Zlomový moment? Pri jazdených autách klesol záujem o SUV

Experiment s online predajom áut v AAA Auto sa ukazuje ako schodný. Zákonom danú možnosť bez udania dôvodu vrátiť auto, rovnako ako iný online zakúpený tovar, v lehote do dvoch týždňov od jeho zakúpenia využilo totiž približne len 5 percent ľudí, ktorí si auto touto formou zadovážili. A výrazne klesol aj záujem o SUV, ľudí opäť lákali kombi a hatchbacky.

10.02.2021 14:00
AAA Auto - autobazár Foto:
V roku 2020 predali AAA auto 70-tisíc áut, čo je o 20-tisíc menej ako v predkrízovom roku 2019.
debata (2)

Počas prvej tohtoročnej tlačovej konferencie spoločnosť AAA prezentovala niekoľko zaujímavých údajov, týkajúcich sa predaja jazdených áut. Vzhľadom na ich dominantnú pozíciu na slovenskom a českom trhu majú výpovednú hodnotu aj pri všeobecnom pohľade na segment predaja jazdených áut.

V uplynulom roku predali v spoločnosti celkovo približne 70 000 áut, čo je o 20 000 menej, než v silnom roku 2019. Za zmienku stojí aj iný údaj: Len v Česku a na Slovensku sa v sieti AAA Auto počas uplynulého roku až do súčasnosti predalo cez internet až 11 000 vozidiel.

To je pomerne vysoké číslo, ktoré radí „áčka“ pri tomto spôsobe predaja k európskej špičke – nielen v pomere k miestnemu trhu, ale aj v absolútnych číslach. Plány AAA Auto pre tento rok zodpovedajú skôr výsledkom z roku 2019, takže ak to pandémia dovolí, zámerom spoločnosti je vrátiť predaje na „predkoronovú“ úroveň.

A teraz sa pozrime na niekoľko zaujímavých údajov z posledných mesiacov. Väčšina nižšie uvedených dát pochádza z tretej vlny koronakrízy, týkajú sa teda obdobia od prelomu rokov až do súčasnosti a predovšetkým online predaja.

To, čo si nikto netrúfal odhadnúť, bolo správanie zákazníkov. Pri online predaji totiž máte právo bez udania dôvodu kúpenú vec v lehote dvoch týždňov vrátiť. A tak sa niektorí odborníci logicky pýtali, či práve táto právna klauzula neurobí z online predajcov áut – či už nových alebo jazdených – najlacnejšie autopožičovne na svete.

Dáta z AAA auto ukazujú, že z tých 11-tisíc áut sa im späť vrátilo necelých 600, úspešnosť predaja bola približne na úrovni 95 percent. To viac-menej kopíruje úspešnosť online predaja aj pri inom type tovaru. Veľmi podobné je to napríklad pri odevoch a obuvi. Ako sa v sieti AAA predávali autá cez internet na Slovensku a v Česku ukazuje nasledujúci graf:

Porovnania predaja áut cez internet v sieti AAA... Foto: AAA Auto
online predaj áut Porovnania predaja áut cez internet v sieti AAA Auto v Česku a na Slovensku.

Viac nás však zaujala iná štatistika, týkajúca sa tretej vlny koronakrízy, teda prelomu rokov až súčastnosti. Čoraz viac sa hovorí o tom, že éra dominancie SUV, trvajúca už takmer dve dekády, sa chýli ku koncu a ľudia sa opť začínajú vracať k o niečo menším klasickým modelom, renesanciu by v najbližších dvoch – troch rokoch mohli zažiť predovšetkým kombíky a hatchbacky. Týka sa to rovnako jazdených áut, ako aj tých nových.

Nepriamo to potvrdzujú aj dáta z online predaja áut v sieti AAA Auto počas 3. koronakrízovej vlny. Vôbec po prvýkrát klesli zhodne v Česku a aj na Slovensku SUV až na tretie miesto. V Česku dominovali predajom kombíky, na Slovensku hatchbacky.

V oboch krajinách bol však rozdiel medzi záujmom o karosárske verzie kombi, hatchback a SUV relatívne malý. Ukazuje to aj nasledujúca tabuľka:

  Česká republika Slovensko
Poradie Model Pomer Palivo Pomer
1. Kombi 30,1 % Hatchback 28,9 %
2. Hatchback 25,9 % Kombi 24,9 %
3. SUV 22,7 % SUV 21,9 %
4. MPV 8,4 % Sedan/Saloon 9,6 %
5. Sedan/Saloon 7,6 % MPV 7,0 %

Pokiaľ ide o motorizácie, pri jazdených áut prirodzene nie je tak veľký rozdiel medzi preferenciou benzínu pred naftou, ako pri nových. Záujem o autá s alternatívnymi pohonmi je aj naďalej na trhu jazdených áut minimálny, skromná je však aj ich ponuka.

  Česká republika Slovensko
Poradie Palivo Pomer Model Pomer
1. Nafta 48 % Nafta 49%
2. Benzín 51 % Benzín 51%
3. Alternatívne palivá 1 % Alternatívne palivá 0 %

A aby sme napokon nezabudli na klasický rebríček. Pokiaľ ide o preferenciu značiek, na prvých dvoch miestach je to rovnaké. Česi aj Slováci najviac kupujú jazdené škodovky, za nimi nasledujú volkswageny. V Česku patrí tretie miesto Hyundaiu, ktorí tam má fabriku, na Slovensku Kii, z rovnakého dôvodu. Na štvrtom a piatom mieste je už situácia odlišná. U našich západných susedov dávajú prednosť fordom a renaultom, na Slovensku oplom a peugeotom.

Posledná tabuľka ukazuje najobľúbenejšie jazdené autá v Česku a na Slovensku, opäť ide o aktuálne dáta z 3. vlny pandémie:

  Česká republika Slovensko
Poradie Model Pomer Model Pomer
1. Škoda Octavia 12,2 % Škoda Octavia 8,2 %
2. Škoda Fabia 7,0 % Škoda Fabia 6,7 %
3. Volkswagen Passat 4,3 % Škoda Superb 3,1 %
4. Škoda Superb 3,4 % Suzuki Vitara 2,4 %
5. Škoda Rapid 2,9 % Volkswagen Passat 2,4 %

Onedlho nám do vybraných porovnaní možno pribudnú nielen dáta z Maďarska a Poľska, kde AAA Auto už pôsobí, ale aj zo Západnej Európy. Zatiaľ s tým robia tajnosti, ale rozšírenie predaja jazdených áut týmto smerom by nemalo byť iba v online priestore: „Chceme pri svojom rozširovaní využiť našu silnú pozíciu priameho vlastníka a nielen sprostredkovateľa, viac však na túto tému ešte nebudeme hovoriť,“ odpovedala Karolína Topolová, generálna riaditeľka AAA Auto.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #jazdené autá #ojazdené autá #AAA auto #predaj jazdených áut
Články podľa značiek