Prehľad najpredávanejších európskych modelov sme vám už priniesli. Server Left-Line však zverejnil kompletné výsledky z 28 európskych krajín, a to podľa jednotlivých segmentov. Kráľom malých áut je Fiat, v strednej triede sa zas darí prémiovým nemecký značkám.
Foto: Ford
Predaj áut v Európe klesol už šiesty raz za sebou.
Skutočnosť, že v roku 2013 nemali automobiloví predajcovia v Európe čo oslavovať, je známa. Potvrdili to už štatistiky analytických spoločností JATO Dynamics aj združenia európskych výrobcov automobilov ACEA, z ktorých každý sleduje mierne odlišnú skupinu krajín. Server Left-Lane však zozbieral údaje až 28 európskych štátov s výnimkou Ruska a okrem štatistík JATO a ACEA použil aj údaje samotných automobiliek. Výsledky navyše zoradil podľa segmentov.
Na vlaňajšom prepade trhu to však nič nemení. Predalo sa len 12,3 milióna áut, čo bol prepad približne o dve percentá, zároveň ale aj jeden z najhorších výsledkov za posledné roky. Najúspešnejšia je nižšia stredná trieda, teda kompakty, z ktorých sa predalo vlani 2 790 440 kusov, čo predstavuje nárast o päť percent. Ešte väčší boom zaznamenala trieda SUV, ktorá si zaknihovala až 9-percentný rast. Naopak, nedarilo sa strednej triede, ktorá padla o 15 %, luxusným autám s prepadom 19 % ,ale ani autám nižšej triedy, ktorých sa predalo o sedem percent menej.
Trieda mini
Najmenším vozidlám kraľuje jednoznačne Fiat s modelmi 500 a druhou Pandou. Lancia Ypsilon pochádza z rovnakého košiara, no skončila až siedma. Konkurovať Fiatu je schopný len VW Up! na tretej pozícii. Jeho súrodencov s logami Škoda a Seat v prvej šestke nenájdeme. Za to je tu ešte Renault Twingo, Smart fortwo a Hyundai i10. Mierny pokles predaja môže mať na svedomí prestarnutá ponuka modelov. Už tento rok však zaútočia novinky v podobe nového Twinga, a najmä trojčatá – Citroen C1, Peugeot 106 a Toyota Aygo novej generácie.
Foto: Fiat
Fiat-500 Fiat 500
Poradie |
Model |
2013 (ks) |
2012 (ks) |
Rozdiel (%) |
1. |
Fiat 500 |
158.918 |
145.700 |
9% |
2. |
Fiat Panda |
152.727 |
185.010 |
–17% |
3. |
Volkswagen Up! |
130.039 |
113.827 |
14% |
4. |
Renault Twingo |
78.432 |
92.517 |
–15% |
5. |
Smart Fortwo |
65.226 |
69.759 |
–6% |
6. |
Hyundai i10 |
60.324 |
66.623 |
–9% |
– |
Spolu |
1.208.431 |
1.227.402 |
–2% |
Nižšia trieda
V nižšej triede šéfoval Ford Fiesta, nový Renault Clio a VW Polo. Keďže nižšia trieda predstavuje po kompaktoch druhý najväčší segment v Európe, nemožno sa čudovať, že prvých päť modelov vrátane Opelu Corsa a Peugeotu 208 figuruje aj v desiatke vôbec najpredávanejších modelov Európy za vlaňajší rok. Aj túto triedu čakajú novinky. Horúcim želiezkom má byť najmä vynovený Volkswagen Polo. Zaujímavá je však aj ôsma priečka Dacie Sandero, ktorá si medziročne polepšila o neuveriteľných 65 %.
Foto: Ford
Ford-Fiesta Ford Fiesta
Poradie |
Model |
2013 (ks) |
2012 (ks) |
Rozdiel (%) |
1. |
Ford Fiesta |
292.715 |
305.071 |
–4% |
2. |
Renault Clio |
283.749 |
246.672 |
15% |
3. |
VW Polo |
264.763 |
286.167 |
–7% |
4. |
Opel/Vauxhall Corsa |
240.005 |
264.076 |
–9% |
5. |
Peugeot 208 |
237.266 |
160.047 |
48% |
6. |
Toyota Yaris |
163.326 |
172.601 |
–5% |
– |
Spolu |
2.707.388 |
2.898.103 |
–7% |
Nižšia stredná trieda
Nižšia stredná trieda je vôbec najúspešnejším segmentom. Na jej čele je preto logicky VW Golf, v súčasnosti európska jednotka. Svoje predaje dokázal dokonca vylepšiť, a to až o osem percent. Za nám nasleduje ďalšia európska stálica Ford Focus a tretí Opel Astra. Títo rivali si však mierne pohoršili. Zato Audi A3, opäť z dielne koncernu VW, sa vďaka 28 % nárastu ocitlo na štvrtej priečke a to dokonca pred Škodou Octavia. Tá si napriek generačnej obnove nedokázala polepšiť (-6%). Stále je však lepšia ako napríklad šieste BMW 1, alebo Hyundai i30 a Kia ceed.
Foto: Volkswagen
Volkswagen-Golf 2013 Volkswagen Golf
Poradie |
Model |
2013 (ks) |
2012 (ks) |
Rozdiel (%) |
1. |
VW Golf |
462.527 |
430.088 |
8% |
2. |
Ford Focus |
225.102 |
241.329 |
–7% |
3. |
Opel/Vauxhall Astra |
198.449 |
237.297 |
–16% |
4. |
Audi A3/S3/RS3 |
167.804 |
131.269 |
28% |
5. |
Škoda Octavia |
165.027 |
175.428 |
–6% |
6. |
BMW 1 |
152.808 |
153.791 |
–1% |
– |
Spolu |
2.790.440 |
2.661.053 |
5% |
Stredná trieda
Ako ukazujú štatistiky, čím vyššia trieda, tým viac je zastúpených prémiových značiek. Asi najlepšie to dokladuje BMW svojou trojkou v strednej triede, ktorej sa podarilo s 15 % vylepšením predajov preskočiť pôvodnú stálicu – Volkswagen Passat. Ten padol až o 20 %. A ďalej pokračuje rebríček opäť nemeckými prémiovými modelmi Audi A4 a Mercedes-Benz C. Prvú šestku uzatvára Opel Insignia a Peugeot 508. Až na BMW 4 všetky modely v prvej šestke medziročne stratili. Najviac Peugeot 508 (-31 %) a Mercedes-Benz C (-24 %).
Foto: BMW
BMW-3 BMW 3
Poradie |
Model |
2013 (ks) |
2012 (ks) |
Rozdiel (%) |
1. |
BMW 3 |
201.026 |
175.022 |
15% |
2. |
VW Passat |
156.025 |
194.738 |
–20% |
3. |
Audi A4/S4/RS4 |
128.270 |
141.875 |
–10% |
4. |
Mercedes-Benz C |
120.285 |
159.190 |
–24% |
5. |
Opel/Vauxhall Insignia |
77.127 |
95.450 |
–19% |
6. |
Peugeot 508 |
56.324 |
81.886 |
–31% |
– |
Spolu |
1.149.252 |
1.350.116 |
–15% |
Vyššia stredná trieda
Vyššia stredná trieda je už výlučne doménou prémiových značiek, najmä tých nemeckých. Časy, keď si z tohto koláča dokázal ukrojiť aj Citroen, Peugeot, Renault, Opel či Ford sú už teda dávno minulosťou. Jednotkou je opäť BMW, tentoraz s modelom radu 5 a za ním Mercedes-Benz triedy E. Na treťom mieste nájdeme Audi A6, ale so 16 % poklesom. Jedinými modelmi, ktoré dokážu konkurovať Nemcom, sa stali vlani Volvo V70 a Jaguar XF. Kým však Jaguar si polepšil (+ 7 %), Volvo strácalo (-11 %). Prvú šestku uzatvára štvordverové kupé Mercedes-Benz CLS.
Foto: BMW
BMW-5 BMW 5
Poradie |
Model |
2013 (ks) |
2012 (ks) |
Rozdiel (%) |
1. |
BMW 5 |
107.307 |
117.262 |
–8% |
2. |
Mercedes-Benz E |
106.559 |
98.142 |
9% |
3. |
Audi A6/S6/RS6/Allroad |
82.883 |
98.891 |
–16% |
4. |
Volvo V70/XC70 |
40.260 |
45.253 |
–11% |
5. |
Jaguar XF |
20.414 |
19.157 |
7% |
6. |
Mercedes-Benz CLS |
15.139 |
12.797 |
18% |
– |
Spolu |
398.035 |
420.603 |
–8% |
Luxusné autá
Favoritom luxusnej triedy je Mercedes-Benz S a to aj napriek tomu, že nová generácia esky prišla na trh až koncom roka. Predaje sa vyšvihli o celú pätinu. Hneď za ním je najväčší rival z Mníchova. Limuzína radu 7 si však výrazne pohoršila. Sedmičiek sa predalo až o 27 % menej ako rok predtým. Audi A8 nestačilo ani na tretiu priečku. To napriek tomu, že pre tretie Porsche Pananmera sa rozhodlo o štvrtinu menej zákazníkov. Nasleduje Jaguar XJ s prakticky rovnakým obchodným výsledkom a za ním starnúci Volkswagen Phaeton s 21-percentným prepadom. Pokles prakticky všetkých modelov s výnimkou Mercedesu sa podpísal až na 19 % poklese predaja luxusných áut.
