Šéfka Aures Holdings: Ceny jazdených áut začínajú stagnovať, to je dobrý signál

Karolína Topolová, generálna riaditeľka a predsedníčka predstavenstva spoločnosti Aures Holdings hovorí o komplikovanej situácii s predajom jazdených áut, zákazníckych preferenciách a o tom, ako sa ceny jazdených áut budú vyvíjať v najbližšej dobe.

12.08.2022 10:00
Karolína Topolová
Karolína Topolová: Celkový trend pri vývoji cien jazdených áut ukáže až nástup druhej hlavnej sezóny, ktorá pre jazdené vozidlá vždy začína v priebehu septembra.
debata (2)

V rozhovore sa dozviete:

  • ako ovplyvnil covid a vojna na Ukrajine trh s jazdenými autami
  • ako sa vyvíjali ceny jazdených áut v poslednom období a ako sa budú do budúcna
  • či predajcovia jazdených áut situáciu zneužívali
  • či sa na trhu už objavujú jazdené elektromobily
  • či je ešte záujem o naftové autá a ako vzrástla cena Octavie
  • ako sa menia preferencie zákazníkov pri kúpe jazdených áut

Máme za sebou prvý polrok, v ktorom predaj nových a aj jazdených áut – a to najmä v druhom kvartáli – ovplyvnila vojna na Ukrajine. V čom sa najvýraznejšie z vášho pohľadu prejavili jej dôsledky pri predaji jazdených áut?

Záujem o jazdené autá neustále narastá, čo je zapríčinené aj nedostatkom nových áut na trhu a dlhými čakacími lehotami na úplne nové vozidlá z výroby, problémy ešte prehĺbil konflikt na Ukrajine. Spoločnosť AURES Holdings vo svojej sieti autocentier AAA AUTO a Mototechna za prvé tri mesiace roku 2022 predala najviac vozidiel za štvrťrok vo svojej tridsaťročnej histórii, celkom 21 787 áut. Na Slovensku to bolo 4 544 áut, V Českej republike 12 033 áut, v Poľsku 4 924 a v Driverame, ktorá začala predaj vo februári, 286 vozidiel. Momentálne máme pocit, že ceny jazdených vozidiel začali stagnovať, čo by mohol byť dobrým signálom pre ďalší vývoj a predaje.

Ak by ste porovnali rok 2020, poznačený covidovou krízou a prvý polrok tohto roku, poznačený vojnou na Ukrajine, v čom sa z hľadiska predaja jazdených áut líšia?

Vojna sa premieta najmä na primárnom trhu, teda pri nových autách. Automobilky mali problémy s výrobou už v čase Covidu a ukrajinský konflikt tieto problémy ešte prehlbuje, prípadne prináša nové. Ide stále najmä o čipy alebo káblové zväzky, ktoré sa na Ukrajine vyrábali. Čo sa týka jazdených áut, tak určitá časť vozidiel teraz mieri na Ukrajinu, pretože tam ich bolo veľa zničených.

Ako by ste teda zhodnotili prvý polrok tohto roku vo všeobecnosti a ako odhadujete vývoj na trhu jazdených áut v druhom polroku?

Je vidieť, že na automobilový sektor ako na začiatku roka, tak aj teraz, stále pôsobia vonkajšie vplyvy, ktoré ho negatívne ovplyvňujú. Trvá nedostatok nových áut, pokračuje vojna na Ukrajine, a to všetko ovplyvňuje aj trh s jazdenými vozidlami. Ani masívny dovoz zo západnej Európy nedokáže plne saturovať dopyt zákazníkov v strednej Európe. Každopádne, čo sa týka cien automobilov, naše predikcie cenovej stagnácie a prípadného poklesu cien jazdených áut sa potvrdili. Na celkové hodnotenie je síce ešte skoro, pretože až so začiatkom druhej tohtoročnej hlavnej sezóny v septembri uvidíme, či išlo iba o výkyv spojený s letom a dovolenkami alebo nastupujúci trend.

Objavili sa analýzy, že trh s jazdenými autami aktuálne „starne“. Vraj je to tým, že nákupcovia starších áut, ktorí na Ukrajinu vozili jazdené autá zo strednej Európy s touto činnosťou prestali, takže ich zostáva v bazároch viac, pričom sa navyše rýchlejšie predávajú mladšie autá vo veku do troch rokov, lebo ľudia nemajú peniaze na nové. Vidíte to tiež tak?

Podľa našich analýz je problém skôr vo zvýšenom dovoze starších jazdených vozidiel zo západnej Európy. Veľké množstvo týchto áut je starších ako 10 alebo aj 15 rokov. Tieto automobily potom zvyšujú vekový priemer tuzemského autoparku. Pritom ide o vozidlá, ktoré sú najrizikovejšou alternatívou nákupu jazdeného auta. Veľmi často sú predmetom rôznych machinácií s vekom alebo počtom najazdených kilometrov, alebo sú pokútne opravené po ťažkých a zatajených haváriách.

