Do staršieho BMW radu 5 nabalili bežnú dovolenkovú výbavu. Tá pozostávala z kufrov, príručnej tašky, autochladničky, slnečníka, tenisových rakiet, bandasky s vodou či plážových stoličiek a kempingového stolíka. Posádku vozidla tvorili figuríny dvoch dospelých osôb na predných sedadlách.
V prvom prípade nahádzali experti ADAC-u batožinu do kufra a interiéru hlava-nehlava, teda tak, ako to robí absolútna väčšina motoristov. Dokonca sklopili zadné sedadlá, aby im nakladanie išlo rýchlejšie. A aby bola atmosféra dovolenky úplne autentická, vodič nebol pripútaný a nohy figuríny spolujazdca umiestnené na palubnej doske. To je tiež jav, ktorý bežne poznáme. Potom už nič nebránilo ostrému crash-testu. Vozidlo rozbehli na špeciálnych saniach rýchlosťou 50 km/h a náhle zastavili, čo zodpovedá nárazu na statickú prekážku. Dôsledky boli katastrofálne. Všetko, čo sa pôvodne nachádzalo v zadnej časti interiéru, lietalo kabínou rýchlosťou projektilu. Hmotnosť týchto predmetov v čase nárazu vzrástla až 50-násobne! Predné sedadlá nemali šancu posádku ochrániť. Vodič bol bez pásov priam katapultovaný k volantu. Jeho hlava takmer prerazila čelné okno. Podobný efekt nastal u nepripútaného spolujazdca. Ten bol stlačený medzi zdeformovaným operadlom a airbagom, ktorý vystrelil nohy smerom k tvári. Nakoniec chodidlami prerazil čelné okno. To všetko sprevádzali lietajúce predmety. Bandaska s vodou, pôvodne umiestnená v batožinovom priestore, skončila v lone spolujazdca, rakety v čelnom skle.
Šanca na prežitie by bola v takomto prípade minimálna. A ak, tak len s trvalými následkami. Figurína spolujazdca vykazovala vážne poranenie chrbtice, nôh a podobne to bolo s hlavou či hrudníkom vodiča. V druhom teste využili experti ADAC-u jednoduché zásady bezpečného umiestnenia batožiny. Operadlá zadných sedadiel nechali v pôvodnej polohe, tak, aby tvorili bariéru medzi interiérom. Väčšinu predmetov naložili do kufra, pričom ťažšie do jeho spodnej časti. Využili aj záchytné oká a batožinu pomocou nich upevnili jednoduchou páskou. Malé predmety, boli uložené v schránkach, aby sa nemohli pohybovať. Plážové sedadlá síce naložili do interiéru, ale zabezpečili ich pásmi zadných sedadiel. Aj posádka sa pripútala bezpečnostnými pásmi a spolujazdec sedel tak, ako sa má.
Výsledky boli dramaticky odlišné. Žiadna batožina neprišla do kontaktu s posádkou a dokonca ani operadlami predných sedadiel. Došlo len k miernej deformácii operadiel zadných sedadiel. Bezpečnostné prvky, ako pásy s napínačmi a airbagy mohli naplno splniť svoj účel. Vodič aj spolujazdec by prežili bez vážnejších zranení.
ADAC preto vyzýva vodičov, aby venovali pozornosť spôsobu nakladania batožiny a nepovažovali to len za otravnú banalitu. Zároveň ponúka zopár rád ako na to.
Čo môže spôsobiť batožina pri náraze |
---|
Správne uloženie batožiny: Zaistená batožina zostane na svojom mieste. Vodič aj spolujazdec vyviaznu po náraze nezranení. |
Nesprávne uloženie batožiny: Nezaistená batožina putuje počas nárazu do prednej časti interiéru, pričom zvýši svoju hmotnosť až päťdesiatkrát. Vodič aj spolujazdec majú len malú šancu na prežitie. |
Ako správne naložiť batožinu |
---|
1. Ak je to možné, naložte všetku batožinu do kufra. |
2. Ak je to možné, nesklápajte operadlá zadných sedadiel. |
3. Ak je to možné, zatiahnite roletku kufra, prípadne využite horizontálnu sieťku oddeľujúcu batožinový priestor od interiéru (pri kombi). |
4. Ťažšiu batožinu zaistite páskou pomocou záchytných ôk, prípadne podlahových sieťok. |
5. Na zaistenie predmetov na zadných sedadlách využite bezpečnostné pásy. |
6. Drobné predmety uložte do interiérových schránok a nápoje do držiakov. |
7. Ťažké predmety umiestňujte v kufri čo najnižšie. |
8. Ak majú predmety viac ako 25 kg, neumiestňujte ich za ľudí, ale ak je to možné, za sedadlo, kde nikto nesedí. |
9. Nedávajte si žiadne predmety k nohám ani na nohy, tobôž nie na palubnú dosku. |