Súd vyhlásil bankrot automobilky Saab

Švédska automobilka známa svojimi pionierskymi technickými inováciami a typickými tvarmi svojich vozidiel bankrotuje.

20.12.2011 13:29
Saab Foto:
Jedným z pamätných vozidiel automobilky je aj Saab 9000.
debata

Švédsky súd vyhlásil bankrot švédskeho výrobcu osobných automobilov Saab. Informovala o tom agentúra Reuters.

Žiadosť o vyhlásenie bankrotu ráno predložil holandský vlastník automobilky, spoločnosť Swedish Automobile. Súd neskôr žiadosť schválil a vymenoval dvoch správcov konkurznej podstaty. Predošlý majiteľ, americká skupina General Motors (GM), cez víkend odmietol všetky návrhy na záchranu švédskeho podniku. „To bol v podstate posledný klinec do rakvy tohto nádherného podniku,“ uviedol generálny riaditeľ Swedish Automobile Victor Muller.

Swedish Automobile vlani kúpila stratový Saab od GM za tristo miliónov eur. Transakcia vtedy zachránila švédsku značku pred postupným ukončením činnosti, o ktorom rozhodol koncern GM. Snaha o oživenie automobilovej značky starej viac ako 60 rokov však čoskoro začali vyhasínať, pretože firme došli peniaze a plány financovania narážali na odpor regulátorov alebo veriteľov. Saab tento rok v apríli zastavil výrobu, pretože jeho dodávatelia mu kvôli nezaplateným účtom prerušili dodávky.

Swedish Automobile sa v októbri predbežne dohodla, že Saab prevezmú čínske spoločnosti Pang Da Automobile Trade a Zhejiang Youngman Lotus Automobile. Táto dohoda však narazila na rad prekážok, vrátane odporu General Motors.

Analytici predpokladajú, že firma bude po vstupe do konkurzu rozporciovaná a po častiach predaná. Zástupcovia mesta Trollhätttan, kde Saab zamestnáva vyše tritisíc ľudí, sa však nevzdávajú nádeje, že sa objaví kupec, ktorý by značku na poslednú chvíľu ešte zachránil. „Rozhodne zachovávame nádeje, že správca konkurznej podstaty sa bude snažiť o riešenie, v ktorého rámci bude spoločnosť predaná ako celok,“ uviedol starosta Trollhätttanu Paul Akerlund.

Prípadný predaj firmy v konkurzu však bude podľa expertov stále závisieť na koncerne General Motors, ktorý Saab ovládal od roku 1989. „Licencie, ktoré vlastní GM, sú pre hodnotu Saabu kľúčové. Ak GM nebude chcieť do Saabu kvôli strachu z čínskej konkurencie nikoho pustiť, potom zrejme už veľa hodnoty nezostáva,“ povedal agentúre AP švédsky právnik Peter Smedman. Značka, ktorú mnoho automobilových nadšencov obdivuje za pionierske inovácie a typické tvary a motory, prežila zlatú éru v 60. a 70. rokoch, potom ju prenasledovali len vlečúce sa problémy. Saab predal najviac automobilov v roku 2006, išlo o 133-tisíc áut. V roku 2009 však našlo kupcov už len 27-tisíc jeho vozidiel.

Dlhoročný zamestnanec automobilky Stefan Karlsson vyjadril obavy okolo osudu celého regiónu, v ktorom Saab pôsobí. „Viem, že tu vznikne veľká nezamestnanosť,“ uviedol. „Bude to boj o pracovné miesta. Bude to mať rozsiahly dopad,“ dodal.

debata chyba
Články podľa značiek