Počet zvolávacích akcií rastie

Automobilky investujú čoraz viac prostriedkov do zvyšovania kvality svojich výrobkov. Napriek tomu sa žiadna z nich nevyhne zvolávacím akciám.

20.01.2012 12:20
Servis Foto:
Čím je vývoj áut rýchlejší, tým viac problémov so spoľahlivosťou to spôsobuje.
debata (2)

Neraz automobilky z dôvodu zvolávacích akcií musia z dôvodu chybnej súčiastky pozvať do servisov majiteľov tisícov či dokonca miliónov vozidiel. V posledných rokoch počet „zvolávačiek“ dokonca rastie. Ako je to možné? Dôvodom je presne to, čo malo pôvodne zabezpečiť čo najnižšie riziko – unifikácia.

Chybná súčiastka dnes mieri do miliónov áut

Montovanie rovnakých súčiastok do viacerých modelov áut, dokonca aj rôznych značiek, znížilo v posledných dvadsiatich rokoch technickú rôznorodosť. To je pre kvalitu dobré, pretože čím menej odlišných súčiastok vyvíjate a vyrábate, tým je nižšia pravdepodobnosť, že vyprodukujete chybný diel. Navyše sa tak dá veľa ušetriť. Táto zdanlivo logická úvaha sa však nakoniec ukazuje ako veľmi zradná. „Keď sa čosi pokazí v jednom závode, postihne to okamžite veľkú časť produkcie,“ povedal pre nemecký týždenník Wirtschaftswoche Götz Klink, vedúci oblasti automobilového priemyslu poradenskej firmy A.¤T.¤Kearney. „Viazanie objemov znamená totiž aj viazanie rizík.“ Chybná súčiastka sa tak dostane nie do tisícov, ale do miliónov automobilov. Efekt sa navyše znásobuje, ak danú súčiastku dodáva jeden jediný dodávateľ pre viacerých výrobcov či dokonca koncerny.

Škandalózne zvolávacie akcie sa nevyhli ani... Foto: SITA
Servis Škandalózne zvolávacie akcie sa nevyhli ani Toyote, ktorá pravidelne vyhráva rebríčky spoľahlivosti.

V Toyote by o tom vedeli povedať svoje. Vlaňajší škandál so zasekávajúcim sa plynovým pedálom, dodávaným americkou spoločnosťou CTS, poškodil kvalitatívny imidž tohto japonského výrobcu a odrazil sa aj v klesajúcich predajoch. Toyota bola nútená dočasne pozastaviť v USA výrobu ôsmich modelov a do servisov povolá na výmenu celkom 9,5 milióna automobilov. Nie však zďaleka sama. Obrovské nápravy museli uskutočniť aj Ford, General Motors, Nissan, Chrysler a Mercedes Benz. Len posledný z nich mal za posledných 10 rokov celkom 226 zvolávacích akcií (vrátane úžitkových modelov).

Rýchly vývoj je pre automobilky rizikom

Nástrahy zvolávacích akcií však číhajú na automobilky aj z iných dôvodov. Napríklad z ustavičného skracovania vývojových cyklov. „Plánovaná výroba a návratnosť modelov sa za posledných pätnásť rokov skrátila zo 7,5 na päť rokov, pričom tento cyklus sa v budúcnosti zníži možno až o polovicu,“ hovorí Ján Lešinský, predseda spolku Automobilových inžinierov a technikov Slovenska. To vytvára tlak na zrýchlenie procesu vývoja. A práve tu sa skrývajú riziká chybnej konštrukcie komponentov. Automobilky ich nedokážu dostatočne otestovať a chyby vystopovať ani s rastúcimi investíciami, ktoré si vývoj vozidiel vyžaduje.

Podľa Lešinského budú musieť automobilky v budúcnosti vyriešiť aj ďalšie problémy. Prvým je spoľahlivé zabezpečenie výkonu pre elektroniku vozidla, ktorá bude potrebovať rozpätie od dvoch až do piatich kilowattov. Citlivá bude aj téma elektromagnetickej kompatibility, aby sa jednotlivé elektronické systémy vozidla navzájom nerušili.

Do tretice budú musieť automobilky asi zmeniť svoju orientáciu v snahe vyhovieť za každú cenu najnáročnejším. To plodí trend, že vozidlá sú často vybavené úplne zbytočnými zariadeniami alebo zbytočnou elektronickou kapacitou, ktorú vodič nevyužíva. Dôvodom jej prítomnosti vo vozidle je iba to, že je pre automobilku jednoduchšie montovať do vozidiel jeden druh zariadenia, hoci aj zložitejšieho a drahšieho, než aby zvyšovala rôznorodosť komponentov.

