Nikto nie je prorokom. To, čo sa zdalo ešte pred čosi vyše miesiacom nemožné, je dnes realitou. Pôvodne najdôveryhodnejší a takmer nedotknuteľný nemecký autoklub ADAC, ktorého názory rady citovali médiá v celej Európe, sa rúca ako domček z karát. Začalo sa to pritom veľmi nenápadne.
Prvé pochybnosti o interných praktikách ADAC-u zverejnil nemecký Süddeutsche Zeitung presne 14. januára. Zo svojho zdroja zistil, že autoklub manipuluje s počtom hlasov v ankete o najobľúbenejšie auto Nemcov – Žltý anjel (Gelber Engel). A nešlo o drobné. Podľa Süddeutsche Zeitung došlo k navýšeniu počtu hlasov ankety zo skutočných 76 000 až na 290 000 hlasov.
Viac hlasov, viac autority
Sebavedomý ADAC, samozrejme, obvinenia popieral, ale tiež nenašiel odpoveď. Netrvalo dlho a pod tlakom médií vyhlásil hovorca ADAC-u Michael Ramstetter, že k navýšeniu naozaj došlo. Prvá verzia reakcie ADAC-u však bola založená na argumente, že „prikrášľovanie“ výsledkov sa udialo len za rok 2013 a neovplyvnilo poradie.
Zodpovednosť na seba vzal sám Ramstetter, ktorý argumentoval, že navýšením počtu hlasujúcich chcel urobiť cenu Žltý anjel ešte prestížnejšou. Zároveň rezignoval na všetky funkcie v spoločnosti. Okrem riadenia firemnej komunikácie bol od roku 1998 aj šéfredaktorom klubového časopisu Motorwelt, pod patronátom ktorého sa anketa uskutočňovala. Rezignácia však nemohla zahladiť prvý veľký šrám na povesti ADAC-u.
A potom sa začala autorita ADAC-u rúcať ako domček z karát. Vedúci predstaviteľ autoklubu Karl Obermair totiž denníku Süddeutsche Zeitung potvrdil, že k ovplyvňovaniu výsledkov súťaže dochádzalo už dlhšie. „Ramstetter pripustil, že zverejňované čísla voľby najobľúbenejšieho auta Nemcov si aj v iných rokoch vymýšľal,“ uviedol Obermair.
Kauza začala mať aj politický rozmer, keďže názory autoklubu boli pre vládu a poslancov referenčné pri navrhovaní či prijímaní zákonov súvisiacich s dopravou. Preto sa začali ozývať hlasy, že by mala ADAC prešetriť nezávislá audítorská spoločnosť. Prokuratúra dokonca zvažovala, či konanie ADAC-u nenapĺňa skutkovú podstatu trestného činu korupcie alebo prijímania výhod.
Záchranárske vrtuľníky ako „aerotaxi“
Olej do ohňa prilial aj nemecký magazín Stern, ktorý zistil, že prezident autoklubu Peter Meyer využíval vrtuľník leteckej záchranky ADAC na služobné cesty. Autoklub to síce potvrdil, ale zároveň povedal, že prezidentovi klubu to umožňujú interné stanovy a vrtuľník nikdy nepoužil na súkromné účely. I tak to vyvolalo nevôľu, pretože leteckú záchranku financuje štát.
Meyera síce klub obhajoval tvrdením, že požičiavanie vrtuľníkov členom vedenia letecká záchranka autoklubu účtuje, ale netrvalo dlho a všetko bolo inak. Ukázalo sa, že prezident Meyer používal záchranárske vrtuľníky nielen na služobné cesty, ale sa nimi dal dopravovať aj domov, čo klub predtým jednoznačne popieral.
Akoby to nebolo dosť, jedna z vysokopostavených členiek ADAC-u v minulosti využila záchranárske lietadlo organizácie na to, aby svojho syna a jeho kamaráta doviezla na dovolenku v egyptskom Šarm-aš-Šajchu, keď zmeškali bežnú linku. Jej okamžité odstúpenie bolo logické, ale opäť nemohlo nič zmeniť na rúcajúcej sa pyramíde dôvery.
Podľa dopravného experta Ferdinanda Dudenhöffera to ukázalo, že „štruktúra ADAC-u je veľmi neprehľadná, podivuhodná a nehodí sa do súčasnej doby“. Prešľapy zneužívania výhod takpovediac „luxusného charakteru“ sú však oveľa menej závažné ako skutočnosť spochybnenia výsledkov rôznych testov, ktoré ADAC uskutočňoval. A nejde len o anketu Žltý anjel. Podozrenia začali padať aj na testy spoľahlivosti áut či testy pneumatík, ktoré boli bernou mincou pre milióny motoristov nielen v Nemecku, ale v celej Európe.
Aj testy spoľahlivosti a pneumatík sú vraj zmanipulované
Pri testoch spoľahlivosti vozidiel napríklad ADAC vychádzal zo zistených porúch pri výjazdoch servisných áut, takzvaných žltých anjelov, na pomoc motoristom, ktorí ostali „visieť“ na ceste. Na tom by nebolo nič zlé, no denník Die Welt odhalil, že do štatistík sa nezapočítavajú výjazdy k vozidlám tých značiek, s ktorými má ADAC podpísanú zmluvu o garancii mobility v prípade, ak motorista privolá pomoc tlačidlom núdzového volania.
