Trojčatám z Kolína blednú hviezdičky

Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 107 sa pri najnovšom nárazovom teste neukázali práve v najlepšom svetle. Napriek tomu, že konzorcium Euro NCAP uskutočnilo koncom roka množstvo crash testov, trojičkám z českého Kolína sa venovalo samostatne.

29.01.2013 10:50
Euro NCAP Foto:
Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 107, ktoré sú na trhu už od roku 2005, nestačia aj napriek dvom modernizáciám držať bezpečnostný krok s novšími modelmi. Získali len tri hviezdičky, a to aj napriek tomu, že Euro NCAP umožnilo testovať verzie so stabilizačným systémom ESC, ktorý nie je vo všetkých krajinách vrátane Slovenska súčasťou štandardného vybavenia.
debata

Tieto malé mestské autíčka so spoločným rodokmeňom sú totiž príkladom toho, že to, čo stačilo urobiť pre solídnu bezpečnosť v nedávnej minulosti, dnes stačí sotva na priemerný výsledok. Dôvodom je sprísňujúca sa metodika nárazových skúšok, ktorá prešla v posledných rokoch veľkými zmenami.

Tento progres robí problém najmä autám, ktoré sú na trhu dlhší čas, než je bežné. Toyotu Aygo, Citroën C1 a Peugeot 107 nevynímajúc. Veď do predaja sa dostali v roku 2005, teda pred siedmimi rokmi. Kým vtedy sa im podarilo získať štyri z maxima piatich hviezdičiek, podľa nových kritérií skončili so slabým trojhviezdičkovým skóre. Euro NCAP na tom prekáža najmä to, že po druhom facelifte ich výrobcovia deklarujú ako nové modely, hoci konštrukčne vychádzajú z polovice minulého desaťročia. A tomu zodpovedá aj ich bezpečnosť. Generálny tajomník Euro NCAP Michiel van Ratingen k tomu povedal: „Naše skúšobné protokoly sú dnes omnoho prísnejšie. Na jednej strane vidíme výrobcov, ktorí navrhujú modely pre dosiahnutie čo najlepšieho výsledku a na druhej strane tých, ktorí ponúkajú populárne masovo rozšírené autá bez vykonania potrebných zmien v bezpečnosti. Toyota Aygo a jej súrodenci patria dnes z tohto pohľadu zjavne za iné modely súťažiace v tej istej kategórii.“

Problémom je, že ako štandard neponúkajú na všetkých európskych trhoch vrátane Slovenska dnes bežné prvky pasívnej bezpečnosti, napríklad závesové airbagy alebo stabilizačný systém ESC. Keďže sa však všetci traja výrobcovia zaviazali, že v tomto roku ich doplnia do bezpečnostnej výbavy v rámci série, uskutočnilo Euro NCAP testy s vozidlami aj s týmito bezpečnostnými príplatkami. Tak či tak stačil výsledok len na tri hviezdičky. Ani v jednej z kategórií ochrany s výnimkou asistenčných systémov nedosiahlo Aygo a jeho súrodenci potrebné percentá na udelenie piatich hviezdičiek. Za ochranu dospelých dostali 68 %, pričom minimálny limit je 80, za ochranu detí 73 % (limit 75 %) a za ochranu chodcov 53 % (limit 60 %).

Euro NCAP k tomu dodalo, že ak by trojčatá podstúpili testy bez bočných airbagov a stabilizácie ESC, výsledok by bol nepochybne omnoho horší. „Nemožno predpokladať, že autá vyvinuté a testované pred mnohými rokmi môžu držať krok v bezpečnosti s tými najnovšími. Spotrebitelia by mali kupovať vozidlá s vedomím, že čím sú hviezdičky aktuálnejšie, tým bezpečnejšie je auto,“ radí zákazníkom Michiel van Ratingen.

Potvrdzujú to aj výsledky mladších konkurenčných modelov. Napríklad päťhviezdičkového Volkswagenu up!, Škody Citigo alebo 4-hviezdičkovej Kie Picanto, ktoré podstúpili testy vlani a predvlani.

Výsledky Euro NCAP
Model hodnotenie dospelí (%) deti (%) chodci (%) asistent. systémy (%)
Toyota Aygo *** 68 % 73 % 53 % 71 %
Citroën C1 *** 68 % 73 % 53 % 71 %
Peugeot 107 *** 68 % 73 % 53 % 71%
debata chyba
Články podľa značiek