Armáda dostala nové Tatry

Do vozového parku Ozbrojených síl SR pribudli nové vojenské špeciály na osvedčených podvozkoch Tatra.

11.03.2012 20:34
Tatra Foto:
Novinkou na hákovom nakladači T-815-790 8x8 je použitie prídavnej plošiny, tzv. flatracku.
debata (1)

Treba povedať, že minulý rok bol na zavádzanie novej techniky v Ozbrojených silách SR skromnejší, aj v porovnaní s predošlými rovnako skromnými rokmi. Výrazný bol podiel kolesovej „nebojovej“ techniky, ktorá sa dá použiť aj v prospech civilného sektora pri katastrofách – univerzálny nakladací stroj Locust, kolesový nakladač Volvo, JCB či ďalšie, medzi nimi i aplikácie na podvozkoch Tatra.

Rad „sedmičkovej“ Tatry, špeciálne vyvinutej pre použitie v ozbrojených silách, nie je v Ozbrojených silách SR novinkou. Viaceré verzie ako napríklad hákový nakladač, dekontaminačné vozidlo, cisterna PHM či plnič PHM už v slovenskej armáde slúžia. Ich potrebu vyvolalo možné nasadenie v súčasných misiách, kde sa vozidlá dostávajú často do paľby ručných zbraní a ohrozujú ich míny a nástražné výbušné systémy.

Kabína vojenskej Tatry je celokovová, sklopná a jej konštrukcia umožňuje namontovať prídavné pancierovanie v rôznych stupňoch balistickej ochrany. Podvozok má modernizovanú klasickú „tatrovácku“ koncepciu s centrálnou nosnou rúrou a nezávislým zavesením výkyvných polonáprav.

Táto Tatra dokáže na svojej plošine prevážať... Foto: Roman Kment
Tatra Táto Tatra dokáže na svojej plošine prevážať kontajnery typu 1C, 1CC aj 1D.

Novinkou na hákovom nakladači T-815–790 8×8 je použitie prídavnej plošiny, tzv. flatracku, ktorý umožňuje odsunúť poškodenú a nepojazdnú výzbroj a techniku alebo prepravu materiálu. Použitý Flatrack 20T/1 z konštrukčného hľadiska tvorí nosný zváraný rám so vzájomne prepojenými priečkami a stojkou so záchytným strmeňom. Má protisklzovú podlahu, obmedzovacie kliny proti posunu prepravovanej techniky, upínacie pásy na fixáciu nákladu a je vybavená aj ôsmimi zapustenými otočnými zámkami, ktoré umožňujú uchytenie kontajnerov typu 1C, 1CC, 1D. Na uloženie náradia má plošina k dispozícii tiež dve uzamykateľné schránky. Dĺžka flatracku je 6800 mm a šírka 2540 mm. Váži 3300 kg bez výbavy a ponúka užitočné zaťaženie 15 000 kg.

Novinkou u slovenských vojakov je aj model sedmičkového radu Tatra s charakteristikou náprav 4×4 vo verzii pre psychologické operácie (PSYOPS). Vozidlo má dĺžku 8320 mm, šírku 2500 mm a výšku 3970 mm. Svetlá výška predstavuje 400 mm a vozidlo brodí do 1200 mm.

Tatru poháňa motor T3C-928–81 s výkonom 270 kW a emisnou triedou Euro 3, vďaka ktorému na ceste dosiahne maximálnu rýchlosť 85 km/h. Jazdný dosah vozidla je 1200 km a môže sa prevádzkovať v klimatických podmienkach od –40 až do +50° C.

Vojenská Tatra musí byť schopná plnej prevádzky... Foto: Roman Kment
Tatra Vojenská Tatra musí byť schopná plnej prevádzky aj pri mrazoch - 40° C.

Ide o rýchlo použiteľný mobilný systém s pracoviskom na výrobu produktov na okamžité doručenie veľkého množstva tlačených správ podľa požiadavky do taktickej záujmovej oblasti.

Špeciálna nadstavba na podvozku Tatra obsahuje... Foto: Roman Kment
Tatra Špeciálna nadstavba na podvozku Tatra obsahuje ako hlavné zariadenie digitálny tlačový systém s vlastným skenerom a automatickým spracovaním termocitlivej matrice RISOGRAPH RZ 970.

Je vybavená klimatizáciou Daikin, teplovzdušným kúrením Eberspächer D5 či filtračným a ventilačným zariadením TYP 98– FVZ-98.

Pripravené v spolupráci s magazínom Truck & Business.

. Foto: .
Logo .
1 debata chyba
Články podľa značiek