Zabránia mobilné telefóny zrážkam?

Honda vyvinula dve nové aplikácie pre smartfóny, ktoré by mohli zabrániť kolíziám aut s chodcami a motocyklistami. Momentálne ich testuje.

15.09.2013 08:00
debata
Systém V2P a V2M pracuje na základe výpočtu... Foto: Honda
General-Motors-Wi-Fi-Direct-Pedestrian-Protection Systém V2P a V2M pracuje na základe výpočtu kolízneho kurzu vozidla s chodcom alebo motocyklistom. Využíva pritom údaje GPS spracované smartfónmi.

Systémy na prevenciu zrážok s chodcami, motocyklami či dokonca zvieratami nie sú žiadnou novinkou. Takéto autá musia byť však vybavené pomerne drahou technológiou stereokamier, radarmi či infrakamerami. Pritom pohyb účastníkov v cestnej premávke by dokázali bez problémov monitorovať a vyhodnocovať aj moderné smartfóny. Majú predsa GPS, chýba len ich vzájomná komunikácia a prepojenie s vozidlom.

Presne na tejto myšlienke je založený princíp dvoch aplikácií Hondy, na ktorých pracuje jej americké vývojové stredisko v Raymonde v štáte Ohio – V2P (Vehicle to Pedestrain, pre prevenciu zrážok s chodcami a V2M (Vehicle to Motorcycle), pre odvráteniezrážok s motocyklistami.

Podmienkou je smartfón vybavený technológiou Dedicated Short Range Communications, ktorá je obdobou vzájomnej komunikácie vozidiel Car-to-Car alebo Car-to-X. V tomto prípade sú však do výmeny informácií zapojení aj chodci.

Varovanie má vizuálnu a zvukovú podobu priamo... Foto: Honda
Honda V2P Varovanie má vizuálnu a zvukovú podobu priamo na prístrojovom paneli vozidla, head-up displeji, ale aj na displeji smartfónu chodca.

Za pomoci GPS a a takéhoto softvéru dokáže systém vyhodnotiť presnú polohu, rýchlosť, a čo je najdôležitejšie, aj predpokladanú dráhu pohybu. Potom už nie je ťažké vypočítať, či sú účastníci premávky v kolíznom kurze a či môže dôjsť k vzájomnej kolízii vozidla s chodcom alebo motocyklistom.

O potenciálnej kolízii varuje vodiča smartfón prepojený s palubnou elektronikou, takže varovanie má vizuálnu a zvukovú podobu priamo na prístrojovom paneli, head-up displeji alebo inej obrazovke, ktorou je vozidlo vybavené. Výstrahu dostane aj chodec, samozrejme, prostredníctvom mobilného telefónu. Takto majú obaja účastníci možnosť zareagovať ešte skôr, ako by bol nevyhnutný prudký vyhýbací manéver.

Veľmi účinný by bol systém najmä v noci, v daždi alebo v inom prípade, keď je zhoršená viditeľnosť a keď je limitovaná aj účinnosť súčasných predkolíznych systémov založených na kamerách a senzoroch.

V súčasnosti testuje Honda systém v ôsmich experimentálnych vozidlách. Do života by ho mohla uviesť ešte do konca tohto desaťročia.

debata chyba
Viac na túto tému: #smartfón #Honda #chodci #V2P #V2M #zrážky #motocyklisti
Články podľa značiek