Legendárny Trabi už nemá otca

Milovníci legendárneho východonemeckého ľudového automobilu Trabant smútia. Vo veku 91 rokov zomrel minulý týždeň na infarkt jeho tvorca, konštruktér Werner Lang.

26.06.2013 10:31
Trabant Foto:
Trabant sa verejnosti predstavil v roku 1957. Bolo to prvé sérovo vyrábané auto s celoplastovou karosériou.
debata (2)

A hoci sa z Trabantu stal symbol komunistickej totality, pre mnohých je dodnes aj krásnou spomienkou na prvé kilometre za volantom vlastného automobilu či dokonca kultovým objektom. Môžeme sa nad ním pousmiať, povzdychnúť si, no z histórie ho už nik nevymaže. Legendárny Trabi, ako sa ľudovo nazýval, schádzal z výrobných liniek neuveriteľných 34 rokov a počtom vyrobených kusov, ktorý presiahol tri milióny, prekonal mnohé a technicky oveľa vyspelejšie modely.

Lang naň nebol pyšný

Samotný konštruktér naň však nebol práve pyšný. Auto bolo podriadené dobe. Ak by si vraj mohol vybrať, vôbec by sa do tejto práce nepustil. Pôvodne bol totiž autorom luxusnej 6-valcovej limuzíny Sachsenring P240, no tá nemala vo východnom Nemecku najmenšiu šancu. Prednosť dostal ľudový automobil.

Prvý prototyp bol postavený v Karl-Marx-Stadte už v roku 1954, no prvýkrát sa sériový Trabant P¤50 (Trabant 500), objavil až v roku 1957 na Lipskom veľtrhu. Bolo to pri príležitosti 40. výročia Októbrovej revolúcie. Vznikol teda v časoch, keď sa Sovietskemu zväzu podarilo umiestniť na obežnú dráhu Zeme prvú umelú družicu Sputnik. Názov bol výsledkom podnikovej ankety. Víťazný návrh pochádzal z latinského slova „trabant“, čo znamená cestovateľ, ale používal sa aj vo význame spolupútnik či satelit, čo dobre ladilo s úspechmi Sovietskeho zväzu v dobývaní vesmíru.

Šéfkonštruktérom Trabantu bol nemecký... Foto: Trabant
Trabant Šéfkonštruktérom Trabantu bol nemecký konštruktér Werner Lang. Zomrel vo veku 91 rokov.

Samozrejme, s vesmírnym programom nemal Trabi nič spoločné, no napriek jednoduchej konštrukcii mu nemožno uprieť aj niektoré pokrokové riešenia. Trabant bol napríklad prvým veľkosériovo vyrábaným automobilom s plastovou karosériou. Duroplast, vytvorený z odpadu bavlny a zo syntetickej živice, odstránil problémy s nedostatkom ocele a zároveň koróziu. Rovnako moderný bol predný náhon. Dvojtaktný vzduchom chladený dvojvalec patril síce už v čase vzniku na čiernu listinu, no na druhej strane si vyžadoval len minimálnu údržbu.

Nestíhali ho vyrábať

O Trabant bol od počiatku obrovský záujem, no obmedzená výrobná kapacita v Zwickau ho nedokázala uspokojiť. Za prvé dva roky zišlo z liniek len okolo 2¤000 vozidiel. Na nový Trabi preto čakali občania NDR aj niekoľko rokov. Nasledovali modernizované typy P¤600 či Trabant 601 a vznikali aj rôzne karosárske verzie, najmä populárne kombi Universal či dokonca turistická verzia. Trabanty však nikdy nevynikali pohodlím. Ich podvozok vychádzal ešte z predvojnovej konštrukcie automobilov DKW, dvojtaktný motor bol hlučný, mal vysokú spotrebu a z jeho výfuku unikal zapáchajúci dym. Prvé Trabanty nemali dokonca ani kúrenie. V závode Zwickau pracovali preto už v polovici šesťdesiatych rokov na nových projektoch Trabant 603 či 610.

Trabant 601 bol veľmi jednoduchou konštrukciou. Foto: Trabant
Trabant Trabant 601 bol veľmi jednoduchou konštrukciou.

Tie už mali oceľovou karosériu a štvortaktný motor. Experimentovalo sa s motorom Škoda aj s modelmi poháňanými Wankelovým motorom, na ktorý zakúpila automobilka licenciu od západonemeckého NSU. S ich výrobou sa však nikdy nezačalo. Projekt 603 sa dokonca úplne stratil. Werner Lang upodozrieval do svojej smrti východonemeckú vládu z tajného predaja plánov Volkswagenu. Podoba s Golfom, ktorý prišiel až o sedem rokov neskôr, možno teda nie je náhodná…

Štvortakt až v roku 1990

Inovácie sa tak skončili v roku 1964, keď sa predstavil Trabant 601 s hranatejšou, ale stále bakelitovou karosériou a dvojtaktným motorom. Vyrábal sa v prakticky nezmenenej podobe až do roku 1990. Do vtedajšieho Československa sa doviezlo okolo 130 000 kusov.

Na štvortaktný motor čakal Trabant celých 33 rokov. Až potom sa pod jeho kapotou objavil litrový 4-valec od Volkswagenu. To však už bolo realitou zjednotenie Nemecka a na obzore zánik výroby modelu, ktorý nedokázal konkurovať západnej produkcii. Východní Nemci dali radšej prednosť ojazdeným, ale modernejším autám. Netrvalo dlho a s poradovým číslom 3 096 099. zišiel z výrobných liniek v apríli roku 1991 posledný kus. Podobný osud mal aj luxusnejší Wartburg.

Kuriozitou je, že ešte na jeseň v roku 1995, štyri roky po oficiálnom ukončení výroby, vznikla špeciálna, bohato vybavená verzia Trabantu 444. Nebol však o ňu záujem a tak putovala z Nemecka do Poľska, potom do Turecka a odtiaľ späť do Zwickau. O jej osude nie je nič známe.

Príbeh sa možno nekončí

Príbeh trabantu sa však možno ešte celkom neskončil. O oprášenie legendy sa v roku 2007 postarala nemecká spoločnosť Herpa, známa výrobou modelov áut. Tá kúpila práva na značku Trabant a na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom vystavila návrh dizajnu „new Trabi“. Ako inak, v mierke 1:10. Vyvolala búrlivú reakciu. Čuduj sa svete, pozitívnu. Nostalgia Nemcov za týmto socialistickým modelom prevalcovala spomienky na útrapy honeckerovskej epochy stráženej štátnou bezpečnosťou Stasi. V roku 2009 nasledoval prototyp, tentoraz už v mierke 1:1. Samozrejme, pod karosériou evokujúcou historickú legendu sa už skrývala moderná technika. Dokonca sa hovorilo o elektrickom modeli. Ekonomická kríza však projekt zastavila. Ale ktovie, možno, že keď prídu nové lepšie časy, Trabant predsa len vstane z mŕtvych.

Trabant v čase
1957: 7. októbra štart výroby nultej série P50 pri príležitosti 40. výročia VOSR
1958: 10. júla výroba typu P50 (Trabant 500) s výkonom 18 koní
1959: P50/1 zvýšenie výkonu na 20 koní
1960: trojdverové kombi Universal typ P50/1
1961: kempingová verzia kombi Universal de Lux so skladacou strechou
1962: P50/2 dostal švorstupňovú prevodovku. Typ P60 s výkonom 23 koní
1964: P601 (Trabant 601) s novou karosériou, technicky spriaznený s P60
1965: premiéra verzie P601 Combi. Typ P601H mal hydraulicky ovládanú samočinnú spojku Hycomat
1966: policajná a vojenská verzia, neskôr aj variant pre lesníkov
1968: výkon motora vzrástol na 26 koní, max. rýchlosť na 108 km/h
1973: 22. novembra zišiel z liniek miliónty exemplár
1978: otvorená civilná verzia Tramp
1980: dvojokruhové hydraulické brzdy a elektrický ostrekovač čelného skla
1983: 12-voltová elektroinštalácia
1985: elektronické zapaľovanie
1988: od apríla zadná náprava s vinutými pružinami, bezpečnostné čelné sklo
1990: od 21. marca Trabant 1.1 (následník 601) so zážihovým štvorvalcom z Volkswagenu Polo s výkonom 29 kW
1991: 30. apríla opúšťa výrobnú linku posledný Trabant s poradovým číslom 3 096 099.
2 debata chyba
Články podľa značiek