VW Golf druhej generácie slávi tridsiate narodeniny

Golf II dokázal nadviazať na úspech svojho predchodcu. Priniesol viac priestoru ale aj pohon oboch náprav Syncro. Počtom vyrobených kusov však „jednotku“ nepredbehol.

02.11.2013 08:00
VW Golf II. Foto:
Golf druhej generácie sa predstavil vo Frankfurte nad Mohanom v roku 1983. V porovnaní s prvou bol podstatne väčší.
debata (1)

Volkswagen Golf bol pre nemeckú automobilku otázkou života a smrti. Legendárny „chrobák“ už totiž začiatkom sedemdesiatych rokov pomaly strácal dych. Zákazníci mali na výber omnoho modernejšie autá z produkcie Fordu, Fiatu či Oplu. Nový hatchback s karosériou od Giugiara, motorom naprieč a predným náhonom, predstavený v roku 1974, svoje poslanie nakoniec splnil. Z prvej generácie predal Volkswagen za deväť rokov takmer sedem miliónov kusov. Opäť však bol čas na zmenu.

Interiér ponúkal podstatne viac priestoru ako... Foto: Volkswagen
VW Golf II. Interiér ponúkal podstatne viac priestoru ako prvá generácia.

Golf II, označovaný tiež ako A2 alebo 1G, debutoval v roku 1983 na domácom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. Dizajn si tentoraz vzal pod patronát priamo Volkswagen. Dodržal síce pôvodné Giugiarove línie, no pridal na rozmeroch. Nárast formátu bol reakciou na kritiku zákazníkov, ktorí sa v prvej generácii Golfu sťažovali na málo vnútorného priestoru, zvlášť na zadných sedadlách.

Do dĺžky pribudlo 180, do šírky päť a na rázvore 75 milimetrov. Z dnešného pohľadu je to i tak komické. Veď dĺžka na hranici štyroch metrov a rázvor 2 475 mm sú dnes bežné pre Polo. V tom čase to však bol veľký pokrok. Zákazníci ocenili nielen viac miesta, ale aj väčší kufor. Konečne sa doň dalo dostať cez výklopné veko siahajúce až k nárazníku.

V roku 1986 sa predstavil nástupca GTI.... Foto: Volkswagen
Golf GTI II. V roku 1986 sa predstavil nástupca GTI. Tentoraz s motorom 1,8i a výkonom 85 kW. Špirálový kompresor G60 dokázal zvýšiť jeho výkon až na 102 kW.

Koncepčne ostalo všetko pri starom. Karoséria mala troje alebo päť dverí. Motor bol opäť vpredu naprieč a poháňal predné kolesá. Nárast hmotnosti približne o 120 kg si však vyžiadal silnejšie motory. Benzínovú ponuku tvorili 4-valce s objemom 1,3 (40 kW), 1,6 (55 kW a 1,8 (66 kW) litra. Golf II ostal verný aj úspešným dieselom. Okrem atmosférickej verzie 1,6 D (40 kW), pribudla aj výkonnejšia s turbom 1,6 GTD (51 kW). V roku 1986, teda tri roky po premiére, sa v Golfe predstavil pohon oboch náprav Syncro.

Nástupca GTI používal motor 1,8i so vstrekovaním paliva a výkonom 82 kW. Prechod na 4-ventilovú techniku mu však priniesol nárast výkonu až na 102 kW. Ešte neskôr dostal Golf GTI špirálový kompresor G60, čím sa posilnil na 118 kW. Ostrý Golf akceleroval na stovku za 8,5 sekundy a dosahoval maximálnu rýchlosť 208 km/h. Preplňovaná verzia bola ešte rýchlejšia. Nový kabriolet však nikdy nevznikol. V ponuke bola stále pôvodná verzia kabria na báze Golfu I.

Zvláštnu kapitolu predstavuje terénny Golf... Foto: Volkswagen
VW Golf Country Zvláštnu kapitolu predstavuje terénny Golf Country vyrábaný v rakúskom Grazi v spolupráci s firmou Steyer. Vzniklo celkom 3 000 kusov.

Zvláštnu kapitolu predstavuje Golf Country, vyrábaný v spolupráci s rakúskou firmou Steyer. Tento predchodca dnešných SUV mal nielen pohon 4×4, ale aj väčšiu svetlú výšku, zakrytý podvozok, predný ochranný rám a rezervné koleso uchytené v zadnej časti. Poháňal ho motor 1,8i s výkonom 85 kW. V Grazi sa vyrobilo presne 3 000 exemplárov, pričom veľká časť z nich skončila v domovskom Rakúsku, kde bol Golf Country populárny najmä v alpských oblastiach.

Počas deväťročnej kariéry absolvoval Golf druhej generácie dve rozsiahlejšie modernizácie. V roku 1987 napríklad nahradili delené okná predných dverí sklá z jediného kusa. Predná maska zas dostala odlišné rebrovanie. V roku 1989 vyhovel Golf sprísňujúcim sa bezpečnostným predpisom robustnejšími nárazníkmi.

Modernizovaná verzia z roku 1987 mala... Foto: Volkswagen
VW Golf II. Modernizovaná verzia z roku 1987 mala mohutnejšie nárazníky a jednodielne okno predných dverí.

V júli 1988 slávil Golf veľké jubileum. Z montážnej liniek zišiel po štrnástich rokoch exemplár s poradovým číslom 10 000 000. Po zjednotení Nemecka sa začal vyrábať aj v Zwickau. Nástupca druhej generácie debutoval opäť vo Frankfurte, a to v roku 1991. Výroba Golfu II sa však ešte celkom neskončila. V Mexiku aj v Zwickau ho montovali aj v roku 1992. Vzniklo celkom 6,5 milióna kusov, čím sa Golf II priblížil popularite prevej generácie.

Golf druhej generácie sa stal tiež základom pre množstvo sesterských modelov. Napríklad sedanu Jetta z roku 1984, úspešného najmä v USA, ale aj športového kupé Corrado. Jeho platformu využil aj Seat Toledo prvej generácie, ktorý patrí dodnes k najúspešnejším modelom tejto španielskej značky.

1 debata chyba
Články podľa značiek