Geniálne Twingo oslavuje dvadsiatku

21.12.2013 07:00

Vyzeralo akoby ho nakreslilo dieťa. No o to väčšie komplikácie sprevádzali jeho zrod. Je vlastne zázrakom, že Renault Twingo existuje. Vyrábať ho mali v Mladej Boleslavi!

Renault vyrábal Twingo prvej generácie...
Renault vyrábal Twingo prvej generácie neuveriteľných štrnásť rokov. Z rizikového projektu sa stal bestseller. Jeho veselý pohľad si podmanil celú Európu. Autor: Renault

Malé Twingo predstavil Renault na jesennom parížskom autosalóne v roku 1992 a okamžite zožal búrlivé ovácie. Do predaja sa dostalo o rok neskôr. Francúzsky miláčik to ale nemal vôbec ľahké. Jeden čas to vyzeralo, že Renault jeho vývoj nadobro zastaví.

História Twinga siaha oveľa ďalej než len nejakých tých pár rokov pred svetovou premiérou. Francúzsky Renault mal totiž chuť na nástupcu populárneho, no zastaraného Renaultu 4, už začiatkom osemdesiatych rokov. Vedenie automobilky zadalo vývojovému oddeleniu neľahkú úlohu. Vyvinúť lacný model, ktorý si nebude prekážať s jeho väčšími súrodencami a pritom bude schopný priniesť do kasy zúfalo chýbajúce peniaze.

Šušká sa, že hlavnou inšpiráciou pre dizajn...
Šušká sa, že hlavnou inšpiráciou pre dizajn Twinga bol poľský koncept Beskid 160 navrhnutý poľskou automobilkou MFŠ. Stál za ním dizajnér Wieslaw Wiatrak. Keď prišlo Twingo na trh, patent, kryjúci koncept jednopriestorovej karosérie už poľskej automobilke vypršal.

Od roku 1980 vzniklo v rámci projektu VBG (Vehicule Base de Gamme) niekoľko koncepčných vozidiel s kódovým označením Z, x49, x44 a X45. Posledným z nich bol projekt W-60. Automobilka stále váhala a v roku 1985 práce na novinke z dôvodu finančných problémov celkom zmrazila. Projekt oživil o dva roky neskôr šéf automobilky Raymond Lévy pod kódovým označením Renault X-06.

Nebolo to ľahké. Renault už totiž minul na vývoj dosť veľa peňazí a tak sa rozpočet scvrkol na 3,5 miliardy frankov, čo dnes predstavuje približne 500 000 000 eur. Šéfom projektu sa stal Yves Dubreil. Za dizajn zodpovedal vtedajší nováčik v radoch Renaultu Patrick Le Quément. Na stôl dostal dva staršie návrhy. Jeden od fenomenálneho Marcella Gandiniho, známeho napríklad prácami pre Lamborghini (Countach), a druhý od Gastona Jucheta. Ani jeden z nich však celkom nespĺňal Quémentove požiadavky.

Jeden z prvých návrhov pochádzal z pera...
Jeden z prvých návrhov pochádzal z pera fenomenálneho dizajnéra Marcella Gandiniho, známeho najmä vďaka Lamborghini Countach. Napokon, vidieť to na tvare bočných okien. Autor: Renault

Quément naďalej presadzoval koncept originálnej jednopriestorovej karosérie monospace. Veľký Espace už v tom čase slávil obrovské úspechy a Quément bol presvedčený, že podobná filozofia bude fungovať aj v podstatne menšom formáte. Nakoniec sa Quément rozhodol pre Juchetov návrh, no vozidlu dokreslil vlastnú prednú časť. Šušká sa však, že skutočnou inšpiráciou pre Twingo bol poľský koncept Beskid 106, vyvinutý automobilkou SMŠ a jej vývojovým centrom Bosmal. To ale nemalo peniaze na ďalší vývoj ani na potrebné rozšírenie patentu, ktorý kryl originálnu jednopriestorovú karosériu.

Konečná podoba Twinga s čarovnými okrúhlymi svetlami a prednou maskou, ktorá akoby sa usmievala, bola hotová už v roku 1988, ale v samotnej automobilke vyvolala veľké pnutie. Jednoducho, Twingo sa zdalo byť viacerým členom vedenia príliš revolučné a považovali ho za riskantný krok. Proti Twingu hovorili aj výsledky zákazníckeho prieskumu. Keď ho ukázali potenciálnym klientom, páčilo sa len jednej štvrtine z nich.

Druhý návrh Twinga je dielom Gastona Jucheta....
Druhý návrh Twinga je dielom Gastona Jucheta. Práve ten sa stal základom budúceho modelu. Šéfdizajnér Renaultu, Patrick Le Quément mu však „nakreslil“ úplne novú prednú časť. Autor: Renault

Sklamaný Patrick Le Quément vtedy poslal žiadosť samotnému šéfovi automobilky Lévymu, aby pri kľúčovom hlasovaní o konečnej podobe Twinga hlasoval za a pripísal poznámku „Najväčším rizikom by bolo neriskovať“. Lévy jeho žiadosti vyhovel a Twingo dostalo zelenú. Verejnosti sa predstavilo presne 5. októbra 1992 a okamžite sa stalo miláčikom parížskeho autosalónu. Renault získal počas prvého dňa 2 440 záväzných objednávok. Až pätina návštevníkov vtedajšej motorshow prišla na výstavu práve kvôli Twingu.

Šéf projektu Dubreil priznáva, že Twingo mohlo vzniknúť jedine v tejto dobe. Koniec osemdesiatych a začiatok deväťdesiatych rokov boli totiž naklonené odvážnym projektom. Twingo bolo jedným z nich. O desať rokov neskôr by ho podľa Dubreila vplyvom sprísňujúcich sa emisných a najmä bezpečnostných noriem do výroby už nikto nepustil.

Sériové Twingo, predstavené v roku 1992,...
Sériové Twingo, predstavené v roku 1992, očarilo úsmevom prednej masky a avantgardnou karosériou monospace. Autor: Renault

Sympatie vyvolával nováčik malých mestských áut a v podstate aj prvé ľudové auto od čias VW Chrobák, Citroënu 2CV, Fiatu 500 či Mini, už samotným názvom. Twingo je totiž zloženinou slov Twist, Swing a Tango. V stánku Renaultu ho pozorne skúmala aj vtedajšia konkurencia. Tej doslova vyrazilo dych. Twingo sa jednoducho nepodobalo na nič, čo vtedy jazdilo na štyroch kolesách.

A to nielen samotnou karosériou monospace, lakovanou vo veselých farbách (prvé vyrobené Twingo bolo žlté) či okrúhlymi svetlami, ale aj extravagantným interiérom. Využívalo farebné plasty, farebné čalúnenie a na tú dobu drahý centrálne umiestnený digitálny prístrojový panel. K tomu pridalo geniálne posuvné zadné sedadlá, vďaka ktorým sa dal zväčšovať batožinový priestor alebo miesto pre posádku. Po sklopení predných operadiel dokázalo Twingo ponúknuť posádke dve pohodlné lôžka. A potom tu bola ešte čarovná otváracia plátenná strecha, ktorá mu dodávala celkom nový rozmer.

Geniálne riešený interiér využíval farebné...
Geniálne riešený interiér využíval farebné plasty a digitálny prístrojový panel. V tom čase čosi nevídané.

Výroba Twinga a predaj odštartovali o rok neskôr, teda v roku 1993. Pod mimoriadne invenčným kabátom sa skrývala veľmi jednoduchá technika, ktorá bola daňou za okresaný rozpočet. Mimochodom, Renaultu sa dokonca podarilo nejaké tie peniaze ušetriť. V ponuke bol len jeden jediný motor – 8-ventilový 4-valec OHV s objemom 1,2 litra a výkonom 41 kW, ktorý mal pôvod ešte v Renaulte 8 zo šesťdesiatych rokov. Ak to porovnáme s Nissanom Micra, vybaveným 16-ventilovým motorom DOHC, ktorý debutoval zhodou okolností na tom istom autosalóne, len pár metrov od Twinga, novinka Renaultu bola doslova technologickým pravekom.

