Šialená Lancia Thema 8.32 má 25 rokov

Píše sa rok 1987 a z výrobných liniek Lancie schádza prvá sériová Thema 8.32 poháňaná motorom 2.9 V8 Ferrari.

12.04.2012 13:06
Lancia Foto:
Vyzerá ako normálna Thema, pod kapotou však ukrýva osemvalec z Ferrari. Ten jej cenu vyhnal takmer na dvojnásobok toho, čo stála verzia s motorom 3.0 V6.
debata

Lancia Thema predstavovala koncept typickej talianskej limuzíny osemdesiatych rokov. Elegantná hranatá karoséria ukrývala interiér plný prísnych geometrických liniek a jej velúrové sedadlá rozmaznávali posádku rovnako dobre ako najluxusnejšie sedacie súpravy. Mala štýl a vyžarovala niečo, čím sa nemohli nemecké ani francúzske limuzíny tej doby pochváliť. Na rozdiel od nich sa však dokázala behom pár rokov rozpustiť v kyslých dažďoch a jej elektrické obvody pracovali vždy podľa vlastného algoritmu. Slušne povedané, v spoľahlivosti a odolnosti trochu zaostávala. Ani to však bláznivých Talianov neodradilo od ďalších riskantných krokov. Jedným z nich bola aj Thema 8.32 – auto, z ktorého striekal testosterón na všetky strany.

Poznávacím znamením Themy 8.32 bol aj zadný... Foto: Lancia
Lancia Poznávacím znamením Themy 8.32 bol aj zadný vysúvateľný spojler. Údajne zlepšoval stabilitu na diaľnici, v praxi však slúžil skôr ako provokácia pri pri vyzývaní na pouličné súboje.

Útok na zberateľov

Dodnes je ťažké sa dopátrať po skutočnom dôvode vzniku tejto verzie. Pravdepodobne o ňom vedia to len samotní konštruktéri a človek, v ktorého hlave sa na nejakom večierku plnom alkoholu myšlienka exotickej Themy narodila. Jedno je však isté, jej tvorca autá bezhranične miloval.

Agregát z Ferrari bol drahou záležitosťou na... Foto: Lancia
Lancia Agregát z Ferrari bol drahou záležitosťou na všetkých frontoch. Pri kúpe, servise aj kŕmení palivom.

Dnes je verzia 8.32 vyhľadávanou zberateľskou kuriozitou, ktorej hodnota zo dňa na deň stúpa. S obyčajnou Themou toho veľa spoločného nemala, pod jej prednú kapotu totiž konštruktéri napasovali veľký osemvalec z Ferrari 308, upravenú päťstupňovú manuálnu prevodovku a za motor primontovali špeciálne ladený výfuk. Výsledkom bola Thema, ktorá trhala ušné bubienky a pri vytáčaní motora revala ako čistokrvné Ferrari. Z každej jazdy robila silne návykovú adrenalínovú záležitosť a hoci mala pomerne neškodných 158 kW/215 k (neskôr kvôli katalyzátoru dokonca len 151 kW/205 k), vyžadovala si pevnú ruku. Nešlo ani tak o dynamiku v priamke, hoci hodnoty 240 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,8 s hovorili samé za seba, ale už bežná Thema 3.0 V6 ťahala pri akcelerácii tak za volant, že nebol problém ju pri troche nepozornosti omotať o najbližší stĺp pri ceste. S osemvalcom nad prednými kolesami túto necnosť priam násobila. Spojte si to s podvozkom, ktorý len tak tak krotil motor 2.0 Turbo i.e. 16V a máte výsledok, pred ktorým mali rešpekt aj skúsení vodiči.

Exkluzívny interiér pre Lanciu navrhla... Foto: Lancia
Lancia Exkluzívny interiér pre Lanciu navrhla renomovaná nábytkárska spoločnosť. Samozrejme to bolo drahé, v tom čase to však nikoho nezaujímalo. Zákazníci zaň platili obrovské sumy. Jeho renovácia do originálnej podoby vás dnes finančne zruinuje.

