Volkswagen Passat oslavuje štyridsiatku

Jedna z ikon strednej triedy Volkswagen Passat je často označovaný ako prvý autorsky vyvinutý model značky s predným náhonom. Pravda je však o niečo zložitejšia.

26.02.2013 10:22
Volkswagen Foto:
Volkswagen Passat B3 bol medzi začínajúcimi československými podnikateľmi po revolúcii veľmi obľúbenou limuzínou. Neskôr po ňom siahla väčšina taxikárov.
debata (18)

Prvý Volkswagen s koncepciou „všetko vpredu“, bol model K70, predstavený už v roku 1970. Volkswagen k nemu prišiel tak trochu ako slepé kura k zrnu. V skutočnosti nebol totiž K70 vôbec Volkswagen, ale projekt konkurenčnej automobilky NSU, ktorá sa v čase dokončenia vývoja dostala pod správu koncernu VW. Vo Wolfsburgu mu jednoducho nalepili nové logo a bolo to vybavené. Pôvodné prospekty ešte s označením NSU putovali na smetisko. Passat prišiel až o tri roky neskôr. Predstavili ho v roku 1973. Tiež však nemožno tvrdiť, že bol autorsky vyvinutým Volkswagenom. Projekt s označením Typ 32 postavili ako technické dvojča Audi 80. Rozdiel bol len v karosérii. O jej dizajn sa postaral, podobne ako v prípade Audi a neskôr Golfu, Talian Giorgetto Giugiaro. Kým pre Audi navrhol klasický sedan, Passat dostal splývavú zadnú časť. Ale pozor! Nešlo o liftback. Mal len troje alebo štvoro dverí. Zadná kapota sa vyklápala bez okna.

Dnes sa to môže zdať neuveriteľné, ale s dĺžkou 4,2 a rázvorom necelých 2,5 metra patril Passat, pomenovaný po rovníkovom vetre, do strednej triedy. Dnes je dlhší už aj Golf a súčasný Passat má až o 570 mm viac. Neuveriteľná je z dnešného pohľadu aj pohotovostná hmotnosť. Passat vážil podľa vyhotovenia od 880 kg do necelej tony.

Passat predstavený v roku 1973 bol pre... Foto: Volkswagen
Volkswagen Passat I Passat predstavený v roku 1973 bol pre Volkswagen obrovskou zmenou. Definitívne skoncoval so vzduchom chladenými motormi a zadným náhonom.

Výroba odštartovala v roku 1973 priamo vo Wolfsburgu. Úlohou tohto modelu bolo nahradiť zastarané a nie príliš úspešné Volkswageny 1600 s motorom vzadu. A to sa mu rýchlo podarilo. Aj vďaka cenovej politike. Základný Passat stál 9 060 mariek, cenový rozdiel v porovnaní s dobiehajúcim modelom 1600L tak predstavoval len 30 mariek. Zákazníci dali, samozrejme, prednosť novinke s radikálne modernejšou koncepciou. Už v prvom roku predal Volkswagen 133 000 Passatov. Poháňali ho pozdĺžne uložené vodou chladené 4-valce s objemom 1,3 (40 kW) alebo 1,5 (55 kW) litra. S prednými kolesami boli spojené cez 4-stupňovú plne synchronizovanú prevodovku. Kvalitné jazdné vlastnosti zabezpečila predná náprava McPherson, zadná vlečná náprava a odpruženie kolies vinutými pružinami. Pokrokové bolo aj hrebeňové riadenie. Karoséria ponúkla priestranný interiér a veľký kufor. Silnejšia verzia vyvinula rýchlosť až 160 km/h.

Prvý Passat s pohonom 4x4 sa objavil už v... Foto: Volkswagen
Volkswagen Passat Syncro 4x4 1980 Prvý Passat s pohonom 4x4 sa objavil už v druhej generácii.

Začiatkom roka 1974 pribudlo kombi Variant a o rok neskôr aj liftback s výklopnými zadnými dverami. Motor 1.5 nahradil modernejší 1.6 s rovnakým výkonom. To už mal Passat kruhové namiesto obdĺžnikových reflektorov a plastové koncovky chrómových nárazníkov. Produkcia prekročila prvý milión.

V roku 1977 podstúpil Passat prvý väčší facelift. Podľa vzoru vtedajšej módy nahradili chróm plasty. Evidentné to bolo najmä na nárazníkoch. Produkcia vynoveného Passatu sa presťahovala z Wolfsburgu do Emdenu. Pribudli aj nové pohonné jednotky. Okrem najsilnejšej verzie 1.6 GLI (81 kW) z Golfu GTI aj prvý atmosférický diesel 1.5 D (37 kW), ktorého darcom bol opäť mladší Golf.