ADAC má pritom takéto zmluvy podpísané v Nemecku so značkami Volvo, Hyundai, Opel, Chevrolet, Ford, Cadillac, Citroën, Honda, Jaguar, Land Rover, Peugeot, Kia, Mercedes či Hyundai. Takže napríklad v roku 2012 bolo zo štatistík vylúčených až 140 000 výjazdov. To síce nie je dôvod na preferovanie niektorých zo značiek, ale veľmi zásadne to ovplyvňuje objektivitu rebríčka spoľahlivosti. Podľa Die Welt najmä preto, že ak sa automobilke podarí „pripútať“ zákazníka k vlastnej asistenčnej službe, zvýši sa šanca na postup v rebríčku.
Ešte hrozivejšie znejú správy o spochybnení dôveryhodnosti výsledkov testov pneumatík. Prišiel s nimi opäť denník Süddeutsche Zeitung. Opiera sa o vyhlásenie bývalého vysokopostaveného manažéra nemenovanej pneumatikárskej spoločnosti. Ten tvrdí, že vďaka dobrým vzťahom s autoklubom mali niektorí výrobcovia pneumatík presné informácie o tom, ktoré pneumatiky chce ADAC testovať a kde ich nakúpi. Do týchto distribučných sietí potom dodali plášte s vyššou kvalitou, napríklad vyšším podielom drahého prírodného kaučuku.
Manipulácia s hlasmi potvrdená
Pod tlakom médií, rozhorčenej verejnosti, ale aj politikov, najal ADAC audítorskú spoločnosť Deloitte. Pôvodne preto, aby vraj očistil svoje meno. Lenže na výsledky auditu šéf autoklubu nepočkal. Peter Meyer odstúpil zo svojej funkcie už minulý týždeň, a to po trinástich rokoch na čele ADAC-u. Správa potvrdila to, čo bolo už dávno verejným tajomstvom. V rebríčku Žltý anjel manipuloval ADAC nielen s počtom hlasov, ale aj poradím áut, a to dokonca už od roku 2009.
Správa konštatuje, že v tohtoročnej ankete mal napríklad model od BMW skončiť na siedmom mieste, vo zverejnených výsledkoch sa však objavil na piatom. Volkswagen Tiguan, ktorý v skutočnosti piatu priečku obsadil, z výsledkovej listiny pre zmenu úplne vypadol. A keďže manipulácia zachádza aj ďalej do minulosti, Deloitte konštatuje, že od roku 2009 dochádzalo k navyšovaniu hlasujúcich v ankete priemerne o viac ako 211 000 ročne. V roku 2011 to bolo 82 000 a v roku 2009 dokonca až neuveriteľných 277 000 falošných hlasov.
A to Deloitte ešte nevyhodnotila výsledky za obdobie rokov 2005 až 2009. Nemecké automobilky už dávnejšie na situáciu zareagovali pohrozením vrátenia cien. „Ak sa podozrenia potvrdia, vrátime všetky ocenenia Žltý anjel,“ potvrdil denníku Bild hovorca BMW. Podobne sa vyjadril aj hovorca Volkswagenu. „Pokiaľ je to pravda, pošleme ADAC-u všetky ceny späť.“ Automobilka Daimler k tomu dodala, že v prípade potvrdenia manipulácií s umiestnením stratia ceny ADAC-u akúkoľvek hodnotu. Dnes je to už realita.
Automobilky vracajú anjelov
Podľa týždenníka Bild am Sonntag sa koncerny Daimler, BMW a najväčší európsky výrobca koncern Volkswagen rozhodli vrátiť približne 40 ocenení Žltý anjel. Z toho desať pripadá na BMW, 19 na Volkswagen a 11 na Daimler. „Vzhľadom na preukázanú manipuláciu stratil Žltý anjel svoju dôveryhodnosť,“ povedal týždenníku hovorca BMW.
Na druhej strane sa však otvára otázka, kto mohol mať záujem o prilepšovanie pozícií, ak nie samotné automobilky. Zatiaľ je všetko v rovine, že sa tak dialo len zo strany ADAC-u, ktorý chcel spestriť výsledkovú listinu väčším počtom značiek. V každom prípade, kauza ADAC sa ešte nekončí. Už v pondelok by mala spoločnosť Deloitte zverejniť tretiu časť správy za obdobie od roku 2005. Nič dobré nás ale asi nečaká.
Optimistickí nie sú ani nemeckí politici. Spolkový minister spravodlivosti Heiko Maas sa vyjadril, že na očistenie klubu rozhodne nestačí iba rezignácia jeho šéfa. Aby ADAC získal opäť dôveru, potrebuje čo najviac transparentnosti a zásadné reformy. Na výmenu ďalších členov vrcholového manažmentu ADAC-u vyzývajú aj politici z celého nemeckého politického spektra. „Nový začiatok bude možný len vtedy, ak odstúpi celé predstavenstvo autoklubu,“ povedal na adresu ADAC-u predseda Spolkového snemu pre dopravu Martin Burkert.