Preverte svoje auto

Ak chcete vedieť, či sa vášho vozidla týkala niektorá zo zvolávacích akcií a nie ste si istí, či vás výrobca pozval do servisu na odstránenie poruchy, môžete to ľahko zistiť zo stránky www.vosa.gov.uk/…pps/recalls/. Stačí zadať ročník výroby a konkrétny model. Systém hneď vyselektuje všetky zvolávacie akcie aj ich príčinu a udá aj rozpätie výrobných čísiel problémových modelov.

Najväčšie zvolávacie akcie automobiliek

1. Ford – 4 500 000 vozidiel

Najväčšiu zvolávaciu akciu v histórii Fordu spôsobil v roku 2009 automobilku malý spínač. Chybný regulátor rýchlosti tempomatu mohol totiž spôsobiť vznik požiaru. Modely pochádzajúce z rokov 1992 až 2003 sa preto museli vrátiť do servisov. Celkovo na tento defekt produktu dodávateľa doplatilo až 16 000 áut rôznych značiek. Zvolávacia akcia sa týkala len vozidiel na americkom trhu.

2. Toyota – 4 200 000 vozidiel

Akoby Toyote nestačil škandál so zasekávajúcim sa plynovým pedálom, postihla ju ďalšia katastrofa v podobe podlahových rohoží, ktoré mohli tiež viesť k zaseknutiu plynového pedálu pri plnej akcelerácii.

2. Toyota – 4 000 000 vozidiel

Toyota určite nezabudne ani na rok 2009, keď prepukol obrovský škandál so zasekávajúcim sa plynovým pedálom na hybridnom Priuse, ale aj ďalších modeloch Toyoty a niektorých Lexusoch. Automobilka musela zvolať v USA 2,2 a v Európe 1,8 milióna áut na výmenu chybnej súčiastky.

3. Chrysler – 2 700 000 vozidiel

V januári 2004 odštartoval koncern Chrysler obrovskú zvolávaciu akciu na množstvo modelov svojich značiek. Dôvodom boli problémy s automatickou prevodovkou.

4. Nissan – 2 650 000 vozidiel

Japonský Nissan ohlásil v roku 2003 zvolávaciu akciu z dôvodu poruchy motora. Týkala sa celkom 25 modelových radov vyrobených od roku 1998, napríklad Almery, Tina, Primery, ale aj SUV X-Trail. Len v USA to bolo celkom 700-tisíc a v Japonsku to bol jeden milión vozidiel.

5. General Motors – 2 100 000 vozidiel

V roku 2005 zradili v tom čase najväčší automobilový koncern bezpečnostné pásy. Týkali sa nielen osobných, ale aj 1,5 milióna úžitkových a terénnych vozidiel, zväčša vyrobených pre Spojené štáty americké.

6. Ford – 1 700 000 vozidiel

Zvolávacia akcia z roku 2007, pre ktorú musel Ford povolať do servisov majiteľov viac ako 1,5 milióna vozidiel, sa tentoraz týkala úžitkových, terénnych a veľkých nákladných áut vyrobených od roku 1997 až do roku 2003. Išlo o chybný senzor motora.

7. Toyota – 1 350 000 vozidiel

Ďalší „trapas“ Toyoty súvisel s bezpečnostnými pásmi a výfukovým systémom. Toyota bola nútená začiatkom osudového roka 2009 zvolať do servisu v Japonsku 536-tisíc vozidiel a ďalších 830-tisíc vozidiel v Európe a Japonsku.

8. Mercedes-Benz – 1 300 000 vozidiel

V marci 2005 oznámil vtedajší koncern DaimlerChrysler majiteľom 1,3 milióna áut na celom svete, že sa musia vrátiť do servisov. Išlo o vozidlá vyrobené v roku 2001 s chybnými regulátormi napätia, dynamami a softvérom elektrickej sústavy.

9. General Motors – 950 000 vozidiel

V roku 2004 zvolal General Motors do servisov majiteľov viacerých modelov áut hneď z dvoch dôvodov. Jedným bolo chybné zadné svetlo a druhým plynový pedál. Išlo však len o modely dodávané pre severoamerický trh.

2 debata chyba
Články podľa značiek