V roku 2021 už ceny ojazdených vozidiel dosiahli historicky najvyššie hodnoty. Aj keď sa stabilizovali a ku koncu roka dokonca začali klesať, ruská invázia na Ukrajinu vytvorila bezprecedentnú situáciu na trhu s ojazdenými vozidlami vo východnej Európe.
„Už roky nákupcovia jazdených vozidiel z Ukrajiny vykupovali autá z Poľska, Litvy, Slovenska a aj Maďarska. Zatiaľ čo novšie vozidlá boli na vnútorných trhoch týchto krajín žiadané vo vyššej miere, Ukrajinci mnohokrát kupovali vozidlá, ktoré boli staršie ako desať rokov, a to najmä vozidlá s palivovo úspornými, ale „špinavými“ naftovými motormi. V čase vojny jazdené autá na Ukrajinu prestali prúdiť, takže ceny starších vozidiel pravdepodobne klesnú, keďže predajcovia sa snažia odpredať ich domácej klientele,“ hovorí Matas Buzelis zo spoločnosti CarVertical.
Čítajte viac Toto je 10 hitov autobazárov za prvý štvrťrok. Octavia kraľuje všetkýmReálnu situáciu na trhu s jazdenými autami v prvom kvartáli roku 2022 už zhodnotila aj česká Cebia. Dáta sú za český trh, ktorý je však veľmi podobný slovenskému. Cebia zistila, že výrazne vzrástol vek ponúkaných áut, čo korenšponduje so závermi Matasa Buzalisa z CarVertical.
Podľa analýzy spoločnosti Cebia je priemerný vek predávaných vozidiel 9,5 roku, čo je približne o sedem mesiacov viac ako pred rokom. Priemerný vek všetkých ojazdených áut dovezených zo zahraničia sa zvýšil o päť mesiacov na 11,5 roka. Aj napriek nárastu veku áut ďalej rástla aj ich priemerná cena – medziročne o 16 percent a dosiahla 271 950 českých korún, čo je približne 11 080 eur. Ak zohľadníme dostupné údaje, tak to vyzerá tak, že v najbližších mesiacoch budú ceny jazdených áut pokračovať v raste, no nie rovnomerne. Začnú sa viac rozovierať cenové nožnice medzi staršími a mladšími autami.
Zrejme rýchlejšie porastú ceny nových áut vo veku približne do 8 rokov, zatiaľčo rast cien starších áut bude menej strmý, takže sa budú javiť ako dostupnejšie, než na prelome rokov. Už dáta z minulého roku napríklad ukazovali, že ceny jazdených áut vo veku do dvoch rokov sa tesne priblížili ich nákupným cenám v čase, keď boli nové.
Čítajte viac ‘Jazdenky‘ ako luxus? Ich ceny od začiatku pandémie neustále rastúZaujímavé je aj ďalšie zistenie. Priemerný počet najazdených kilometrov medziročne klesol o 4 500 a je na hranici 150 500. Je to zaujímavý trend, pretože zároveň stúpol priemerný vek ponúkaných áut. A odkiaľ sa zobrali tie staršie autá s menej najazdenými kilometrami? „Bohužiaľ to nemožno prisúdiť zníženiu priemerného veku, pretože ten naozaj rastie. Na základe dát z trhu sa dá predpokladať, že v prvom štvrťroku tohto roku sa predajcovia opäť vo väčšej miere vrátili k nechvalne známemu stáčaniu kilometrov,“ hovorí Cebia.
V prvých troch mesiacoch tohto roku prevažovali podľa dát Cebie medzi predávanými ojazdenými autami tie s naftovým motorom (49,9 %), čo predstavuje medziročný pokles o 4,9 percentného bodu. Podiel jazdených áut s benzínovým motorom dosiahol 46,9 %, teda o 3,7 percentného bodu viac. To ukazuje, že naftové autá sa aj zo „secondhendového“ trhu pomaly strácajú, čo značí, že ich ceny budú rásť zrejme ešte o niečo rýchlejšie.
Čítajte viac TÜV 2022: Pri týchto ojazdených SUV sa treba mať na pozore. Sú najmenej spoľahlivéZávisí to však aj od vývoja cien palív, ktorý je tiež turbulentný. Ceny nafty v súčasnosti totiž aj v našich končinách prekonali cenu benzínu, čo z ekonomického hľadiska o niečo znížilo atraktívnosť nákupu jazdených naftových áut, aj keď samozrejme majú nižšiu priemernú spotrebu než benzínové. Rozdiel v cene nafty a benzínu však zatiaľ nie je taký, aby zásadným spôsobom obmedzil popularitu starších dieslov.
Vyzerá to tak, že do hry aktuálne vstupuje množstvo nevypočítateľných faktorov, ktoré budú mať vplyv na šírku ponuky a cenu jazdených áut. K tým najväčším samozrejme patria pretrvávajúca čipová kríza a vojna na Ukrajine, pri ktorej naozaj nemožno povedať, ako dlho bude trvať a ako výrazne naruší dodávateľsko-odberateľské vzťahy, od ktorých priamo závisí množstvo nových áut, ktoré sa podarí umiestniť na európsky trh. A čím horšia bude dostupnosť nových áut a vyššia ich nadobúdacia cena, tým atraktívnejšie budú jazdené autá, ktorý cena porastie taktiež. Sú to totiž prepojené nádoby.