Škoda rozširuje ponuku modelov 4x4

Škoda v súčasnosti ponúka tri modely s pohonom 4x4. Yeti, Superb aj Octavia s pohonom všetkých kolies využívajú spojku Haldex 4.generácie.

09.12.2011 11:00
Škoda Foto:
Škoda využíva na pohon 4x4 medzinápravovú spojku Haldex.
debata

Yeti, Superb aj Octavia využívajú na pohon všetkých kolies vylepšený systém elektronicky ovládanej lamelovej spojky Haldex 4.generácie, ktorá plní funkciu medzinápravového diferenciálu. Tá variabilne rozdeľuje krútiaci moment motora na jednotlivé nápravy podľa momentálnych adhéznych podmienok.

Spojka Haldex je celosvetovo najrozšírenejším hlavným komponentom pohonu 4×4 v automobiloch s motorom uloženým vpredu naprieč. Pre lepšie rozloženie hmotnosti na nápravy je namontovaná v jednom bloku spoločne s diferenciálom zadnej nápravy. Spojku tvoria dva komplety trecích lamiel, posuvne uložených striedavo za sebou. Jedna polovica lamiel je upevnená na hnacom hriadeli od motora, druhá na hnanom hriadeli k diferenciálu zadnej nápravy. Hydraulický piest umožňuje pritláčať lamely k sebe rozličným tlakom, čím sa mení pomer krútiaceho momentu prenášaného na jednotlivé nápravy.

Elektronická riadiaca jednotka spojky Haldex využíva informácie riadiacej jednotky motora o otáčkach motora a polohe pedála akcelerátora, údaje riadiacej jednotky ABS o otáčkach jednotlivých kolies a funkcii bŕzd, senzora uhla natočenia volantu, ako aj senzorov priečneho a pozdĺžneho zrýchlenia motora. Z týchto informácií riadiaca jednotka vypočíta momentálny optimálny pomer krútiaceho momentu pre jednotlivé nápravy. Pomocou elektromagnetického ventilu reguluje hydraulický tlak pôsobiaci na piest, pritláčajúci lamely spojky k sebe. Potrebný hydraulický tlak vytvára elektrické čerpadlo a tlakový zásobník skracuje reakčný čas systému na minimum.

Na rozdiel od predchádzajúceho systému Haldex 2.generácie, používaného v modeloch Octavia 4×4 prvej generácie, pre zmenu rozdelenia krútiaceho momentu nie je potrebné aby najprv začali prešmykovať kolesá jednej nápravy. Tým, že celú funkciu spojky riadi elektronika, je proces adaptívneho rozdeľovania krútiaceho momentu oveľa rýchlejší a môže optimálne zohľadňovať momentálnu jazdnú situáciu. Napríklad pri rozjazde vozidla spojka automaticky prenáša väčší podiel krútiaceho momentu na dynamicky vyššie zaťaženú zadnú nápravu. Naopak, pri jazde ustálenou rýchlosťou sa takmer celý krútiaci moment motora prenáša na kolesá prednej nápravy, čím sa znižujú mechanické straty v systéme pohonu všetkých kolies a minimalizuje spotrebu paliva.

Elektronické ovládanie spojky Haldex 4.generácie umožňuje optimálnu súhru pohonu všetkých kolies s elektronickými systémami ako ABS, ESP a protipreklzová regulácia, vďaka čomu dosahuje vozidlo optimálnu trakciu. Rozdelenie krútiaceho momentu motora na štyri poháňané kolesá zvyšuje bočnú vodiacu schopnosť pneumatík, čím je vozidlo stabilnejšie pri jazde v zákrute alebo na ceste so zníženou adhéziou povrchu spôsobenou dažďovou vodou alebo snehom, čo je častý jav v jesennom a zimnom období. Štatistiky dokazujú, že 55 % všetkých dopravných nehôd sa stane na zimných vozovkách. Odporúčame preto, aby ste svoje auto na nepriaznivé počasie dostatočne pripravili.

debata chyba
Články podľa značiek