Ceny nových áut rastú a rastú aj ceny jazdených. Vedeli by sme to konkrétne na nejakých príkladoch, povedzme od roku 2020 doteraz, ilustrovať?

Ceny jazdených vozidiel za posledné 2 roky rástli tempom 15 až 20 % ročne. Hlavným dôvodom bol zvýšený záujem o jazdené vozidlá a nedostatok nových áut. Pokiaľ ide o dôvody, ide hlavne o vplyv covidovej pandémie, pre ktorú sa zastavovala výroba nových áut a tiež sa obmedzovalo cestovanie hromadnou dopravou v prospech cestovania osobnými autami. Svoj podiel má na tom aj obava z prechodu na elektromobilitu – ľudia si chcú ešte zaobstarať svoj možno posledný automobil s klasickým motorom. Napríklad päťročná Škoda Octavia za osemnásť mesiacov zdražela o 14,2 % na súčasných v priemere 18 500 eur, zatiaľ čo vlani v januári stála zhruba 16 300 eur.

AAA Auto - autobazár Čítajte viac Veľký prehľad: Ako sa v strednej Európe predávajú ‘jazdenky‘

V súvislosti s vyššie položenými otázkami – ste veľkým predajcom operujúcim v strednej Európe, zmenili sa nejako zákaznícke preferencie v súvislosti s aktuálnymi krízami? Ak áno, ako? A je situácia v rôznych krajinách odlišná?

Prvýkrát v tridsaťročnej histórii skupiny AURES Holdings, kam sieť autocentier AAA AUTO patrí, sú najpredávanejším typom vozidlá SUV. Zásadnou zmenou prešiel aj predaj automobilov podľa typu prevodovky. Aj napriek tomu, že záujem o automatickú prevodovku od začiatku pandémie kontinuálne rastie, s nástupom vojny na Ukrajine sa dopyt zvýšil ešte viac. Tento rok v máji AAA AUTO predalo takmer 42 % áut s automatom, pričom v januári ich bolo 38,5 %. V roku 2016 to bolo dokonca len 26 %. Naopak, napríklad predaje automobilov s náhonom na všetky štyri kolesá stagnujú. Zákazníci čím ďalej tým viac preferujú nielen priestrannosť vozidla, ale tiež pohodlie, praktickosť a taktiež zohľadňujú prevádzkové náklady.

Consumer Reports Čítajte viac TÜV Report: Toto je 11 starých áut, na ktorých sa 'nepopálite'

Objavujú sa už v ponuke aj jazdené elektromobily? Veľa sa totiž hovorí, ako budú vyzerať ich ceny po troch alebo piatich rokoch, keď sa začnú predávať po ukončení lízingov. Ako teda vyzerajú reálne?

Elektromobilov a hybridov na sekundárnom trhu pravidelne pribúda. V minulom roku bolo spolu na celom slovenskom trhu v ponuke 1 100 elektrických áut, ktorých cena sa najčastejšie pohybovala okolo 30 000 eur a 3 135 hybridných modelov s cenovým mediánom 19 500 eur. V segmente jazdeniek na alternatívne pohony zatiaľ stále dominujú hybridné modely, ktoré celkom konzervatívni slovenskí zákazníci berú ako logický medzistupeň od spaľovacieho motora k elektromobilu. Pri súčasných cenách pohonných hmôt je úsporný hybridný model pre mnohých motoristov zaujímavou alternatívou.

Pozrime sa na predaj naftových áut. Myslíte si, že v súvislosti s poklesom ich predaja medzi novými autami ceny jazdených dieslov porastú? Alebo budú skôr klesať?

Zdraženie palív znížilo dopyt po dieselových automobiloch, ktoré si ešte v januári kupovalo 56 % našich zákazníkov. Teraz v máji to nie je ani 53 %. Ponuka dieselových jazdených automobilov na slovenskom trhu naopak rastie vyšším tempom na úkor žiadanejších benzínových.

Ďalšou kategóriou, ktorá medzi novými autami už prakticky prestala existovať sú rodinné veľkopriestorové autá – MPV. Medzi jazdenými autami je o ne záujem? A o ktoré? Ako sa pohybujú ich ceny?

Už so začiatkom pandémie koronavírusu začal rásť dopyt po vozidlách s väčším batožinovým priestorom. Preto tiež variant kombi zosadil z prvej priečky obľúbenosti dlhodobo dominujúce hatchbacky už v roku 2020. Tento rok v apríli sa prvý krát v „Áčkách“ stali najpredávanejšími modely SUV, ktoré zákazníci vnímajú ako všestrannejšie než podobne priestranné vozidlá kombi. Veľkopriestorové autá MPV sú stále umiestnené na najnižších priečkach vyhľadávanosti medzi zákazníkmi.

Na trh vstúpila pomerne agresívne spoločnosť Carvago, zameraná na online predaj jazdených áut. Tá okrem iného autobazáre obvinila z manipulatívnych praktík a zneužívania súčasnej krízy na zvyšovanie cien tým, že umelo obmedzujú predaj áut niektorých kategórií tak, aby dopyt rástol a ľudia boli ochotní za ne zaplatiť viac. Ako to vidíte s online predajom jazdených áut? A ako by ste zareagovali na podobné obvinenia?

Neviem si predstaviť, že by nejaký autobazár umelo obmedzoval predaj akýchkoľvek vozidiel. To by bolo správanie v rozpore so základnými pravidlami obchodu a podnikania. Jazdených áut je všeobecne na trhu nedostatok, ktorý má niekoľko objektívnych dôvodov, ako sú nízke predaje nových áut a vyšší dopyt po jazdených. Ak máte autá na sklade, je vaším základným cieľom ich čo najrýchlejšie predať a nie ich hromadiť.

Pri ktorých konkrétnych autách by ste dali typ, že ich treba kupovať čo najskôr, lebo ich ceny budú v najbližšom roku výraznejšie stúpať? A naopak – pri ktorých konkrétnych autách, alebo aj triedach, možno očakávať cenovú stagnáciu, prípadne jej pokles?

Doteraz rástli ceny všetkých jazdených vozidiel prakticky rovnako. Nevidím dôvod, prečo by sa v nasledujúcom období mali ceny pri niektorých segmentoch pohybovať inak než pri iných. Ale celkový trend ukáže až nástup druhej hlavnej sezóny, ktorá pre jazdené vozidlá vždy začína v priebehu septembra, keď sa ľudia vracajú z dovoleniek a majú opäť záujem riešiť svoju mobilitu.

AAA Auto - autobazár Čítajte viac Predávate alebo kupujete 'jazdenku'? Poradíme ako s prepisom

Zaujímalo by nás, ako sa na trhu etabloval váš koncept Mototechny, teda zjednodušene povedané akejsi kvalitatívnej nadstavby nad štandardným predajom? Prijali ju ľudia a akceptujú vyššie ceny za ktoré by mali dostať „top autá“, ktoré sú v súčasnosti v ponuke? Alebo presnejšie, vnímajú toto ako pridanú hodnotu Mototechny?

Koncept Mototechny si zákazníci obľúbili už na začiatku, keď značka Mototechna vstupovala na trh. Predaj zánovných automobilov aj napriek momentálne nepriaznivej situácii na celom automotive trhu rastie. Dôvod je úplne logický a nadväzuje na stále pretrvávajúce prestávky vo výrobe a ešte dlhšie čakacie doby pri nových automobiloch. Zánovné vozidlá sú totiž stále oproti novým lacnejšie až o 40%. Zákazníci si ich navyše môžu rovno odviezť bez toho, aby na ich výrobu museli dlho čakať. Doteraz Mototechna predala vyše 100 tisíc vozidiel a tvorí zhruba pätinu predajov celej skupiny.

Konkurencia na trhu jazdených áut rastie. Ste v našich končinách najsilnejším hráčom, čo plánujete zmeniť/zlepšiť/pri­dať, aby ste si túto pozíciu naj udržali?

Momentálne sa zameriavame na zlepšovanie a rozširovanie pobočiek ako na Slovensku, tak v Českej republike a v Poľsku. Neustále tiež pracujeme na vylepšovaní možnosti online nákupu jazdeného vozidla, ktorú vidíme ako priestor k ďalšiemu rastu objemu predaných automobilov mimo predajov v pobočkách. A, samozrejme, sa chystáme na výkup a predaj elektromobilov, aby sme boli pripravení, keď sa vo väčšom množstve objavia na sekundárnom trhu.

Karolína Topolová

Svoju pracovnú kariéru naštartovala v pražskom hoteli Prague Hilton Atrium ako programová manažérka, v roku 1998 založila call centrum v AAA AUTO, ktoré sa stalo jedným z najmodernejších a najväčších v odbore v strednej Európe. V roku 2006 postúpila na funkciu Group HR and Call Centre Director, o rok neskôr sa stala viceprezidentkou spoločnosti a podieľala sa na vstupe firmy na českú a budapeštiansku burzu cenných papierov. Do vymenovania generálnou riaditeľkou spoločnosti pracovala ako Deputy CEO a Chief Operations Officer a riadila divízie predaja, finančných a poisťovacích služieb, call centra, personalistiky, IT a externej komunikácie. Hneď v prvom roku po menovaní generálnou riaditeľkou sa umiestnila na prvom mieste odborového rebríčku Obchod a služby súťaže Top 25 žien českého biznisu.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #rozhovor #jazdené autá #AAA auto #Aures Holdings #Karolína Topolová
Články podľa značiek