Pred 100 rokmi spustil Ford pásovú výrobu. Obrátil svet naruby

13.10.2013 08:00
Ford  závod Highland Park
Sériovú výrobu áut na montážnej linke spustil Ford presne 7. októbra 1913. Autor:

Len 93 minút potreboval Henry Ford k montáži jedného modelu Ford T. Ani po sto rokoch to nevedia automobilky rýchlejšie. Z ľudí však spravil robotov.

Nedávno sme si pripomenuli 150. výročie narodenia Henryho Forda. Jedna z najväčších automobiliek sveta však oslavuje aj 100 rokov od spustenia revolučnej pásovej výroby Fordu T. Tá obrátila automobilový svet hore nohami.

Prvenstvo sériovej výroby áut na montážnom páse sa často pripisuje Henrymu Fordovi, lenže história hovorí čosi celkom iné. Henry Ford bol síce vizionár, ale nie vynálezca. K sériovej výrobe ho inšpiroval Ransom Eli Olds. Zakladateľ automobilky The Olds Motor Works, známej pod označením Oldsmobil, chrlil v michiganskom Lansingu jednovalcový Curved Dasch už v prvej dekáde minulého storočia. A to v tisíckusových sériách. Vozidlá sa pohybovali na vozíkoch od jednej skupiny robotníkov k ďalšej, pričom každá zodpovedala len za jeden výrobný úkon.

Forda tiež fascinovala úžasná organizácia práce na chicagskom bitúnku. Zvieratá tu putovali zavesené na pohyblivých kladkách od jednej skupiny mäsiarov k ďalšej, až bolo celé zviera kompletne spracované. Ford potreboval urobiť to isté, len celkom naopak. Podobný štýl výroby používali napokon už v devätnástom storočí napríklad aj niektoré americké zbrojovky či textilné továrne.

Čas montáže sa v porovnaní s ručnou výrobou...
Čas montáže sa v porovnaní s ručnou výrobou skrátil na 93 minút. Každé tri minúty opúšťalo závod nové vozidlo. Autor: Ford

Henry Ford vedel, že sériovou výrobou by dokázal nielen zvýšiť produkciu, ale aj stlačiť cenu na úroveň, ktorá by z dovtedy luxusného tovaru, akým automobil nepochybne bol, spravila bežný spotrebný produkt.

Slávny Ford Model T sa narodil už v roku 1908, no k technológii sériovej montáže mal ešte ďaleko. V závode na Piquette Avenue síce Ford dokázal vyrobiť ročne 10 000 kusov, čo bol absolútny rekord, no každý jeden exemplár montovala od prvej po poslednú skrutku jedna zo skupín robotníkov. A hoci cena „plechovej „Lízy“, ako Američania prezývali Ford T, klesla na tretinu cien konkurencie, Fordovi to stále nestačilo. Vždy hovoril, že všetko sa dá robiť lepšie, ako sa to robí.

Peniaze, ktoré zarobil na úspechu modelu T, investoval do vybudovania novej továrne v Highland Parku. Po skúškach a dolaďovaní procesu sériovej montáže, ktorú Ford testoval už od roku 2010, sa presne 7. októbra 1913 rozbehla naplno. Vozidlá sa posúvali na pohyblivých stoloch v 84 pracovných taktoch. Každý robotník vykonával len jeden montážny úkon, čo umožnilo zamestnať obyčajných ľudí bez vzdelania, namiesto drahých remeselníkov. Všetky diely boli unifikované, pričom zložitejšie diely prichádzali k pásu v podobe montážnych celkov. Karoséria bola lakovaná výlučne čiernou farbou. Jednoducho preto, že schla najrýchlejšie.

Pracovať pre Forda nebolo jednoduché. Práca...
Pracovať pre Forda nebolo jednoduché. Práca bola neuveriteľne monotónna. Zamestnanci odchádzali po stovkách či skôr po tisíckach. Autor: Ford

Kým v pôvodnej továrni Piquette Avenue trvala výroba Fordu T 12,5 hodiny, v Highland Parku dokázal Ford skrátiť výrobný proces na 93 minút. Už v roku 1914 opúšťalo bránu továrne nové auto každé tri minúty. V tomto roku ich Ford vyrobil 260-tisíc. Zamestnával pritom 13 000 zamestnan­cov. Len na porovnanie, ostatné automobilky v USA vyrobili spolu podobné množstvo vozidiel, ale potrebovali až 66 000 pracovníkov. Pritom kvalita ich áut sa s tou Fordovou nemohla vôbec porovnávať. Mali omnoho viac kazových dielcov a vyššiu poruchovosť.

Tu sa však Ford nezastavil. Zakrátko zaviedol dopravný pás poháňaný elektromotormi a zavádzal ďalšie a ďalšie zlepšenia vrátane poloautomatických strojov, ktoré výrobu zjednodušovali a urýchľovali. Zamestnanci sa nemuseli vzdialiť od svojho pracovného miesta ani na krok. Všetky potrebné súčiastky mali poruke a vozidlá na linke v správnej výške.

Práca však bola neuveriteľne monotónna a zle platená. Robotníci dreli na linkách deväť hodín denne za dva a pol dolára. Konkurencia ich označovala za otrokov. Ford k tomu povedal: „Počul som, že sme vraj oprostili prácu od všetkého umu. Neoprostili. Len sme vložili viacej umu do plánovania a riadenia, aby z toho mohli profitovať aj tí, čo toho vedia menej.“

Fordu T nakoniec zišlo z montážnych liniek viac...
Fordu T nakoniec zišlo z montážnych liniek viac ako 15 miliónov kusov. Autor: Ford

No i tak netrvalo dlho a Ford mal vážne problémy. Robotníci masovo utekali za menej frustrujúcou prácou. Na každých tisíc najatých zamestnancov ostalo len sto pracovať pre Ford dlhší čas než pár dní či týždňov. Nepomohli ani masívne nábory a školenia nováčikov. Nakoniec i tak väčšina ľudí odišla.

Ford preto znížil denný pracovný čas z deväť na osem hodín a mzdu zdvojnásobil na päť dolárov denne. A hoci za to spočiatku vyžadoval od zamestnancov nielen perfektnú prácu, ale dokonca aj usporiadaný rodinný život, čo kontroloval najatými detektívmi, prinieslo to svoje ovocie – spokojných a produktívnych robotníkov.

V roku 1916, teda tri roky po spustení pásovej výroby, stúpli zisky Fordu na dvojnásobok, pričom cena Fordu T stále klesala. Obstarať si ho mohli už aj samotní zamestnanci Fordu za štyri mesačné platy. Tak sa peniaze na vyššie mzdy opäť vrátili do pokladnice automobilky, stúpol odbyt a opäť klesli náklady na výrobu jedného kusa. Henry Ford sa doslova vyjadril, že zdvojnásobenie platov bolo tým najlepším úsporným opatrením, aké kedy urobil.

Henry Ford bol k svojim zamestnancom...
Henry Ford bol k svojim zamestnancom nekompromisný. Po vzbure v podniku im však musel ustúpiť. Autor: Ford

V rokoch 1908 až 1927, keď sa Ford T vyrábal, vzniklo vďaka revolučnému systému výroby celkovo 15 176 888 kusov. V tom čase sa však nových metód zhostila aj konkurencia a náskok Fordu sa pomaly skracoval. To aj pre tvrdohlavosť samotného Henryho Forda, ktorý bol síce veľkým zástancom inovácií vo výrobe, ale nepriateľom inovácií samotného produktu. Ford T z roku 1908 sa preto príliš neodlišoval od toho, ktorý vznikol o 19 rokov neskôr. Ford si zjavne myslel, že najdôležitejšia je cena a že Ford T jediné auto, ktoré bude kedy ľudstvo potrebovať. Ako ukázala budúcnosť, aj on sa občas mýlil.

Ford 
		závod Highland Park
Ford 
		závod Highland Park
+6Ford  závod Highland
		Park
#Ford #sériová výroba #100 rokov #Henry Ford
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
21. 10. 20191.242 €zdraženie1.316 €
14. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
7. 10. 2019zdraženie1.242 €zlacnenie1.321 €
30. 9. 2019zlacnenie1.233 €zlacnenie1.328 €
23. 9. 2019zdraženie1.241 €zdraženie1.334 €
16. 9. 2019zdraženie1.217 €zlacnenie1.321 €
9. 9. 2019zlacnenie1.214 €zlacnenie1.322 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR