So zvyšujúcimi sa nárokmi a stúpajúcim segmentom narastá aj riziko kúpy auta v horšom technickom stave. Autá strednej triedy sú postavené tak, aby zvládali najazdiť obrovské porcie kilometrov a väčšina z nich to aj počas svojho života v niektorej z krajín Západnej Európy stihne. Po dovezení na náš trh jazdených vozidiel preto môže bojovať veľmi atraktívnou cenou, ktorá nakoniec „zlomí“ nejedného záujemcu. Servisné náklady v tomto segmente však už patria k vyšším, preto pred kúpou dôkladne preverte skutočný stav auta. V opačnom prípade sa vám počiatočná malá investícia do kúpy auta v konečnom zúčtovaní nemusí vyplatiť.
V tejto časti vám prinášame stručné charakteristiky najpredávanejších modelov strednej triedy na našom trhu s jazdenými autami.
Alfa Romeo 156
Alfa Romeo 156 (1997 – 2005)
Plusy
- jazdné vlastnosti
- charizmatické benzínové motory
- naftové motory
Mínusy
- kvalita spracovania
- slabšie brzdy (do roku 2002)
- veľký polomer otáčania
Motory
1.6 16V (88 kW/120 k), 1.8 16V (103 kW/140 k a 106 kW/144 k), 2.0 16V (110 kW/150 k a 114 kW/155 k), 2.0 JTS (123 kW/167 k), 2.5 V6 24V (140 kW/190 k), 3.2 V6 24V (184 kW/250 k), 1.9 JTD 8V (77 kW/105 k a 85 kW/115 k), 1.9 JTD 16V (103 kW/140 k), 2.4 JTD 20V (125 kW/170 k).
Časté poruchy
Poruchy elektroniky, nefunkčné palivové čerpadlo, benzínové motory Twin Spark majú vysokú spotrebu motorového oleja, pretrhnutý rozvodový remeň (motory Twin Spark), pretrhnutý remeň pohonu vyvažovacích hriadeľov, nevymenené zapaľovacie sviečky, poruchy vstrekovačov systému common-rail (JTD).
Audi A4 II

Plusy
- výkonné naftové motory
- presné riadenie
- dielenské spracovanie
Mínusy
- náročnosť niektorých opráv
- vyššie ceny
- miesto na zadných sedadlách
Motory
1.6 8V (77 kW/105 k), 1.8 20V Turbo (110 kW/150 k, 120kW/163 k, 132 kW/180 k a 140 kW/190 k), 2.0 20V (96 kW/130 k), 2.0 FSI 16V (110 kW/150 k), 2.0 TFSI (147 kW/200 k a 162 kW/220 k), 2.4 V6 30V (125 kW/170 k), 3.0 V6 30V (162 kW/220 k), 3.2 V6 FSI (188 kW/256 k), 1.9 TDI PD 8V (74 kW/100 k, 85 kW/115 k, 96 kW/130 k), 2.0 TDI PD 16V (103 kW/140 k), 2.5 TDI 24V (114 kW/155 k, 120 kW/163 k a 132 kW/180 k), 2.7 TDI 24V (132 kW/180 k), 3.0 TDI V6 (150 kW/204 k a 171 kW/233 k).
Časté poruchy
Hlučná predná náprava, úniky oleja z prevodovky Multitronic, nefunkčný merač hmotnosti nasávaného vzduchu (TDI), poruchové palivové čerpadlo, predčasne opotrebované spojkové obloženie, nefunkčný štartér, vôle v silentblokoch predného priečneho stabilizátora, skrútené brzdové kotúče, nefunkčná regulácia turbodúchadla VGT (TDI).
Citroën C5

Plusy
- bezkonkurenčný komfort
- naftové motory HDi
- často bohatá výbava
Mínusy
- nepresné radenie
- kvalita spracovania
- menej presné riadenie
Motory
1.8 16V (85 kW/115 k), 2.0 16V HPi (103 kW/140 k), 2.0 16V (103 kW/140 k), 3.0 V6 24V (152 kW/207 k), 1.6 HDi 16V (80 kW/109 k), 2.0 HDi 8V (80 kW/109 k), 2.2 HDi 16V (98 kW/133 k), 2.0 HDi 16V (100 kW/136 k), 2.2 HDi 16V Twin Turbo (125 kW/170 k).
Časté poruchy
Pískanie bŕzd, opotrebované uloženie ramien zadnej nápravy, poruchy multiplexnej elektrickej siete, predčasne zanesený filter pevných častíc (2.0 HDi 16V), skrútené brzdové kotúče, vplyvom čoho vibruje pri brzdení volant, opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník (HDi), nefunkčný EGR ventil (2.0 HDi 16V), úniky hydraulickej kvapaliny LDS.
Ford Mondeo II

Plusy
- jazdné vlastnosti
- kvalita spracovania
- veľký batožinový priestor
Mínusy
- hlučnosť naftových motorov TDDi
- účinok bŕzd (do roku 2005)
- slabšia protikorózna ochrana (do roku 2003)
Motory
1.8 16V (81 kW/110 k a 92 kW/125 k), 1.8 16V SCi (96 kW/130 k), 2.0 16V (107 kW/146 k), 2.5 V6 (125 kW/170 k), 3.0 V6 (150 kW/204 k a 166 kW/226 k), 2. TDDi (66 kW/90 k, 85 kW/115 k), 2.0 TDCi (85 kW/115 k a 96 kW/130 k), 2.2 TDCi (114 kW/155 k).
Časté poruchy
Zaseknutý zámok motorovej kapoty, poruchové vstrekovače (TDDi), zadierajúce sa vysokotlakové palivové čerpadlá (TDCi), hlučné kvapalinové silentbloky na zadnej náprave, vôle v horných uloženiach predných tlmičov, zadretý motor 2.5 V6 a 3.0 V6 (najmä ST 220 vplyvom skromnej olejovej náplne).
Honda Accord VII

Plusy
- výborné jazdné vlastnosti
- nízka hladina hluku
- spoľahlivosť
Mínusy
- záťah benzínových motorov v nízkych otáčkach
- absencia náhradných dielcov z druhovýroby
- vyššie ceny
Motory
2.0 16V i-VTEC (114 kW/155 k), 2.4 16V i-VTEC (140 kW/190 k), 2.2 i-CTDi (103 kW/140 k).
Časté poruchy
Pri veľkých počtoch najazdených kilometrov unavené vstrekovače systému common-rail, poruchová riadiaca jednotka otvárania dverí batožinového priestoru (verzia kombi).
Mazda6

Plusy
- bohatá výbava
- spoľahlivosť
- jazdné vlastnosti
Mínusy
- hlučné motory 1.8 16V a 2.0 16V
- príliš šedý interiér (do roku 2003)
- slabšia antikorózna ochrana
Motory
1.8 16V (88 kW/120 k), 2.0 16V (104 kW/141 k), 2.3 16V (118 kW/160 k), 2.0 MZR-CD (88 kW/120 k, 100 kW/136 k a 105 kW/142 k).
Časté poruchy
Slabá protikorózna ochrana zadnej časti prahov, vibrujúce tepelné štíty výfukového potrubia, hlučný posilňovač riadenia, nefunkčný EGR ventil, nefunkčné merače hmotnosti nasávaného vzduchu.
Nissan Primera (P12)

Plusy
- bohatá štandardná výbava
- dobrá aerodynamika
- spoľahlivá elektronika
Mínusy
- prístrojový panel uprostred palubnej dosky
- jazdné vlastnosti (v porovnaní s predchádzajúcou generáciou
- vyššia spotreba benzínových verzií
Motory
1.6 16V (80 kW/109 k), 1.8 16V (85 kW/115 k), 2.0 16V (103 kW/140 k), 1.9 dCi 18V (88 kW/120 k), 2.2 Di 16V (93 kW/127 k), 2.2 dCi 16V (102 kW/139 k).
Časté poruchy
Deformácia plastového obloženia dverí (do roku 2002), pískanie zadných bŕzd (do roku 2003), vôle v tiahlach predného priečneho skrutného stabilizátora, nepravidelný chod benzínového motora 2.0 16V, poruchový merač hmotnosti nasávaného vzduchu (2.2 Di).
Opel Vectra ©

Plusy
- komfortné pruženie
- vnútorný priestor
- tuhá karoséria
Mínusy
- neopraviteľné vstrekovacie čerpadlo motorov DTI
- neprehľadné ovládacie prvky na palubnej doske
- tuhé radenie
Motory
1.6 16V (74 kW/100 k a 77 kW/105 k), 1.8 16V (90 kW/122 k a 103 kW/140 k), 2.2 16V (114 kW/155 k), 2.0 16V Turbo (129 kW/175 k), 3.2 V6 24V (155 kW/211 k), 2.8 V6 24V (169 kW/230 k a 184 kW/250 k), 2.0 DTI (74 kW/100 k), 2.2 DTI (92 kW/125 k), 1.9 CDTi 8V (74 kW/100 k a 88 kW/120 k), 1.9 CDTi 16V (110 kW/150 k), 3.0 CDTi (130 kW/177 k).
Časté poruchy
Vôle v zaveseniach predných kolies, poruchy prevodoviek, uvoľnený chladič, praskajúce halogénové žiarovky H7 v hlavných svetlometoch, poruchové elektromagnetické spojky v kompresoroch klimatizácie, poruchové merače hmotnosti nasávaného vzduchu, netesné vodné čerpadlá.
Peugeot 407

Plusy
- dobré jazdné vlastnosti
- pohodlné predné sedadlá
- naftové motory
Mínusy
- priestor na zadných sedadlách
- objem batožinového priestoru
- nepresné radenie
Motory
1.8 16V (85 kW/115 k), 2.0 16V (100 kW/136 k, 103 kW/140 k), 2.2 16V VTC (116 kW/158 k a 120 kW/163 k), 3.0 V6 24V (155 kW/211 k), 1.6 HDi 16V (80 kW/109 k), 2.0 HDi 16V (100 kW/136 k), 2.2 HDi 16V Twin Turbo (125 kW/170 k), 2.7 V6 HDI 24V (150 kW/204 k).
Časté poruchy
Vŕzganie predného pomocného rámu, úniky oleja cez posilňovač riadenia, netesná vyrovnávacia nádobka posilňovača riadenia, vibrácie motora 2.0 HDi, poruchové vstrekovače systému common-rail, poruchy elektroniky, praskajúce halogénové žiarovky v hlavných svetlometoch, vôle v uloženiach predného priečneho stabilizátora, opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník.
Renault Laguna II

Plusy
- pasívna a aktívna bezpečnosť
- veľký počet verzií
- silné brzdy
Mínusy
- spoľahlivosť
- necitlivé riadenie
- dielenské spracovanie
Motory
1.6 16V (79 kW/107 k), 1.8 16V (88 kW/120 k), 2.0 16V IDE (103 kW/140 k), 2.0 16V (99 kW/135 k), 2.0 16V Turbo (120 kW/163 k, 150 kW/204 k), 3.0 V6 24V (152 kW/207 k), 1.9 dCi 8V (68 kW/92 k, 74 kW/100 k, 88 kW/120 k a 96 kW/130 k), 2.0 dCi 16V (110 kW/150 k a 127 kW/173 k), 2.2 dCi 16V (110 kW/150 k).
Časté poruchy
Predčasne opotrebované turbodúchadlá, nefunkčné detektory tlaku v pneumatikách, poruchy elektroniky, slabé podsvietenie panela klimatizácie, vibrujúca tepelná izolácia medzi výfukom a karosériou, poruchové xenónové výbojky, poruchové vstrekovače common-rail, opotrebované ramená prednej nápravy.
Volkswagen Passat (B5)

Plusy
- kvalitné dielenské spracovanie
- imidž
- úsporné naftové motory
Mínusy
- nedotáčavé jazdné vlastnosti
- slabá základná výbava
- vysoký záujem zlodejov
Motory
1.6 8V (75 kW/102 k), 2.0 8V (85 kW/115 k), 1.8 20V (92 kW/125 k), 1.8 20V Turbo (110 kW/150 k), 2.0 20V (96 kW/130 k), 2.3 10V (110 kW/150 k), 2.3 20V (125 kW/170 k), VR6 2.8 24V (142 kW/193 k), 4.0 W8 (202 kW/275 k), 1.9 TDI (66 kW/90 k a 81 kW/110 k), 1.9 TDI-PD (74 kW/100 k, 85 kW/115 k, 96 kW/130 k), 2.0 TDI 16V (103 kW/140 k), 2.5 TDI 24 V (110 kW/150 k, 114 kW/155 k, 120 kW/163 k a 132 kW/180 k).
Časté poruchy
Poruchové zámky dverí, nefunkčná riadiaca jednotka vstrekovacieho čerpadla Bosch VP44 (2.5 TDI), opotrebované turbodúchadlá a stuhnutá regulácia natáčania lopatiek pri pri turbodúchadlách VGT, pretrhnuté rozvodové remene, problémové merače hmotnosti nasávaného vzduchu (TDI), zatuhnutý tandemový mechanizmus stieračov, úniky paliva, predčasne opotrebované spojkové obloženie, poruchové zapaľovacie cievky (1.8i 20V).
V budúcej časti čítajte: Veľkopriestorové autá
Seriál „Ako na jazdené“ pripravuje Pravda.sk v spolupráci s portálom Autovia.sk. Nový diel seriálu nájdete každý týždeň v stredu na auto.pravda.sk.