Tatra 77: Český 'projektil' omráčil svet pred osemdesiatimi rokmi

15.03.2014 07:00

Prvý sériovo vyrábaný aerodynamický automobil sveta, Tatra 77, sa verejnosti predstavil presne 5. marca 1934. Na jeseň ho už obdivovali aj návštevníci parížskej motorshow. Sánka z neho padla pánom z GM, Fordu aj Chrysleru. Bolo to proste zjavenie budúcnosti.

Má osemdesiat rokov, no napriek tomu je stále...
Má osemdesiat rokov, no napriek tomu je stále krásna. Autor: Technické múzeum Tatra

Česká Tatra si brúsila zuby na luxusný aerodynamický model už koncom dvadsiatych rokov. Predchádzal mu prototyp Tatra V 570, ktorý overil koncepciu s motorom vzadu, ale bol podstatne menší. Práce na sériovom aute sa začali v roku 1931, a to v prísnom utajení. Za techniku a konštrukciu zodpovedali Hans a Erich Ledwinkovci. Dizajn karosérie mal na starosti Erich Übelacker.

Zrod v aerodynamickom tuneli

Prvý prototyp začal jazdné skúšky o necelé dva roky neskôr. Vzniklo celkom šesť kusov, pričom na každom Tatra overovala rôzne konštrukčné prvky. Líšili sa od seba napríklad uchytením dverí, spôsobom prívodu chladiaceho vzduchu k motoru alebo čelným oknom, ktoré bolo buď dvojdielne, alebo trojdielne. Jeden z prototypov mal úplne zapustené predné svetlá a sedadlo vodiča umiestnené v strede.

Príchodu Tatry 77 predchádzalo niekoľko...
Príchodu Tatry 77 predchádzalo niekoľko prototypov, ktoré jazdili od roku 1933. Jeden z nich mal dokonca volant umiestnený v strede a úplne zapustené reflektory. Autor: Technické múzeum Tatra

Práve ten ukázala Tatra v predpremiére na autosalóne v Berlíne už v roku 1933. Bolo jasné, že v českých vodách sa rodí čosi výnimočné. Napriek odlišnosti prototypov bola základná koncepcia jasná. Tatra skombinovala svoj povestný rám tvorený centrálnou nosnou rúrou a výkyvné nápravy s novátorským umiestnením vzduchom chladeného 8-valca vzadu a aerodynamickou celokovovou polosamonosnou karosériou.

Aerodynamika bola jednou z hlavných priorít vývoja. Tatra 77 bola vlastne prvým automobilom sveta, ktorého aerodynamické vlastnosti ladili konštruktéri vo veternom tuneli. V tom čase bol k dispozícii len tunel využívaný pre testy lietadiel a vzducholodí. Základné tvary sa rodili podľa princípov definovaných expertom na aerodynamiku Paulom Jarayeom. Tak sa na Tatre objavila aj neodmysliteľná stabilizačná plutva, ktorá redukovala vplyv bočného vetra pri vysokých rýchlostiach, či zakryté zadné kolesá.

Aerodynamická karoséria testovaná vo veternom...
Aerodynamická karoséria testovaná vo veternom tuneli mala koeficient odporu vzduchu Cx 0,37. Typická zadná plutva minimalizovala vplyv bočného vetra pri vysokých rýchlostiach. Autor: Technické múzeum Tatra

Premiéra v Prahe

Sériový model predstavila automobilka verejnosti pod označením Tatra 77 prvýkrát v Prahe 5. marca 1934. Novinka pôsobila ako zjavenie z budúcnosti. Na tomto aute nebolo nič, čo by pripomínalo súdobú konkurenciu. Prúdnicová karoséria so súčiniteľom odporu vzduchu Cx 0,37 umožňovala Tatre 77 excelentné jazdné výkony. A to aj napriek tomu, že jej vzduchom chladený vidlicový 8-valec s objemom 2 969 cm³ a moderným rozvodom OHC, dosahoval pomerne skromný výkon 44 kW, teda 60 koní.

Luxusná šesťmiestna limuzína s dĺžkou 5 130 mm, obrovským rázvorom 3 150 mm a hmotnosťou približne 1 700 kg dokázala vyvinúť rýchlosť 145 km/h. Konkurencia pritom potrebovala na dosiahnutie rovnakej rýchlosti minimálne 75 kW, teda viac ako sto koní. O spomalenie sa starali štyri hydraulické brzdy. Pruženie mali na starosti jednoduché poleliptické listové pružiny. Aby Tatra kompenzovala zaťaženie zadnej nápravy motorom, umiestnila batériu a rezervné koleso pod prednú kapotu.

Umiestnenie motora vzadu umožnilo vytvoriť...
Umiestnenie motora vzadu umožnilo vytvoriť nízku prednú časť a prúdnicový tvar karosérie. Autor: Technické múzeum Tatra

Novinárom predstavila Tatra revolučnú novinku hneď po premiére. Hodnotenia boli veľmi pozitívne. Podľa vtedajšej tlače oceňovali jazdci dobrú ovládateľnosť, správanie v zákrutách, nadpriemerné pohodlie a nízku hladinu hluku pri vysokých rýchlostiach. Očarení boli aj dynamikou vzhľadom na nízky výkon motora. Maximálnu rýchlosť vedela pritom Tatra 77 nielen ľahko dosiahnuť, ale ju aj dlhodobo udržať. Kto bol vlastne prvý?

