Počas prvej tohtoročnej tlačovej konferencie spoločnosť AAA prezentovala niekoľko zaujímavých údajov, týkajúcich sa predaja jazdených áut. Vzhľadom na ich dominantnú pozíciu na slovenskom a českom trhu majú výpovednú hodnotu aj pri všeobecnom pohľade na segment predaja jazdených áut.
V uplynulom roku predali v spoločnosti celkovo približne 70 000 áut, čo je o 20 000 menej, než v silnom roku 2019. Za zmienku stojí aj iný údaj: Len v Česku a na Slovensku sa v sieti AAA Auto počas uplynulého roku až do súčasnosti predalo cez internet až 11 000 vozidiel.
To je pomerne vysoké číslo, ktoré radí „áčka“ pri tomto spôsobe predaja k európskej špičke – nielen v pomere k miestnemu trhu, ale aj v absolútnych číslach. Plány AAA Auto pre tento rok zodpovedajú skôr výsledkom z roku 2019, takže ak to pandémia dovolí, zámerom spoločnosti je vrátiť predaje na „predkoronovú“ úroveň.
A teraz sa pozrime na niekoľko zaujímavých údajov z posledných mesiacov. Väčšina nižšie uvedených dát pochádza z tretej vlny koronakrízy, týkajú sa teda obdobia od prelomu rokov až do súčasnosti a predovšetkým online predaja.
To, čo si nikto netrúfal odhadnúť, bolo správanie zákazníkov. Pri online predaji totiž máte právo bez udania dôvodu kúpenú vec v lehote dvoch týždňov vrátiť. A tak sa niektorí odborníci logicky pýtali, či práve táto právna klauzula neurobí z online predajcov áut – či už nových alebo jazdených – najlacnejšie autopožičovne na svete.
Dáta z AAA auto ukazujú, že z tých 11-tisíc áut sa im späť vrátilo necelých 600, úspešnosť predaja bola približne na úrovni 95 percent. To viac-menej kopíruje úspešnosť online predaja aj pri inom type tovaru. Veľmi podobné je to napríklad pri odevoch a obuvi. Ako sa v sieti AAA predávali autá cez internet na Slovensku a v Česku ukazuje nasledujúci graf:
Viac nás však zaujala iná štatistika, týkajúca sa tretej vlny koronakrízy, teda prelomu rokov až súčastnosti. Čoraz viac sa hovorí o tom, že éra dominancie SUV, trvajúca už takmer dve dekády, sa chýli ku koncu a ľudia sa opť začínajú vracať k o niečo menším klasickým modelom, renesanciu by v najbližších dvoch – troch rokoch mohli zažiť predovšetkým kombíky a hatchbacky. Týka sa to rovnako jazdených áut, ako aj tých nových.
Nepriamo to potvrdzujú aj dáta z online predaja áut v sieti AAA Auto počas 3. koronakrízovej vlny. Vôbec po prvýkrát klesli zhodne v Česku a aj na Slovensku SUV až na tretie miesto. V Česku dominovali predajom kombíky, na Slovensku hatchbacky.
V oboch krajinách bol však rozdiel medzi záujmom o karosárske verzie kombi, hatchback a SUV relatívne malý. Ukazuje to aj nasledujúca tabuľka:
Česká republika | Slovensko | |||
---|---|---|---|---|
Poradie | Model | Pomer | Palivo | Pomer |
1. | Kombi | 30,1 % | Hatchback | 28,9 % |
2. | Hatchback | 25,9 % | Kombi | 24,9 % |
3. | SUV | 22,7 % | SUV | 21,9 % |
4. | MPV | 8,4 % | Sedan/Saloon | 9,6 % |
5. | Sedan/Saloon | 7,6 % | MPV | 7,0 % |
Pokiaľ ide o motorizácie, pri jazdených áut prirodzene nie je tak veľký rozdiel medzi preferenciou benzínu pred naftou, ako pri nových. Záujem o autá s alternatívnymi pohonmi je aj naďalej na trhu jazdených áut minimálny, skromná je však aj ich ponuka.
Česká republika | Slovensko | |||
---|---|---|---|---|
Poradie | Palivo | Pomer | Model | Pomer |
1. | Nafta | 48 % | Nafta | 49% |
2. | Benzín | 51 % | Benzín | 51% |
3. | Alternatívne palivá | 1 % | Alternatívne palivá | 0 % |
A aby sme napokon nezabudli na klasický rebríček. Pokiaľ ide o preferenciu značiek, na prvých dvoch miestach je to rovnaké. Česi aj Slováci najviac kupujú jazdené škodovky, za nimi nasledujú volkswageny. V Česku patrí tretie miesto Hyundaiu, ktorí tam má fabriku, na Slovensku Kii, z rovnakého dôvodu. Na štvrtom a piatom mieste je už situácia odlišná. U našich západných susedov dávajú prednosť fordom a renaultom, na Slovensku oplom a peugeotom.
Posledná tabuľka ukazuje najobľúbenejšie jazdené autá v Česku a na Slovensku, opäť ide o aktuálne dáta z 3. vlny pandémie:
Česká republika | Slovensko | |||
---|---|---|---|---|
Poradie | Model | Pomer | Model | Pomer |
1. | Škoda Octavia | 12,2 % | Škoda Octavia | 8,2 % |
2. | Škoda Fabia | 7,0 % | Škoda Fabia | 6,7 % |
3. | Volkswagen Passat | 4,3 % | Škoda Superb | 3,1 % |
4. | Škoda Superb | 3,4 % | Suzuki Vitara | 2,4 % |
5. | Škoda Rapid | 2,9 % | Volkswagen Passat | 2,4 % |
Onedlho nám do vybraných porovnaní možno pribudnú nielen dáta z Maďarska a Poľska, kde AAA Auto už pôsobí, ale aj zo Západnej Európy. Zatiaľ s tým robia tajnosti, ale rozšírenie predaja jazdených áut týmto smerom by nemalo byť iba v online priestore: „Chceme pri svojom rozširovaní využiť našu silnú pozíciu priameho vlastníka a nielen sprostredkovateľa, viac však na túto tému ešte nebudeme hovoriť,“ odpovedala Karolína Topolová, generálna riaditeľka AAA Auto.