Veľké terénne autá dodávajú mnohým majiteľom za ich volantom poriadnu dávku sebavedomia, čo malo v nedávnej minulosti zlý vplyv na ich imidž. V našich končinách sa v autách tohto druhu často vozili osoby s pochybnými aktivitami, čo veľmi rýchlo spôsobilo, že obyčajní ľudia terénne autá na cestách odsudzovali. Odhliadnuc od tejto skutočnosti, ich skutočné terénne schopnosti naozaj využívalo len málo vodičov. Práve pre vodičov jazdiacich prevažne po asfaltových cestách sú vhodnejšie vozidlá segmentu SUV, ktoré majú na asfaltovej ceste lepšie jazdné vlastnosti a vďaka pohonu všetkých kolies zvládnu aj prejazd ľahším terénom.
Väčšiemu rozšíreniu týchto áut na našich cestách bráni aj vyššia cena. Riešením môžu byť kompaktné SUV, ktoré na trh svojho času zaviedla prvá Toyota RAV4, či ešte dávnejšie Lada Niva. Ich nižšia cena robí tento druh vozidiel dostupnejší pre širšiu skupinu ľudí. Navyše ich ponuka na trhu jazdených vozidiel je spolu s terénnymi autami naozaj široká.
V tejto časti vám prinášame stručné charakteristiky najpredávanejších terénnych vozidiel a SUV na našom trhu s jazdenými autami.
BMW X5

Plusy
- jazdné vlastnosti na ceste
- komfort
- nízka strata hodnoty
Mínusy
- spotreba benzínových motorov
- malý batožinový priestor
- vysoké ceny
Motory
3.0 24V (170 kW/231 k), 4.4 V8 32V (210 kW/286 k, 235 kW/320 k), 4.6 V8 32V (255 kW/347 k), 4.8 V8 32V (265 kW/360 k), 3.0d (135 kW/184 k, 160 kW/218 k).
Časté poruchy
Poškodené tesnenie pod hlavou následkom prehriatia motora (diesel do roku 2001), poruchový ventilátor chladenia, vysoká spotreba oleja 0W-30 pri rýchlej jazde, predčasné opotrebenie spojkového obloženia, vybitý akumulátor (má malú kapacitu).
Honda CR-V I

Plusy
- vnútorný priestor
- spoľahlivosť
- komfortný podvozok
Mínusy
- priemerná dynamika
- vyššia hlučnosť motora
- horšia torzná tuhosť karosérie
Motory
2.0 16V (96 kW/130 k), 2.0 16V VTEC (108 kW/147 k).
Časté poruchy
Prienikom vody poškodený zadný diferenciál, opotrebované tlmiče pruženia, predčasne opotrebované spojkové obloženie, hlučnosť pohonu 4×4 vplyvom prieniku vody do diferenciálu, pazvuky v interiéri vplyvom krútenia karosérie.
Hyundai Santa Fe

Plusy
- bohatá výbava
- priaznivá cena
- mechanicky odolné motory
Mínusy
- poddimenzovaná spojka
- vyššia spotreba paliva
- slabšie brzdy
Motory
2.0 16V (99 kW/135 k), 2.4 16V (107 kW/146 k), 2.7 V6 24V (127 kW/173 k), 2.0 CRDi (83 kW/113 k), 2.0 CRDi VGT (92 kW/125 k).
Časté poruchy
Poruchové vstrekovače (CRDi), vôle v horných uloženiach predných tlmičov pruženia, poruchové merače hmotnosti nasávaného vzduchu (benzínové motory), zadierajúce sa palivové vysokotlakové čerpadlo, hlučné kvapalinové silentbloky na zadnej náprave.
Hyundai Terracan

Plusy
- robustná a odolná konštrukcia
- schopnosť ťahať ťažký príbeh
- komfort na dlhých cestách
Mínusy
- citlivé vstrekovacie zariadenie (diesel)
- vysoká spotreba (3.5 V6)
- malé predné a zadné nájazdové uhly
Motory
2.9 CRDi (110 kW/150 k, 120 kW/163 k), 3.5 V6 24V (143 kW/194 k).
Časté poruchy
Zadreté vysokotlakové palivové čerpadlo, poruchové vstrekovače systému common-rail, hlučné piestne čapy, hlučný zadný diferenciál, úniky oleja z manuálnej prevodovky, zdeformovaná lamelová spojka prenášajúca krútiaci moment na prednú nápravu, opotrebovaná synchronizácia piateho prevodového stupňa.
Jeep Grand Cherokee (WJ)

Plusy
- dobrá priechodnosť terénom
- odolný podvozok
- väčšinou bohatá výbava
Mínusy
- hlučné naftové motory
- len štvorstupňový automat
- menšie sedadlá
Motory
4.0 12V (140 kW/190 k), 4.7 V8 32V (162 kW/220 k, 167 kW/227 k, 190 kW/258 k), 3.1 TD OHV 10V (103 kW/140 k), 2.7 CRD 20V (120 kW/163 k).
Časté poruchy
Predčasne opotrebované ložiská kľukového hriadeľa 4.7 V8, nefungujúca spojka Vari-Lock pripojujúca pohon predných kolies, prasknutá hlava valcov (3.1 TD OHV), zlé uloženie vyvyžovacích hriadeľov (3.1 TD OHV), poruchová elektronika riadenia motora (3.1 TD OHV), skrútené brzdové kotúče.
Kia Sorento

Plusy
- odolná konštrukcia
- priaznivé ceny
- schopnosť ťahať ťažký príves
Mínusy
- len päťstupňová manuálna prevodovka
- lacný interiér
- priemerné dielenské spracovanie
Motory
2.4 16V (102 kW/139 k), 3.3 V6 24V (177 kW/240 k), 3.5 V6 24V (143 kW/194 k), 2.5 CRDi 16V (103 kW/140 k, 125 kW/170 k).
Časté poruchy
Neúčinné kúrenie, nefunkčná regulácia turbodúchadla (do roku 2006), opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník (CRDi), úniky oleja z predného diferenciálu, hlučný ventilátor kúrenia vplyvom zlého ložiska, vôle v zadnom uchytení kardanového hriadeľa.
Mercedes-Benz ML

Plusy
- bezpečná konštrukcia
- univerzálne schopnosti
- veľký batožinový priestor
Mínusy
- zlé dielenské spracovanie (prvé ročníky)
- spotreba benzínových motorov
- dynamika základných verzií
Motory
2.3 16V (110 kW/150 k), 3.2 V6 18V (160 kW/218 k), 3.5 V6 (172 kW/234 k), 4.3 V8 24V (200 kW/272 k), 5.0 V8 24V (215 kW/292 k), 5.4 V8 24V (255 kW/347 k), 2.7 20V CDI (120 kW/163 k), 4.0 32V CDI (184 kW/250 k).
Časté poruchy
Vôle v zaveseniach predných kolies, poškodený podvozok jazdou v ťažšom teréne, opotrebované uchytenia priečnych skrutných stabilizátorov, zlé uchytenia sedadiel, pazvuky v interiéri (do roku 2001), zlé tesnenia okolo dverí.
Mitsubishi Pajero V60

Plusy
- priestranný interiér
- priechodnosť terénom
- dobrý pohon všetkých kolies
Mínusy
- obmedzená krížiteľnosť náprav
- spotreba benzínových verzií
- vysoké ceny
Motory
3.5 GDI 24V (149 kW/203 k), 3.2 Di-D (118 kW/160 k, 122 kW/166 k).
Časté poruchy
Opotrebovaný tlmič torzných kmitov na motore 3.2 Di-D, korózia karosérie v zadnej časti, opotrebované ložiská predných kolies, úniky chladiacej kvapaliny, úniky oleja z prevodovky, poruchy vonkajšieho osvetlenia.
Nissan Patrol GR

Plusy
- robustný podvozok
- tuhý rám
- schopnosť ťahať ťažký príves
Mínusy
- slabší motor 2.8 TD
- slabá spoľahlivosť motora 3.0 Di
- komfort pruženia
Motory
2.8 TD (92 kW/125 k), 3.0 Di (116 kW/158 k, 118 kW/160 k).
Časté poruchy
Zadretý motor 3.0 Di, prepálené piesty (3.0 Di), zlá riadiaca jednotka motora 3.0 Di, opotrebované turbodúchadlo (2.8 TD), zničené predné hnacie kĺby, spojka poškodená prienikom vody pri brodení.
Toyota RAV4 II

Plusy
- úsporné motory
- presné a ľahké riadenie
- spoľahlivosť
Mínusy
- slabšie brzdy
- nepohodlné sedadlá
- menej komfortné pruženie
Motory
1.8 16V VVT-i (92 kW/125 k), 2.0 16V VVT-i(110 kW/150 k), 2.0 D-4D 16V (85 kW/115 k).
Časté poruchy
Vysoká spotreba motorového oleja (1.8 16V VVT-i), opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník (2.0 D-4D), nefunkčná regulácia turbodúchadla (2.0 D-4D), nepravidelný voľnobeh motora 2.0 16V VVT-i.
Volkswagen Touareg

Plusy
- dielenské spracovanie
- jazdné vlastnosti na ceste
- imidž
Mínusy
- spotreba benzínových motorov
- náročný servis
- záujem zlodejov
Motory
3.2 V6 24V (162 kW/220 k, 177 kW/240 k), 3.6 V6 24V (206 kW/280 k), 4.2 V8 40V (228 kW/310 k), 2.5 TDI R5 (128 kW/174 k), 3.0 TDI V6 24V (165 kW/224 k), 5.0 TDI V10 20V (230 kW/313 k).
Časté poruchy
Rýchlo opotrebované turbodúchadlá, netesné vodné čerpadlá, poruchová rozdeľovacia prevodovka, nefunkčná regulácia turbodúchadla (TDI), opotrebované silentbloky prednej nápravy, zanesený EGR ventil (TDI).
Seriál „Ako na jazdené“ pripravuje Pravda.sk v spolupráci s portálom Autovia.sk. Nový diel seriálu nájdete každý týždeň v stredu na auto.pravda.sk.