase „odišlo“ tesnenie pod hlavou.
História modelu:
Predstavenie modelu Škoda Favorit 136 L, LS, benzínový motor 1.3 8V OHV (46 kW/63 k), okrajovo aj karburátorová verzia s výkonom 50 kW (68 k).
1990
Typ 135 L, LS s výkonom 43 kW (58 k) a kratšími prevodmi.
1991
Ukončenie výroby typu 136 L, LS, decentná zmena prednej masky (bez akejkoľvek vetracej štrbiny), príchod verzie Forman.
1993
Vo februári výrazná modernizácia, kvalitatívny skok, jednobodové vstrekovanie a riadený katalyzátor pre motor 1.3i OHV (40 kW/54 k).
1994
Výkon motora 1.3i OHV zvýšený na 50 kW (68 k). Na jeseň veľkolepý príchod modelu Felicia.
1995
Ukončenie výroby kombi verzie Forman, príchod Felcie Combi.
Výhody:
nadčasový dizajn
jednoduchý a lacný servis
veľký vnútorný priestor
Nevýhody:
zlá kvalita spracovania (do roku 1993)
hlučnosť
absencia bezpečnostných a komfortných prvkov výbavy (do roku 1993)
Časté poruchy:
Spálené tesnenie pod hlavou, prenikanie vlhkosti do interiéru, úniky oleja z motora a prevodovky, hlučná rozvodová reťaz, korózia karosérie, praskajúca podlaha za prednou nápravnicou, stuhnutý mechanizmus radenia, vôle v uloženiach náprav.
Naše odporúčanie:
Rozhodne sa zamerajte na posledné ročníky Favoritov. Od roku 1993 ich kvalita neporovnateľne stúpla, zlepšili sa jazdné vlastnosti a motory sú úspornejšie. Ideálna je verzia s výkonom 50 kW (68 k). Ochotnejšie sa vytáča a ľahšie odoláva silnému protivetru na diaľnici.
Vyhnite sa prvým exemplárom s biednou kvalitou výroby. Pre účely exportu vznikla technicky zaujímavá verzia 135 Le s elektronicky riadeným karburátorom, ktorý však často stávkuje a jeho oprava je v amatérskych podmienkach takmer nemožná.