Foto: Nissan
Mercedes-Benz-S Mercedes-Benz S
Poradie |
Model |
2013 (ks) |
2012 (ks) |
Rozdiel (%) |
1. |
Mercedes-Benz S |
8.736 |
7.299 |
20% |
2. |
BMW 7 |
5.980 |
8.173 |
–27% |
3. |
Porsche Panamera |
5.679 |
7.543 |
–25% |
4. |
Audi A8/S8 |
5.486 |
6.803 |
–19% |
5. |
Jaguar XJ |
2.287 |
2.325 |
–2% |
6. |
VW Phaeton |
1.793 |
2.260 |
–21% |
– |
Spolu |
31.909 |
35.657 |
–19% |
MPV a vany
Vany to už dávno nemajú také ružové ako kedysi. Tento segment neustále klesá. Zabodovať v ňom však vedia značky, ktoré nie sú v iných triedach príliš úspešné. Jasným lídrom je francúzsky Renault so svojím Scénicom. No aj jemu išli predaje dole. Za ním nasleduje Ford C-Max a VW Touran. Oba s medziročnou stratou. Citroen, kedysi jednotka v tejto kategórii, je na štvrtej priečke s novým Picassom, ktoré ako jediné z prvej šestky dokázalo objem predaja zlepšiť (+ 10 %). So stratou 12 a 15 percent sa museli zmieriť piaty Opel Zafira a šiesty Peugeot 3008.
Foto: Renault
Renault-Scenic Renault Scénic
Poradie |
Model |
2013 (ks) |
2012 (ks) |
Rozdiel (%) |
1. |
Renault Scénic |
109.985 |
130.895 |
–16% |
2. |
Ford C-Max |
98.219 |
110.095 |
–11% |
3. |
VW Touran |
91.725 |
106.868 |
–14% |
4. |
Citroën C4 Picasso |
85.666 |
78.088 |
10% |
5. |
Opel/Vauxhall Zafira |
85.206 |
96.368 |
–12% |
6. |
Peugeot 3008 |
81.398 |
95.393 |
–15% |
– |
Spolu |
1.551.247 |
1.624.951 |
–4% |
SUV
To čo stráca kategória MPV, získava trieda SUV. Neohrozeným lídrom je Nissan Qashqai, ktorý sa napriek pokročilému veku a miernemu poklesu predaja dokázal opäť prebojovať až do prvej desiatky najpredávanejších modelov v Európe. A to ešte bez pomoci novej generácie, ktorá len prichádza na trh. A Nissan tu má po druhom VW Tiguan aj ďalšieho zástupcu – crossover Juke. Nasledujú kórejskí rivali Kia Sportage a Hyundai ix35. No najväčším prekvapením je nepochybne Dacia Duster na šiestej priečke.
Foto: Nissan
Nissan-Qashqai Nissan Qashqai
Poradie |
Model |
2013 (ks) |
2012 (ks) |
Rozdiel (%) |
1. |
Nissan Qashqai |
201.722 |
207.515 |
–3% |
2. |
VW Tiguan |
142.523 |
151.517 |
–6% |
3. |
Nissan Juke |
106.411 |
101.440 |
5% |
4. |
Kia Sportage |
90.342 |
83.023 |
9% |
5. |
Hyundai ix35 |
88.831 |
87.963 |
1% |
6. |
Dacia Duster |
87.681 |
101.452 |
–14% |
– |
Spolu |
2.096.225 |
1.928.347 |
9% |
Superšporty a GT
Prvé husle hrá Bentley Continental GT a za ním taliansky superšport Ferrari 458 Italia. Dokonca sa mu podarilo predbehnúť aj lacnejšie Audi R8. Štvrtý Aston Martin Vantage sa vyšvihol na štvrtú priečku a porazil otvorené Ferrari California. To napriek obrovskému percentuálnemu vzrastu predajov Californie. Na konci prvej šestky je výbehový Mercedes-Benz SLS AMG. Samozrejme, táto kategória neovplyvňuje celkové štatistiky. Jej podiel je prakticky zanedbateľný. A ani 47-percentný medziročný pokles sa teda nemôže premietnuť do globálnych čísiel.
Foto: Bentley
Bentley-Continental GT Bentley Continental GT
Poradie |
Model |
2013 (ks) |
2012 (ks) |
Rozdiel (%) |
1. |
Bentley Continental GT/GTC |
1.657 |
1.837 |
–10% |
2. |
Ferrari 458 Italia |
1.236 |
1.498 |
–17% |
3. |
Audi R8 |
1.021 |
1.046 |
–2% |
4. |
Aston Martin V8/V12 Vantage |
742 |
753 |
–1% |
5. |
Ferrari F12 |
624 |
82 |
661% |
6. |
Mercedes-Benz SLS AMG |
576 |
1.089 |
–47% |