Britský jeep má 65 rokov

To, čo je pre Američanov Jeep, to je pre Európu Land Rover. Najslávnejšie terénne auto zo starého kontinentu, aj keď nie kontinentálnej Európy, slávi tento rok 65. výročie.

30.05.2013 07:00
Land Rover Defender Foto:
Prvý Land Rover mal premiéru roku 1948. Jeho vzorom bol americký Jeep Willys. Na rozdiel od neho mal však hliníkovú karosériu.
debata (2)

V čase jeho vzniku asi nikto netušil, že sa dožije takého vysokého veku. A čo je ešte vzácnejšie, jeho koncepcia nemá ani dnes ďaleko od prvej generácie predstavenej roku 1948.

História Land Roveru však siaha oveľa ďalej. Až do roku 1905. Vtedy založil značku Rover John Kemp Stanley. To už mal za sebou kariéru výrobcu bicyklov. A nie hocakých. V roku 1884 postavil prvý bicykel, ktorý mal kolesá rovnakej veľkosti. Rover sa začal venovať výrobe luxusných vozidiel, no po druhej svetovej vojne nebol v zničenej Európe o takýto tovar záujem. Nie div, že sa ocitol vo finančných ťažkostiach. Vtedy sa zrodil projekt Land Rover. Jeho výsledkom mal byť jednoduchý farmársky automobil s pohonom všetkých kolies. Prosto praktické a spoľahlivé auto, ktoré by dokázalo nielen poorať pole, zdolať ťažký terén, ale svojho majiteľa doviezť pohodlne aj s úrodou do mesta. Otcom idey bol Maurice Wilks, vtedajší šéf automobilky a hlavný konštruktér Roveru. Po inšpiráciu nemusel ísť ďaleko. Sám vlastnil americký Jeep. Nie div, že prvý prototyp Land Roveru akoby Jeepu z oka vypadol. Dokonca z neho používal niektoré dielce.

Land Rover Defender Foto: Land Rover
Land Rover Defender Land Rover Defender

Stavba sériového modelu si ale vyžiadala mnoho zmien. V povojnovej Británii bol totiž obrovský nedostatok ocele, a tak sa musel Wilks pri stavbe karosérie poobzerať po niečom inom. Voľba padla na zliatinu hliníka a magnézia nazývanú Birmabright. Tej mala Británia veľké zásoby, keďže sa z nej počas vojny vyrábali lietadlá. Bola to z núdze cnosť. Nakoniec sa totiž ukázalo, že hliníková karoséria je obrovskou výhodou. Hliník bol ľahký a najmä nepodliehal korózii. Nedostatočnú pevnosť mäkkého materiálu kompenzovali konštruktéri pevným rebrinovým rámom. Pohonnú jednotku, prevodovku a dokonca aj zadnú nápravu si Land Rover požičal z osobného Roveru P3. Benzínový 4-valec s objemom skromných 1,6 litra dával výkon 39 kW, no jeho silu znásobovala redukčná prevodovka. Pohon všetkých kolies a dve tuhé nápravy odpružené listovými perami zas Land Roveru zabezpečili extrémnu prejazdnosť v teréne, blate či piesku.

Land Rover Defender Foto: Land Rover
Land Rover Defender Land Rover Defender

Séria I debutovala presne 30. apríla 1948 na autosalóne v Amsterdame. Terénne vozidlo s rázvorom 2 032 mm a typickou mriežkovanou maskou, ktorá ukrývala reflektory, sa dodávalo s plátennou alebo pevnou strechou. Výroba sa rozbehla v novom závode Sollihul, keďže pôvodná továreň v Coventry bola zničená bombardovaním. Už o rok neskôr rozšírila automobilka ponuku o luxusnejšiu predĺženú verziu Station Wagon so 7-miestnym interiérom. Mala napríklad kožené sedadlá, kúrenie a svetlá pred mriežkou chladiča. Land Rover bol taký úspešný, že už v prvom roku výroby predal 8000 kusov, čo bolo o 3000 viac, ako predpokladal pôvodný plán. Predaje posilnila aj britská armáda, ktorá si objednala prvé exempláre už roku 1949.

Land Rover Defender Foto: Land Rover
Land Rover Defender Land Rover Defender

Roku 1952 dostal Land Rover výkonnejší dvojlitrový motor a roku 1957 pribudol v tom čase vzácny naftový agregát 2,0 D(39 kW). O rok neskôr slávil Land Rover jubileum. Za necelých 10 rokov zišlo z jeho liniek 200 000 kusov!

Nasledovala Séria II (1958), ktorá bola väčšia a obsahovala aj verziu pre dvanásť cestujúcich. To znamenalo daňovú úľavu, uplatňovanú pri kúpe autobusov. Motory mali objem 2,25 litra a najvýkonnejšiu verziu poháňal od roku 1961 radový 6-valec. V tom čase už z montážnych liniek schádzalo 60 000 kusov ročne. Popularite Land Roveru prospelo účinkovanie v oscarovom filme Volanie divočiny a v seriáli Adamsovci. Land Rover zároveň ťažil zo svojej vojenskej kariéry. Nasadený bol vo vojne v Kórei, ale aj počas suezskej krízy.

Land Rover Defender Foto: Land Rover
Land Rover Defender Land Rover Defender

Tretia séria z roku 1971 bola vôbec najúspešnejšia. Vyrábala sa celých štrnásť rokov a na konte má 440 000 kusov. Pod jej kapotou pracoval po prvýkrát vidlicový 8-valec (1979). Výroba tretej série sa skončila až roku 1983. Land Rover však už v tom čase nebol sám. Od roku 1970 operoval na trhu aj luxusný Range Rover. Napokon práve z neho si požičal 8-valcový agregát. Rozširovanie ponuky však pokračovalo ďalej. V roku 1989 sa objavilo prvé Discovery, model, ktorý stál medzi Land Roverom a Range Roverom. To bol dôvod, prečo v tom roku dostal klasický Land Rover prívlastok Defender. Ten sprevádza britskú klasiku až do súčasnosti.

Deväťdesiate roky boli v znamení niekoľkých zmien vlastníkov. Od roku 1978 totiž patril Land Rover do dcérskej spoločnosti Land Rover Limited, ktorá bola súčasťou štátneho holdingu British Leyland. V roku 1988 ho v rámci privatizácie získala spoločnosť British Aerospace. Šesť rokov nato prechádza pod krídla nemeckého BMW a roku 2000 ho kupuje koncern Ford. Napriek pohnutým časom sa Defenderu darí a roku 2002 podstupuje facelift. O päť rokov prichádza výrazne modernizovaná verzia už s motormi Ford a automobilka má na konte štyri milióny vyrobených vozidiel (aj s ostatnými modelmi vrátane Freelandera). Opäť však prichádza k presunom. Ford predáva roku 2008 Land Rover indickej spoločnosti Tata Motors, ktorá sa zaviazala, že zachová identitu značky.

Land Rover DC100 Foto: Land Rover
Land Rover Defender Land Rover DC100

A zdá sa, že svoje slovo dodržala. A nielen to, Land Roveru sa darí ako nikdy predtým. V posledných mesiacoch predstavila spoločnosť nový Range Rover, inovovaný Freelander aj Range Rover Sport. A nezabúda ani na klasiku. Vo vysokom štádiu vývoja je úplne nový Defender. Naznačila to už štúdia Land Rover DC100, predstavená vo Frankfurte nad Mohanom roku 2011 a jej ďalšie mladšie deriváty. Pôjde však o zásadnú zmenu. Z drsného off-roadu by sa mal stať v roku 2015 moderný crossover so samonosnou karosériou. Nie je však vylúčené, že úžitkový Defender sa udrží vo výrobe ešte o nejaký ten rok dlhšie. Land Rover má totiž v pláne ponúkať v najbližších piatich rokoch až 40 modelov!

2 debata chyba
Články podľa značiek