Na test jazdeného auta sme si tentoraz zvolili model, o ktorý je značný záujem. Ide o najmenší, a teda cenovo najdostupnejší crossover mladoboleslavskej automobilky s označením Kamiq. Vybrali sme benzínovú verziu so 110 kW motorom 1,5 TSI a automatickou 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG.
Auto malo najazdených približne 85-tisíc kilometrov a pomerne silnú výbavu vrátane tempomatu, automatickej klimatizácie, zadných parkovacích senzorov aj s kamerou, vyhrievaných predných sedadiel, hmloviek, bezkľúčového štartovania, podpory Apple Car Play a Android Auto a podobne. Rok výroby bol 2019 a jeho cena bola 18 299 eur.
Ide o jeden z prvých kusov na Slovensku, pretože Kamiq bol oficiálne predstavený až vo februári 2019. Nový Kamiq, ktorý aktuálne prešiel modernizáciou, s rovnakou motorizáciou a v porovnateľnej výbave dnes kúpite za sumu mierne nad hranicou 26-tisíc eur.
Kamiq bol v čase uvedenia porovnávaný so Scalou. Na dĺžku má 4 241 mm, na šírku 1 793 a na výšku 1 531 mm. Je teda o 120 mm kratší, ale zároveň o 60 mm vyšší než Scala. Svoj podiel má na tom svetlá výška zväčšená na 182 mm, čo je o 37 viac v porovnaní so Scalou. Kufor má objem 400 litrov. Do tohto objemu sa započítava aj priestor pre rezervu, pocitovo je kufor o niečo menší, než by sa mohlo na základe uvedenej hodnoty zdať.
Kamiq je však výrazne väčší ako jeho spolupútnici Seat Arona či VW T-Cross a v kabíne to naozaj cítiť. Ide o jedno z najpriestrannejších áut vo svojej kategórii. Je pravdou, že už od svojho uvedenia na trh po stránke dizajnu ľudí dosť polarizoval. Buď sa páčil, alebo nie, málokto zostal voči jeho vzhľadu neutrálny. Môže za to najmä výrazná predná maska s dvojitým rebrovaním a delenými svetlami. Z profilu pôsobí Kamiq pomerne robustne, efektným prvkom je bočný prelis (ktorý však v bielej farbe testovaného auta mierne zaniká) a spodná chrómová lišta okien, ktorá sa dvíha až k streche.
Výborný motor
Pozrime sa však na to, čo väčšina ľudí pri jazdenom aute sleduje veľmi pozorne – motor, jeho spoľahlivosť a spotrebu. Testovaný agregát pri tomto modeli bol – a aj v súčasnosti je – vrcholnou motorizáciou. Ide o benzínový 4-valec s výkonom 110 kW (150 k) a maximálnym krútiacim momentom 250 Nm.
Zvláštnosťou tohto motora je aktívne riadenie valcov (ACT), ktoré v prípade malej záťaže automaticky vypína oba prostredné valce, čo znižuje spotrebu. Vodič to prakticky nepostrehne, nanajvýš podľa informácie, ktorá sa nakrátko objaví na displeji palubného počítača. My sme ho mali k dispozícii s automatickou 7-stupňovou prevodovkou DSG.
Spotrebu má auto vynikajúcu, na okreskách sa s ľahšou nohou na plyne dostanete pokojne aj pod 5-litrovú hranicu, čisto po diaľnici pri rýchlostiach okolo 120 km/h stále dokážete spotrebu udržiavať len mierne nad 6-litrovou hranicou, v meste sa však môžete dostať aj niekam na úroveň 6,5 litra. S testovaným autom sme po takmer 800 najazdených kilometroch, z ktorých približne polovica pripadala na diaľnice, štvrtina na okresky a štvrtina na mesto, dosiahli priemer 5,7 litra, čo je výborné.
Ide o relatívne ľahší model, takže výkonu má na rozdávanie, spolupráca s DSG prevodovkou je hladká, len občas treba rátať s oneskorenými reakciami pri rozjazde, ktoré sa vzápätí snaží dohnať výraznejším podradením. Kabína je veľmi dobre odhlučnená, len pri zrýchľovaní v bežnom otáčkovom spektre (tak do tritisíc otáčok) sa krátkodobo prejaví zvýšená hlučnosť. Cestovný komfort je veľmi slušný, podvozok patrí k silným stránkam tohto auta, je vyladený „tak akurát“, aby jazda bola dostatočne pohodlná a smerová stabilita aj pri ostrejších prejazdoch zákrut zostáva na crossover výborná.
Oplatí sa?
Z hľadiska spoľahlivosti nevykazuje tento motor v testoch žiadne slabšie stránky, netreba sa ho určite báť. Výnimočne sa objavia problémy s rozvodovou reťazou alebo palivovým čerpadlom. Celkovo ide o nadpriemerne spoľahlivý agregát, ktorý by mal pri správnej údržbe bez nejakých závažnejších problémov zvládnuť aj 200-tisíc kilometrov. Určitým neduhom, ktorý sa v niektorých Kamiqoch výnimočne objavuje a na ktorý počas skúšobnej jazdy na horšom podklade veľmi rýchlo prídete, je mierne povŕzgavajúci interiér. Vozidlo, ktoré sme testovali, ním netrpelo vôbec.
Z nášho pohľadu je Kamiq s motorom 1,5 TSI výbornou voľbou. Auto vyniká nadštandardným priestorom v kabíne a dobrým cestovným komfortom. Motor je dostatočne výkonný, a pritom mimoriadne úsporný a zároveň patrí k nadpriemerne spoľahlivým. S DSG prevodovkou je zladený veľmi dobre, len občas treba rátať s nervóznejšími rozjazdmi. Objem kufra je z praktického hľadiska slabší, než sa môže zdať podľa deklarovaných hodnôt.
Auto, ktoré vidíte na fotografiách, má nájazd približne 85-tisíc kilometrov, na karosérii nemalo ani škrabanec a interiér bol tiež mimoriadne zachovaný. Jeho cena v bazári bola v čase tohto testu necelých 18 299 eur (s DPH).