A šetrilo sa aj inde. Interiér mal len jednu úroveň vybavenia. Plastové nárazníky boli vždy čierne. Okná, zrkadlá a vôbec všetko sa nastavovalo a ovládalo ručne. Zákazníkom to neprekážalo a Twingo mizlo zo showroomov dílerov Renaultu ako teplé rožky. Vyberať si mohli jedine zo štyroch lakov karosérie. Za príplatok bola klimatizácia, otvárateľná strecha a elektrické okná.

Napriek malým rozmerom umožňovali posuvné zadné...
Napriek malým rozmerom umožňovali posuvné zadné sedadlá zväčšovať buď kufor, alebo interiér a dokonca vytvoriť lôžkovú úpravu. Autor: Renault

Časom sa Twingo menilo a modernizovalo. Už v roku 1994 pribudli nové farby a poloautomatická prevodovka a rok neskôr sa objavil aj airbag vodiča. V roku 1996 dostalo Twingo modernejší motor OHC. Renault zároveň slávil výrobu miliónteho Twinga. To ho už čakala prvá väčšia prestavba, zameraná najmä na bezpečnosť, ktorá bola najväčšou slabinou. Počet airbagov postupne stúpal, pribudol airbag spolujazdca aj bočné airbagy. V roku 2000 dostalo Twingo 14-palcové kolesá a moderný 16-ventilový motor 1,2 16v (56 kW), ktorý podstatne zdvihol jeho technologický imidž. Následne úpravy z rokov 2002 či 2004 sa týkali najmä estetických zmien.

Twingo prvej generácie vyrábal Renault až do roku 2007. Na montážnych linkách teda vydržalo neuveriteľných 14 rokov, čo je takmer dvakrát dlhšie, než býva u áut zvykom. Z výrobných liniek, a to nielen vo Francúzsku, ale aj v Kolumbii či Uruguaji zišlo takmer 2,5 milióna exemplárov. Zaujímavou informáciou je, že Renault pôvodne plánoval produkovať Twingo v Mladej Boleslavi. Po páde železnej opony bol totiž jedným z kandidátov na vstup do českej škodovky.

Modernizované Twingo dostalo lakované...
Modernizované Twingo dostalo lakované nárazníky, ale aj viac airbagov. Bezpečnosť bola totiž jeho najväčšou slabinou. Autor: Renault

Renault dokonca pozval vedenie československej automobilky do výskumného a vývojového centra Lardy neďaleko Paríža a ukázal im prototyp Twinga. Šéf vývoja Dubreil neskôr priznal, že na zástupcov Škody, hoci bol francúzsky Renault v súboji o Škodu veľmi favorizovaný, Twingo príliš nezapôsobilo. Nakoniec Škodu získal koncern Volkswagen a z výroby Twinga v Mladej Boleslavi nič nebolo.

V roku 2007 predstavil Renault druhú generáciu Twinga. Technikou aj bezpečnosťou svojho 14 rokov starého predchodcu síce nepochybne prekonával, ale popularity čarovnej „jednotky“ sa nikdy nedočkal. Aj napriek bohatým možnostiam individualizácie exteriéru aj interiéru pomocou dekorácii a polepov mu proste chýbala pôvodná hravosť a charizma. V súčasnosti je vo vývoji Twingo III, na vývoji ktorého pracuje Renault so Smartom. Na rozdiel od predchádzajúcich generácií bude mať motor vzadu a poháňané zadné kolesá.

Renault
		Twingo
Renault
		Twingo
+38Renault
		Twingo

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Renault Twingo #20. výročie #Patrick Le Quément #Raymond Lévy #Yves Dubreil
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
7. 10. 2019zdraženie1.242 €zlacnenie1.321 €
30. 9. 2019zlacnenie1.233 €zlacnenie1.328 €
23. 9. 2019zdraženie1.241 €zdraženie1.334 €
16. 9. 2019zdraženie1.217 €zlacnenie1.321 €
9. 9. 2019zlacnenie1.214 €zlacnenie1.322 €
2. 9. 2019zdraženie1.216 €zdraženie1.334 €
26. 8. 20191.203 €1.321 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR