Stočené kilometre na ojazdenom aute? Správnosť sa dá overiť v registri

Kúpa ojazdeného auta prináša okrem výhodnej ceny aj viaceré riziká. Na trhu sa objavujú automobily kradnuté, so zmeneným rokom výroby, ako aj s ďalšími pozmenenými parametrami, ktoré ovplyvňujú výslednú cenu predávaného vozidla. Jedným z najčastejších problémov sú stočené kilometre, uviedol Miroslav Strelec z technickej služby kontroly originality vozidiel.

15.12.2020 09:31
auto, notebook, hľadanie Foto:
Ilustračné foto.
9

Na Slovensku sa dá overiť správnosť uvádzaných údajov pri kúpe ojazdeného auta v Registri prevádzkových záznamov vozidiel. „Kupujúci by mal byť však opatrný. Podvody pri predaji ojazdených vozidiel sú stále aktuálne,“ zdôraznil Strelec. Zatiaľ čo v rámci Slovenska je možné stočené kilometre odhaliť takmer okamžite, väčšie riziko hrozí pri dovoze ojazdených áut.

„Podvod s kilometrami pri predaji vozidla z jednej krajiny do druhej sa najčastejšie stáva hneď po prekročení hranice, pokiaľ buď štát vývozu, alebo dovozu nemá spoľahlivý štátny register, v ktorom sa dá sledovať a overiť história vozidla,“ upozornil Strelec. Na takýto prípad podľa neho upozornil potenciálny kupec z Českej republiky, ktorý uvažoval o kúpe vozidla dovezeného zo Slovenska.

„Vyhliadol si Volkswagen Transporter vyrobený v roku 2016, ktorý mal najazdených necelých 260-tisíc kilometrov. Prostredníctvom výpisu (tzv. ODO-Passu) zo štátneho Registra prevádzkových záznamov vozidiel (www.rpzv.sk) zriadeného Ministerstvom dopravy a výstavby SR zistil, že vozidlo má v skutočnosti najazdených o 200-tisíc kilometrov viac,“ skonštatoval Strelec. Prvý záznam v ODO-Passe je z 9. októbra 2018, keď bolo vozidlo opravované v servise.

Už v tom čase malo najazdených 376 170 kilometrov. Posledný záznam v ODO-Passe pochádza z kontroly originality vykonanej 8. októbra 2019, teda z obdobia, keď bolo vozidlo určené na vývoz zo Slovenska. Na odometri vozidla bolo v tom čase 465 700 kilometrov. Stav kilometrov bol pravdepodobne upravený po odhlásení vozidla na Slovensku a ešte pred prihlásením v Českej republike, kde sa vozidlo momentálne nachádza.

Na webstránke, ktorú spravuje Ministerstvo dopravy Českej republiky malo vozidlo na odometri 9. decembra 2020 počas evidenčnej kontroly na STK zaznamenaných 260 885 kilometrov. „Ochranou pred podobnými praktikami je medzinárodná výmena údajov zo štátnych registrov medzi jednotlivými členskými krajinami EÚ. Česká republika k výmene údajov zatiaľ nepristúpila,“ pripomenul Strelec.

Zástupcovia kľúčových členských štátov EÚ sa podľa neho zhodujú, že medzinárodná výmena informácií o vozidlách je pre eliminovanie podvodov so stáčaním kilometrov nevyhnutná. Register prevádzkových záznamov vozidiel (RPZV) je jediný štátny register v SR, ktorý zriadilo Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR pre vytvorenie transparentnej histórie prevádzkových záznamov vozidiel. Denne do RPZV pribúdajú tisíce záznamov od viac ako 2400 prispieva­teľov.

Medzi nich patria výrobcovia vozidiel, technické kontroly, emisné kontroly, kontroly originality, predajcovia vozidiel, autoopravovne, poisťovne, leasingové spoločnosti, polícia a ďalšie subjekty pôsobiace v automobilovej oblasti. Od spustenia zaznamenávania údajov do RPZV malo 16 823 vozidiel pozmeňované hodnoty odometra počas celkovej histórie najazdených kilometrov. U ďalších 4134 vozidiel bola upravená posledná hodnota najazdených kilometrov.

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
9 debata chyba
Viac na túto tému: #vozidlo #podvod #najazdené kilometre #kilometre
Články podľa značiek