Alfa Romeo 156 (1997 – 2005)

04.09.2008 08:28
Alfa Romeo 156
Alfa Romeo 156 má dobré jazdné vlastnosti, zlé cesty jej však nerobia dobre. Autor:

Automobilke Alfa Romeo sa podarilo modelom 156 dokázať, že nezabudla stavať dobré autá. Model 156 mal výborné jazdné vlastnosti, príťažlivý dizajn a pokrokovú techniku. Výrazne vzrástli aj jeho spoľahlivosť a dielenské spracovanie, hoci sa ani tomuto autu niektoré detské choroby nakoniec nevyhli.

Pri predstavení Alfy Romeo 156 boli všetci nadšení z jej pokrokového dizajnu. Taliani vždy vedeli postaviť krásne auto, horšie to už bolo s jeho spoľahlivosťou a odolnosťou. Alfa sa tejto povesti snažila vyhnúť a preto postavila model 156 podľa nových kvalitatívnych štandardov. Karosériu už nerozpúšťal kyslý dážď tak rýchlo ako pri predchodcoch a prvá korózia sa na nej objavila až po rokoch. Malé medzery medzi jednotlivými dielcami prezrádzali dôslednosť konštruktérov a interiér konečne nebol z plastov, ktoré sa vám rozpadali pod rukami. Príčinu tohto nevšedného úsilia treba hľadať aj v klesajúcich predajoch Alfy, takže iná cesta ako výrazný kvalitatívny skok v tom čase pre automobilku neprichádzala do úvahy. Podarilo sa.

Benzínovým motorom Twin Spark (označenie podľa dvoch zapaľovacích sviečok v každom valci) nechýbal charakter a výkon, daňou za to však boli ich vysoké servisné nároky. Tieto športové motory boli konštruované na vysoké otáčky, preto boli už od výroby dodávané s väčšími vôľami medzi piestom a vnútornou stranou valca, čo spôsobovalo ich prirodzenú náklonnosť k vysokej spotrebe oleja. Kontroly jeho množstva sa tak stali každodennou činnosťou majiteľov benzínových modelov 156. Kto tak neurobil, zadrel motor skôr, ako sa stihol spamätať. Aby toho nebolo málo, Twin Spark vyžadoval kvalitné oleje, ktoré dokázali vytvoriť odolný olejový film. Jeho lacné náhrady ho pochovali rovnako ako nedostatok oleja. Pozor aj na včasnú výmenu rozvodových remeňov. Priamovstrekový benzínový dvojliter 2.0 JTS nie je tak citlivý na správny olej, no vďaka spaľovaniu extrémne chudobnej zmesi vznikajú v jeho spaľovacích priestoroch vysoké teploty, ktoré občas prepália piesty. Od roku 1999 museli aj motory Twin Spark plniť emisnú normu Euro 3, čo je cítiť na ich menšej chuti po otáčkach. Šesťvalce majú krásny zvuk, ale nekresťansky vysokú spotrebu, ktorá vám vezme chuť na rýchlu jazdu. Verzia GTA má na rovnej vozovke výborné jazdné vlastnosti a výkonu na rozdávanie. Problémom je, že predný diferenciál na to nie je pripravený a pri necitlivom zaobchádzaní sa odporúča. Kto však dokáže jazdiť s citom, nedá na Alfu Romeo 156 GTA dopustiť. V novšom modeli 159 sa už tento motor nenachádza. Hoci má rovnaký objem (3,2 litra), je to už motor od austrálskeho Holdenu (dôvodom je spolupráca s koncernom GM a emisné normy) a chýba mu odhodlaný záťah motora zo spomínanej verzie GTA.

Naftové agregáty JTD disponovali moderným priamym vstrekovaním nafty common-rail, čo im zabezpečilo výbornú pružnosť a malú spotrebu. Veľmi dobré sú menšie štvorvalce 1.9 JTD, päťvalec 2.4 JTD je veľmi ťažký a dáva zabrať citlivej prednej náprave. Až do roku 2003 spolupracoval len s päťstupňovou prevodovkou, ktorá ho nechávala točiť vysoké otáčky a tým marila všetky jeho snahy o úspornú jazdu. Pri prvej verzii (100 kW/136 k) sa zvyklo karbónom zaniesť variabilné ovládanie turbodúchadla, následkom čoho prestalo fungovať a mali ste o problém viac (motor šiel len v núdzovom režime). Silnejšia verzia (103 kW/140 k) už dostala spoľahlivejší systém ovládania natáčacích lopatiek statora. Problémom päťvalca je aj jeho drahý dvojhmotový zotrvačník, ktorý má s utlmením kmitov veľkého motora práce nad hlavu a tak dlho nevydrží.

