Rozhovor: O autá sa ľudia starajú menej

"Kríza zhoršila starostlivosť o autá, aj to ovplyvnilo štatistiky TÜV Reportu," hovorí Pavel Horník, zástupca riaditeľa spoločnosti TÜV Nord Slovakia.

20.01.2012 13:03
Pavel Horník Foto:
Pavel horník tvrdí, že s krízou prišla aj zhoršená starostlivosť o autá.
debata

Aj najnovšie štatistiky TÜV Reportu ukázali trend zvýšenia poruchovosti áut. Myslíte si, že to môže mať na svedomí kríza, povedzme šetrením zo strany výrobcov?

Myslím, že s krízou to nesúvisí. Pri automobilkách sme nezaznamenali žiadne zvoľnenie požiadaviek na úroveň kvality. Skôr naopak. Ich nároky na dodávateľov sú stále vyššie a riziko prieniku nejakého chybného dielca do série je takmer mizivé. Automobilky dobre vedia, že šetrenie na kvalite by pre nich v konečnom dôsledku znamenalo omnoho väčšie finančné straty.

Čím to teda je?

Keď si urobíte analýzu toho, čo robí autám najväčšie problémy a ktoré celky sú najviac chybné, zistíte, že nejde o nefunkčnosť daného dielca, ale o jeho zlé nastavenie alebo zlý technický stav. Typickým príkladom sú svetlá, ktoré patria podľa štatistík TÜV Reportu k najproblema­tickejším. To však hovorí skôr o zlej servisnej starostlivosti zo strany majiteľov než o kvalite výroby či kvalite samotného auta.

Šetrili teda počas krízy majitelia na servise?

Určite áno. Napokon aj slovenské štatistiky združenia automobilového priemyslu ukázali výrazný prepad vozidiel, ktoré absolvovali servisné prehliadky mimo záruk, a tiež obrovský odlev zákazníkov zo značkových do nie vždy kvalitných neznačkových servisov. Čosi podobné sa pravdepodobne dialo aj v Nemecku. Majitelia, ale aj firmy jednoducho obmedzili servisnú starostlivosť alebo hľadali lacnejšiu alternatívu.

Ľudia však vnímajú štatistiku TÜV Reportu najmä ako zrkadlo výrobcu. A niečo na tom asi bude, ak sú napríklad japonské značky už dlhé roky na vrchole tohto rebríčka…

Samozrejme, nie je to náhoda. Hovorí to o dôslednosti vývoja a najmä skúšok v predsériovej fáze, keď sa nové modely overujú fyzicky. Nie teda len laboratórnymi simuláciami. Japonské značky, najmä Toyota, ktorá je stále na špici, pravdepodobne nepodlieha konkurenčnému tlaku na urýchlenú výmenu modelov a nerobí v tejto fáze kompromisy tak ako iní výrobcovia. Tu sa dá vychytať veľa múch, ktoré by mohli neskôr spôsobiť problémy.

Nie je japonská nadvláda v kvalite daná tak trocha aj mentalitou Japoncov?

Áno, Japonci sú tradične lojálnejší k svojim zamestnávateľom a hrdí na spoločnosť, v ktorej pracujú. Dôvody sú však aj historické. Veda o kvalite vznikla síce v USA, ale jej zakladatelia na domácej pôde nepochodili. Takže po vojne odišli do Japonska a tu vytvorili systém riadenia kvality, ktorý úplne zmenil filozofiu výroby. Japonci majú dodnes v tejto oblasti náskok, i keď treba povedať, že ostatní sa na nich stále viac doťahujú.

Ako je však možné, že japonské značky majú vyrovnanú úroveň kvality všetkých modelov, kým niektorí nemeckí výrobcovia, ako Volkswagen, Mercedes či BMW, majú autá na popredných, ale aj zahanbujúcich miestach?

Buď zanedbali práve časť predsériových testov, alebo neboli ochotní po spustení výroby urobiť nákladné zmeny, hoci sa ukázalo, že by boli vhodné. Je to však aj daň za to, že sa snažia vyjsť zákazníkovi v ústrety za každú cenu vo všetkom, na čo si zmyslí. V rýchlosti výmeny modelov, vo výkone, výbave, v individualizácii, ale aj v očakávaniach. To všetko je nepriateľom kvality. Japonci sú v tomto smere opatrnejší. Typickým príkladom sú nemecké prémiové modely SUV, ktoré majú spomedzi iných tej istej značky najhoršie výsledky. Sú to technologicky zložité autá a výrobca navyše zákazníkovi deklaruje, že sú vhodné aj do terénu. To môže viesť k veľmi necitlivému zaobchádzaniu a následne k technickým problémom.

V súčasnosti je v Európe obrovský boom kórejských značiek. Čo hovoríte na ich kvalitu?

Nepochybne urobili vo vývoji a výrobe nových modelov obrovský pokrok. Ako som sa sám presvedčil v ich závodoch, v niektorých oblastiach kontroly kvality dokonca predbehli Japoncov. Ale až o pár rokov uvidíme, či im tiež nebude osudná snaha dostať do týchto áut všetko, čo sa dá. Zatiaľ sú ich pozície v štatistikách TÜV nie príliš lichotivé. To platí aj pre veľmi populárnu Kiu Ceed.

A čo francúzske a talianske automobilky?

Pri talianskych autách patria ich zlé výsledky už takmer ku koloritu. Taliani jednoducho útočia skôr emóciami ako kvalitou. Vidíme to napríklad na obrovskom úspechu Fiatu 500. Takže to ma neprekvapilo. Skôr som sklamaný, že napriek masívnemu deklarovaniu francúzskeho Renaultu o novej epoche kvality, ktorú odštartoval pred pár rokmi, to na jeho výsledkoch zatiaľ nevidieť. Ešte zarážajúcejšie sú výsledky jeho rumunskej značky Dacia, kde boli v oblasti kvality veľké očakávania. Jednak tým, že ide o jednoduché vozidlá, a jednak tým, že využívajú veľké množstvo overených komponentov Renaultu. Logan sa však umiestnil na poslednej priečke. Takže, ako vidieť, jednoduchosť nemusí znamenať kvalitu.

Štatistiky predaja však neukazujú, že by kvalita bola hlavným kritériom pri kúpe automobilu…

Máte pravdu. Fiat 500 aj Dacie sa predávajú veľmi dobre. Na nový Duster sa čaká niekoľko mesiacov. Myslím si však, že kvalita bude stále významnejším obchodným artiklom. Zákazníci dnes majú v porovnaní s minulosťou oveľa viac možností, ako sa dostať k rôznym štatistikám, a navyše už nie sú takí fixovaní na jednu značku ako v minulosti. Aj na základe údajov o spoľahlivosti sa môžu rozhodovať, či ostanú verní výrobcovi, ktorého auto vlastnili, alebo dajú prednosť inému. A automobilky si takéto riziko dobre uvedomujú.

debata chyba
Články podľa značiek