V Číne už dnes jazdí na elektrických bicykloch 130 miliónov ľudí a ich počet sa neustále zvyšuje. V tomto lukratívnom trhu nechce chýbať ani automobilka Qoros. V Ženeve preto predstavila veľmi inovatívny koncept eBIQE, ktorý kombinuje bicykel pre bežné dochádzanie, ale aj pre voľný čas.
Dizajn bicyklu Qoros eBIQE pripomína skôr ľahké enduro. Poháňaný je však ľudskou silou a elektromotorom. Qoros však išiel s výkonom nad rámec bežných elektrobicyklov. Zabudovaný má totiž 12-kilowattový elektromotor a jeho nanofosfátové lítiové batérie s kapacitou až 1,3 kWh mu umožňujú dojazd od 80 až do 120 km.
Bicykel pracuje v niekoľkých režimoch od bežného šliapania na pedále, cez šliapanie s asistenciou elektromotora až po plne elektrický pohon. Pri využití elektromotora máte pritom na výber z troch módov. Základný Street využíva len 0,25 kW, čo umožňuje eBIQE klasifikovať stále ako bicykel, keďže maximálna rýchlosť je obmedzená na legislatívnych 25 km/h.
Už v režime Eco, ktorý je zameraný na čo najúčinnejšie využitie kapacity batérií, však vzrastie výkon na štyri kilowatty. V móde Power sa ale eBIQE mení prakticky na motocykel. Pri plnom využití výkonu 12 kW a krútiaceho momentu až 200 Nm (!) dokáže totiž dosiahnuť rýchlosť 65 km/h a na rýchlosť 25 km/h zrýchliť za dve sekundy. Dobíjanie batérií trvá z bežnej siete 80 minút.
Konštrukcia konceptu eBIQE z ručne laminovaného karbónu a s hmotnosťou 49 kg, je postavená na oceľovom ráme elektrického bicykla G12 od firmy Greyp. Qoros sa však snažil dať svojmu bicyklu typické dizajnové prvky značky Qoros, ktoré pochádzajú zo sveta automobilov. Napríklad klinovitý profil a hokejkový tvar spojlera.
Najväčšou vychytávkou eBIQE je ale systém MMH, inšpirovaný multimediálnym rozhraním v modeloch Qoros 3. Osempalcovú obrazovku vystriedal menší päťpalcový dotykový displej umiestnený na riadidlách. Pripojenie na internet umožňuje následne využívať množstvo služieb QorosQloud, ktoré nemajú ďaleko od ponuky v moderných autách.
Napríklad inteligentnú navigáciu, dopravné informácie, pokročilé plánovanie trasy, komunikáciu cez sociálne siete, ale aj vzdialenú kontrolu bicykla, napríklad na zistenie stavu tlaku v pneumatikách alebo stavu nabitia batérií. Mimo jazdy na bežných cestách sa tiež hodia topografické informácie, ktoré vám dajú lepšiu predstavu o profile plánovanej trate.
Keďže systém QorosQloud sa dokáže synchronizovať s používateľovým smartfónom, tabletom či počítačom, je možné si jednotlivé trasy naplánovať vopred v pohodlí domova či kancelárie. Objavuje sa tu tiež špeciálna verzia monitorovania jazdy, ktorá obsahuje analýzu a vyhodnocovanie jazdného štýlu cyklistu či efektivitu využívania elektrického pohonu. Na ňom sa podieľa aj regeneratívne brzdenie.
Kedy plánuje Qoros spustiť výrobu, automobilka zatiaľ neprezradila.
Prevádzkové údaje | |||
---|---|---|---|
Režim (bez šliapania) | Power | Street | Eco |
Výkon | 12 kW | 0.25 kW | 4 kW |
Krútiaci moment | 200 Nm | 60 Nm | 100 Nm |
Max. rýchlosť | 65 km/h | 25 km/h | 60 km/h |
Zrýchlenie 0 – 65 km/h | 8,5 s | – | – |
Max. dojazd | 80 km | 120 km | 100 km |
Všeobecné údaje | |
---|---|
Hmotnosť** | 49 kg |
Veľkosť rámu | 19” |
Kapacita | 1,3 kWh |
Chémia | lítium-fosfátové |
Menovité napätie | 64 V |
Výkon regeneratívnych bŕzd | 2 kW |
Čas nabíjania | 80 minút |