Alfa Romeo 156 výrazne zredukovala problémy s elektroinšta­láciou. Interiér dostal moderné tvary a kvalitné plasty, takže ste si pod návalom nadšenia ani neuvedomovali jeho stiesnenosť. Dobrý pozor si dajte na stav prednej lichobežníkovej nápravy. Jej horné hliníkové ramená na našich rozbitých cestách trpia viac než je zdravé. Väčšina starších modelov 156 už má vôle aj v spodných ramenách. Tie môžu vzniknúť aj používaním širších kolies, ktoré navyše neprimerane zaťažujú aj samotné ložiská v nábojoch kolies. Problémom Alfy 156 sú aj slabé brzdy. Verzie 1.6 16V TS, 1.8 16V TS a 1.9 JTD dostali na prednú nápravu plné kotúče, ktoré sa pri športovej jazde silne prehrievali a odmietali poslušnosť. Ojedinelé nie sú ani prípady, kedy sa ich brzdové kotúče nenávratne skrútili už po niekoľkých prudkých zabrzdeniach.

História modelu:
Predstavenie modelu Alfa Romeo 156, benzínové motory 1.6 16V TS (88 kW/120 k), 1.8 16V TS (103 kW/140 k), 2.0 16V TS (110 kW/150 k) a 2.5 V6 24V (140 kW/190 k).
1998
Naftové motory s priamym vstrekovaním common-rail 1.9 JTD (77 kW/105 k) a 2.4 JTD (100 kW/136 k).
1999
Facelift, bočné airbagy sériovo, sekvenčná prevodovky Selespeed a automatická prevodovka Q-Tronic.
2000
Kombi verzia Sportwagon.
2001
Naftový štvorvalec 1.9 JTD (85 kW/115 k) a päťvalec 2.4 JTD (103 kW/140 k).
2002
Facelift, ESP v štandardnej výbave, štvorvalec 2.0 JTS (123 kW/167 k) s priamym vstrekovaním benzínu, športová verzia 156 GTA s motorom 3.2 V6 (184 kW/250 k).
2003
Naftový motor 1.9 JTD 16V (103 kW/140 k), 2.4 JTD (110 kW/150 k). Facelift, na jeseň 2003 motor 2.4 JTD 20V (125 kW/170 k).
2005
Ukončenie výroby modelu 156.

Výhody:
športové jazdné vlastnosti
moderné naftové motory
výkonné benzínové motory

Nevýhody:
málo účinné brzdy
slabšie dielenské spracovanie
náročnosť na pravidelný servis

Časté poruchy:
Poruchy elektroniky, pri benzínových motoroch vysoká spotreba oleja, často zadreté benzínové motory (vplyvom nedostatku motorového oleja), nefunkčné variabilné časovanie ventilov (mechanizmus zanesený usadeným karbónom z motorového oleja), vôle v silentblokoch ramien zadnej nápravy, ohnuté zadné ramená, vôle v horných hliníkových ramenách prednej nápravy, poruchové vstrekovače systému common-rail.

Naše odporúčanie:
Najspoľahlivejším riešením sú naftové štvorvalce 1.9 JTD. Ich výkon síce nie je ničím výnimočným, no na pomerne dynamickú jazdu stačia. Najväčším bonusom je ich priaznivá spotreba. Päťvalec 2.4 JTD trpí nepríjemnými detskými chorobami a na prednú nápravu pridáva príliš mnoho neprimeranej hmotnosti.

Benzínové motory Twin Spark majú vysokú spotrebu oleja. Ten musí byť navyše kvalitný, inak sa motor zadrie, aj keď ho je v olejovej vani dostatok. Pokiaľ predošlý majiteľ šetril na servise, motor je už po smrti, alebo tesne pred ňou. Šesťvalec 2.5 V6 24V  má krásny zvuk, ale citlivé rozvody, ktoré ho robia nespoľahlivým.

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek