S myšlienkou špeciálnych akčných verzií prišla automobilka Škoda v roku 1992. Stále silnejúci konkurenčný boj a rastúci dovoz zahraničných vozidiel do ČSFR dotlačil marketingové oddelenie Škody ku krokom, nad ktorými v časoch takmer monopolného postavenia na československom trhu nikdy nemuselo uvažovať. Zrodili sa akčné verzie modelového radu Favorit/Forman.
Prvými lastovičkami celej neskoršej plejády exkluzívnych verzií boli verzie Favorit Sport Line a Forman Marathon. V roku 1992 boli mimoriadne luxusným tovarom, za ktorý bolo treba aj adekvátne zaplatiť. Kým bežná verzia Škody Forman 135 L stála 173 550 Kčs, na Marathon potrebovali vyvolení zákazníci až 225 000 Kčs.
Po dvadsiatich rokoch vyvoláva sériová výbava prvých akčných verzií ľahký úsmev, no do roku 1992 si v Škodovkách za veci ako športové sedadlá, tónované sklá, príplatkové pastelové laky, centrálne zamykanie, strešné okno, zliatinové disky alebo predné svetlomety s ostrekovačmi nemohli zákazníci v mnohých prípadoch ani priplatiť. Forman Marathon a Favorit Sport Line ich ponúkali v sériovej výbave.
Akčné modely znamenali pre Škodu úspech, práve vďaka nim automobilka dokázala predávať konvenčnú techniku za vyššie ceny.
Dnes je situácia na trhu iná a vzhľadom na rozsiahlejšiu štandardnú ponuku jednotlivých modelových radov nie je potreba špeciálnych akčných verzií tak naliehavá ako v minulosti. Napriek tomu Škoda z času na čas akčný model predstaví. Jedným z posledných prírastkov je Fabia Monte Carlo.
Ak vás zaujímajú akčné verzie Favoritov a Formanov, podrobnejšie som sa im venoval v článku Favorit preslávili aj jeho akčné verzie