Len pre vyvolených

V roku 1992 sa v Nemecku Thema 8.32 predávala za 85 000 DM, pre lepšiu predstavivosť, bol to takmer dvojnásobok toho, čo stála luxusne vybavená verzia s motorom 3.0 V6. O skromnejších motorizáciách ani nehovoriac. Skrátka, už vtedy si výrobca cenil výnimočnosť týchto áut natoľko, že ich predával za absurdné ceny. Napriek tomu sa po nich zaprášilo. Kto sa totiž ukázal v Theme 8.32, bolo jasné, že mu konto preteká peniazmi.

Celkovo sa ich vyrobilo len málo cez 3500 kusov... Foto: Lancia
Lancia Celkovo sa ich vyrobilo len málo cez 3500 kusov a dodnes ich prežilo len pár. A hoci sú neuveriteľne vzácne, na ceste ich v pružnom zrýchlení dokázala poraziť aj verzia 2.0 Turbo (na obr.). Na druhej strane, silný záťah ničil jej hnacie polosi viac ako pri Theme 8.32.

Pravdou však je, že racionálnych dôvodov na jej kúpu veľa nebolo. V spodných otáčkach jej chýbal ťah a v pružnom zrýchlení ju dokázala prekonať verzia s prepĺňaným dvojlitrom. Ak sa však vodič nenechal vystrašiť zvukom vytočeného osemvalca, tesne pred červeným poľom otáčkomera sa z Themy 8.32 stala neporaziteľná šelma, ktorá okolie strašila dynamikou aj akustikou hodnou áut z Maranella.

Aj bežné Themy mali problém so životnosťou... Foto: Lancia
Lancia Aj bežné Themy mali problém so životnosťou podvozku. Zadné viacprvkové nápravy mali často veľké vôle, ktoré spôsobovali nestabilitu celého auta. S tým napr. bojovali aj veľké Alfy Romeo 166.

Drahé problémy

Problém nastal, keď sa motor jedného dňa zastavil. V bežných servisoch Lancie si s ním nevedeli rady a aj dnes, s odstupom rokov, k nemu potrebujete osobného mechanika, ktorý si rozumie s tvrdohlavosťou agregátov Ferrari. Hovorí sa, že len nastavenie rozvodov je procedúra, ktorá si žiada kopec nervov, odborné znalosti a mimoriadny cit pre hodinársku prácu. Jednoduché to nie je ani so zháňaním náhradných dielcov. Jednoducho, fungujúci vzťah s Themou 8.32 si musí každý pekne oddrieť.

Na rovnakej platforme ako Thema vznikala aj... Foto: Lancia
Lancia Na rovnakej platforme ako Thema vznikala aj sesterská Alfa Romeo 164.

Akoby nikdy neexistovali

Dva roky po exkluzívnej Theme 8.32 Lancia predstavila Deltu HF Integrale 8V a natrvalo sa stala stelesnením túžob najväčších chuligánov za volantom. Bolo to obdobie Lancie plné úspechov v tajných pouličných pretekoch, na skutočných pretekárskych tratiach ale aj v mysliach fanúšikov, ktorých počet narastal geometrickým radom. No tak, ako každá zábava, muselo aj obdobie hojnosti a ukazovania sa na výslní raz skončiť. Podľa nového vedenia automobilky bol účet za zábavu až príliš veľký a roky budovaný imidž neporaziteľných šampiónov značka niekoľkými nešťastnými rozhodnutiami trestuhodne zašlapala do zeme. Rozbláznené Delty HF Integrale a projekty ako Thema 8,32 sa stali minulosťou, na ktorú automobilka akoby úmyselne zabudla. A smutné je, že sa na tom dodnes nič nezmenilo.

Romery
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4590/1758/1435
Rázvor (mm) 2660
Rozchod vpredu (mm) 1494
Rozchod vzadu (mm) 1484
Objem kufra (l) 550
Objem palivovej nádrže (l) 70
Technické údaje – Lancia Thema 8.32 Kat (1992)
Motor Ferrari V8
Zdvihový objem (cm3) 2927
Valce/ventily 8/32
Vŕtanie x zdvih (mm) 81 × 71
Kompresný pomer 9,5:1
Max. výkon (kW/min-1) 151/6750
Max. krút. moment (Nm/min-1) 263/5000
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1410
Max. rýchlosť (km/h) 234
0–100 km/h (s) 7,2
Priemerná spotreba (l100 km) 12,2
debata chyba
Články podľa značiek