Ceny jazdených áut sú už na minime

Predaj jazdených áut stagnuje. Každý totiž stále čaká na akési zázračné znižovanie cien. Na výraznejší pokles cien však v skutočnosti už nie je priestor a teda ceny s najväčšou pravdepodobnosťou v blízkej budúcnosti výrazne klesať nebudú.

07.02.2009 17:02
Euro, peniaze, 50 Foto:
Euro, peniaze, 50
debata

Ceny jazdených áut na Slovensku boli dlhú dobu všeobecne vyššie, ako v niektorých vyspelejších štátoch západnej Európy. Ťažko vymenovať všetky faktory, ktoré tento fakt ovplyvňovali. Nech už to bolo čokoľvek, cenové rozdiely v rámci Európy sa zmenšujú. Azda najviac k tomu prispelo aj zavedenie eura. Ceny sa ľahšie porovnávajú a stále viac ľudí pozná okrem domácich inzertných internetových portálov aj tie zahraničné. Pred kúpou jazdeného vozidla si teda vie vytvoriť lepší obraz.

Aj naďalej platí, že ceny v zahraničí sú väčšinou nižšie, no rozdiely začínajú byť minimálne. Netreba však zabúdať na dovozné náklady. Na prvý pohľad sa môže zdať vidina ušetrených peňazí celkom lákavá, no po detailnom prepočítaní nákladov spojených s dovozom vozidla sa už pomaličky stáva pravidlom, že ceny sú rovnaké, prípadne vyššie ako na Slovensku, ak je vami vybrané auto príliš ďaleko od miesta vášho bydliska.

Škoda Octavia Combi 

Ako názorný príklad sme vybrali Škodu Octavia druhej generácie. Na Slovensku je to veľmi rozšírené auto a zvlášť v prevedení kombi je veľmi populárne. Keď si dáte hľadať na internetovom portáli Autovia.sk Škodu Octavia napríklad s parametrami: rok výroby 2006, palivo diesel a najazdených do 100 000 km, najlacnejšia Octavia, akú vám v súčasnosti vyhľadávač nájde, bude stáť 10 300 €. Zadajte rovnaké kritéria do jedného z najrozšírenejších nemeckých portálov www.mobile.de a najlacnejšie auto nájdete za 10 980 €.

Volkswagen Golf

Ďalším príkladom by mohol byť napríklad Volkswagen Golf piatej generácie. Pre zmenu sme si ako palivo vybrali benzín, rok výroby 2005 a tak isto do 100 000 km. K dispozícii je viacero agregátov, ale porovnávali sme 1,4 litrový zážihový motor s výkonom 55 kW (75 koní). Najlacnejšie takéto auto nájdete na www.autovia.sk za 8690 €. Cez portál www.mobile.de sme v nemeckom meste Burgwedel našli rovnaké auto za rovných 8000 €. Ušetrili by ste teda 690 €, niečo vyše 20 000 Sk.

Náklady na dovoz

Rátajme s tým, že záujemca o kúpu je napríklad z Bratislavy. Do Burgwedelu je to z Bratislavy niečo okolo 850 km. Najskôr sa tam potrebujete dostať. Potom sa potrebujete dostať domov, pre zmenu už na dvoch autách, čiže potrebujete natankovať palivo dokopy na 2550 km (jedno auto tam aj späť, druhé iba späť). Obyvatelia stredného a východného Slovenska sú znevýhodnení ešte viac. Pre maximálne zjednodušenie rátajme s rovnakou spotrebou 6 litrov na 100 kilometrov oboch áut a s cenou 1 € za palivo. Za týchto okolností vás to vyjde približne na 153 €. Dalej potrebujete 2 x rakúsku ďialničnú známku – cca 15€. Zoberiete si 1 deň voľna a môžete vyraziť za vytúženým autom. Samozrejme, musíte ísť minimalne dvaja vodiči. Pri kúpe auta si musíte zaobstarať prepravné značky pre kupované auto – cca. 150 €.

Naklady na prihlásenie

Pri kúpe auta vám dali všetky potrebné dokumenty? Ak áno, máte v rukách odhlásený originál pôvodného technického preukazu a faktúru alebo kúpnu zmluvu. Tieto dokumenty musíte dať úradne preložiť, s automobilom absolvovať kontrolu originality, kontrolu STK a EK (ak tejto kontrole podlieha), zaplatiť príspevok do recyklačného fondu, kúpiť kolky a podať žiadosť na obvodný úrad. Ak je všetko v poriadku, do 30 dní vám obvodný úrad uzná typové schálenie ES jednotlivo dovezeného vozidla z členského štátu a vystaví slovenský technický preukaz. S týmto a uzavretou poistkou PZP vám na dopravnom inšpektoráte zapíšu do technického preukazu majiteľa a vydajú tabuľky EČ. Konečne sa teda môžete voziť. Toto všetko však z vášho vrecka vytiahlo približne 400 € a minimálne 2 dni voľna. Celkovo vás teda takýto Golf bude stáť približne 8700 €.

„Cenové rozdiely medzi zahraničným a domácim trhom jazdených vozidiel sú stále menšie a menšie“, tvrdí majiteľ autobazáru Šimotrade (Ružomberok) Marián Šimovčiak. „Vplyvom tohto faktu sa v súčasnosti blížia zisky dovozcov k minimu, až nule“, dodal pán Šimovčiak. Ten okrem prevádzkovania autobazáru a dovozu vozidiel zo zahraničia poskytuje odťahovú službu za účelom individuálneho dovozu jazdených vozidiel. Podľa jeho slov však už aj o túto službu opadol záujem.

Predtým ako sa teda definitívne rozhodnete pre dovoz jazdeného vozidla zo zahraničia, nezabudnite si dôsledne prerátať všetky náklady s tým súvisiace. V snahe čo najviac ušetriť by ste totiž mohli prehliadnuť podobné auto za rovnakú cenu v bazári možno iba vo vedľajšom meste.

debata chyba
Články podľa značiek