Druhá generácia prišla na rad v roku 1980. To už mal Passat za sebou 2,6 milióna vyrobených kusov. Novinka sa mohla pochváliť priestrannejšou karosériou s dĺžkou vyše 4,5 metra. Dizajn si vzal pod patronát priamo Volkswagen, ale základné črty aj koncept so splývavou zadnou časťou a troj- či 5-dverovou karosériou ostali zachované. Podstatná bola aj nová platforma, ktorou sa Passat definitívne odčlenil od Audi 80. V roku 1981 sa po prvýkrát predstavil v podobe sedanu Santana. Ten sa však preslávil skôr v Číne než v Európe. Passatu B2 patria aj ďalšie primáty. Pod jeho kapotou sa objavil napríklad benzínový 5-valec 1.9i (85 kW), neskôr 2,3i (100 kW) a v roku 1983 aj pohon oboch náprav Syncro. O dva roky neskôr dostal Passat katalyzátor. V roku 1987 oslávili v Emdene výrobu štvormiliónteho exemplára.

Passat B2 vydržal vo výrobe do roku 1988, keď ho nahradila tretia generácia. Z jej ponuky definitívne vypadla 3-dverová verzia aj liftback. Passat sa pretransformoval na sedan a kombi Variant s motormi uloženými naprieč. Rázvor náprav narástol až na 2 623 mm. Dizajn bol úplne nový. Mimochodom, práve táto generácia sa neskôr dostala aj na linky bratislavského závodu. Pribudla verzia GT so zadným spojlerom, nový motor 1.8i so vstrekovaním paliva, 16-ventilový dvojliter (100 kW) aj Passat 1,8 GT Synchro G60, ktorý dosahoval vďaka mechanickému špirálovému kompresoru výkon až 118 kW. Vrchol ponuky však patril prvému 6-valcu 2.8 VR6 (128 kW) s vidlicovým motorom v jednom bloku. Passat s ním od roku 1991 dosahoval maximálku až 224 km/h. Rok predtým zišiel z výrobných liniek 5-miliónty Passat.

Passat štvrtej generácie, predstavený v roku 1993, bol len modernizovanou trojkou. Dostal napríklad airbagy a najmä revolučný úsporný diesel 1.9 TDI (66 kW, neskôr 81 kW) s priamym vstrekovaním paliva. Prvenstvo tejto technológie však už v tom čase držal Fiat Croma.

Passat B5 prišiel na rad v roku 1996 a predstavoval kvalitatívny posun, najmä v bezpečnosti. Od roku 1999 mal štandardne stabilizačný systém ESP. Na plne galvanizovanú karosériu ponúkal Volkswagen až 11-ročnú záruku. Novinkami pod kapotou bol motor 2.3 VR5 (110 kW), ktorý bol skrátenou verziou 6-valca VR6 (110 kW), a 20-ventilový 4-valec 1.8 T s rovnakým výkonom. Nadčasovým dizajnom Passat B5 trafil rovno do čierneho. Na linkách vydržal s jediným faceliftom až do roku 2005, teda celých deväť rokov, a ešte aj dnes patrí na trhu ojazdených áut medzi veľmi žiadané modely. Raritou piatej generácie sa stal megalomanský Passat 4.0 W8 (202 kW) s motorom „2×VR4“, ktorý bol ďalším výsledkom práce ambiciózneho šéfa koncernu a rodeného motorára Ferdinanda Piecha. Pod kapotu sa dostal aj 6-valcový diesel 2.5 TDI (132 kW). V roku 2003 mal Volkwagen na konte 12-miliónty Passat.

Raritou sa stal 8-valcový Passat 4.0 W8 z roku... Foto: Volkswagen
Volkswagen Passat W8 Raritou sa stal 8-valcový Passat 4.0 W8 z roku 2002.

Šiesta generácia Passatu z roku 2005 a jej modernizovaná verzia z roku 2010, označená ako Passat B7, už nie je vlastne históriou, ale úspešnou súčasnosťou. Zo siedmich generácií predal Volkswagen takmer 16 miliónov kusov a k nim musíme pripočítať rôzne deriváty vyrábané v Číne či Brazílii. Tým sa stalo z Passatu jedno z najúspešnejších vozidiel histórie. Nebyť jeho, ktovie ako by sa vyvíjal osud Volkswagenu. V čase, keď prišiel, na tom nebol nemecký koncern práve dobre. Záujem o chrobáky a modely 1600 postupne upadal, a Golf ešte nebol na svete.

Passat v čase
1973 – I. generácia
1974 – kombi Variant, liftback
1977 – facelift, diesel 1.5 D
1980 – II. generácia
1981 – sedan Santana
1983 – Passat Syncro 4×4
1988 – III. generácia
1990 – 5-miliónty Passat
1991 – Passat VR6 (110 kW)
1993 – IV. generácia
1993 – diesel 1.9 TDI
1996 – V. generácia
1999 – sériové ESP
2002 – Passat W8 (202 kW)
2005 – VI. generácia
2010 – VII. generácia
Volkswagen Passat 1973
Volkswagen Passat W8
+7Volkswagen Passat VII
18 debata chyba
Články podľa značiek