V Paríži bol poprask

S komfortom to bola naozaj pravda, veď Tatra 77 mala priestranný interiér a takmer úplne rovnú podlahu, keďže nepotrebovala centrálny hnací hriadeľ. Osemnásťpalcové kolesá a veľká svetlá výška 220 mm si dokázali poradiť s nekvalitnými cestami. Radenie rýchlostí uľahčovala prevodovka so synchronizáciou tretieho a štvrtého prevodového stupňa. So správaním pri prejazde zákrut to však až také ružové nebolo. Motor umiestnený vzadu a lichobežníkové nápravy mali totiž na svedomí sklony k pretáčavosti.

Dokonale prepracovaná aerodynamika sa postarala...
Dokonale prepracovaná aerodynamika sa postarala o maximálnu rýchlosť 145 km/h pri relatívne nízkom výkone motora. Autor: Technické múzeum Tatra

Produkcia odštartovala ešte v roku premiéry, teda v roku 1934. Aj preto si Tatra prisvojuje prím vo výrobe prvého sériového aerodynamického osobného vozidla. Samozrejme, to isté si myslia aj niektoré ďalšie automobilky. Napríklad Chrysler. Lenže jeho Airflow z roku 1934, s vysokou prednou kapotu ukrývajúcou mohutný 8-valec, nemožno vôbec prirovnávať k elegancii aerodynamického „zázraku“ z Kopřivnice, ktorý si mohol s koncepciou „všetko vzadu“ dovoliť nízku a oblú prednú časť. Tatra jednoducho urobila dieru do sveta.

Potvrdilo sa to aj počas prvej medzinárodnej prezentácie na jeseň v Paríži. Tatra 77 dala do pozoru pánov z amerických koncernov Ford, General Motors, Chrysler, ale aj konštruktérov z britského Rolls-Royce, ktorí nedokázali pochopiť, ako je možné dosiahnuť s výkonom 60 koní rýchlosť takmer 150 km/h. Aerodynamika a relatívne nízka hmotnosť boli však aj kľúčom k nízkej spotrebe paliva. Tá sa pohybovala v rozmedzí od 13 do 16 litrov, čo bolo neporovnateľne menej ako pri rovnako rýchlej konkurencii, najmä tej z USA.

Interiér ponúkal dostatok priestoru. Aj vďaka...
Interiér ponúkal dostatok priestoru. Aj vďaka takmer vodorovnej podlahe, ktorá nepotrebovala tunel na centrálny hnací hriadeľ. Autor: Technické múzeum Tatra

Modernizácia už po dvoch rokoch

V tejto podobe sa Tatra 77 vyrábala len dva roky, pričom vzniklo skromných 101 kusov. Už v roku 1936 totiž podstúpila modernizáciu. Model 77 A dostal 8-valec so zväčšeným objemom na 3 378 cm³ a vyšším kompresným pomerom 6:1 (predtým 5,5:1), To prinieslo aj zvýšenie výkonu zo 45 na 55 kW. Problémy s chladením oleja vyriešili dva olejové chladiče. Maximálna rýchlosť však vzrástla len o 5 km/h, keďže áčko bolo väčšie a ťažšie.

Dĺžka vozidla dosahovala teraz až 5 410 mm a rázvor 3 250 mm. Hmotnosť vzrástla na 1 800 kg. Na druhej strane sa zlepšila aerodynamika a stabilita pri vysokých rýchlostiach. Navonok sa áčko líšilo aj štandardne dodávaným centrálnym predným reflektorom. Z modernizovanej verzie vyrobila Tatra ďalších 154 exemplárov. Celkový počet Tatier 77 tak dosiahol do roku 1938 255 exem­plárov. Nebola to teda v pravom zmysle sériová produkcia.

Vidlicový vzduchom chladený 8-valec dával...
Vidlicový vzduchom chladený 8-valec dával napriek modernému rozvodu OHC z objemu troch litrov pomerne skromný výkon 60 koní (45 kW). Po modernizácii vzrástol výkon na 55 kW. Autor: Technické múzeum Tatra

Práve veľký podiel remeselnej práce však umožňoval vznik atypických verzií. Tak vznikla napríklad vzácna dvojdverová Tatra 77a, ktorú využíval sám dizajnér Übelacker. Ďalší špeciálny exemplár zas vlastní pražské technické múzeum. Táto Tatra 77 z roku 1937 je o 180 mm širšia a má väčší sklon čelného okna. Na Tatru 77 nadviazal model 87, vyrábaný paralelne s modelom 77 od roku 1936 až do roku 1950. Tento však nie je zberateľsky zďaleka tak cenený ako práve Tatra 77.

Tatra
		77
Tatra
		77
+26Tatra
		77

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Tatra #Tatra 77
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
9. 10. 2017zlacnenie1.136 €zlacnenie1.262 €
2. 10. 2017zdraženie1.139 €zlacnenie1.265 €
25. 9. 2017zdraženie1.133 €zlacnenie1.275 €
18. 9. 2017zdraženie1.120 €zlacnenie1.292 €
11. 9. 2017zdraženie1.119 €zdraženie1.310 €
4. 9. 2017zdraženie1.088 €zdraženie1.285 €
28. 8. 2017zdraženie1.087 €zdraženie1.267 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk