Citroën Traction Avant: 80 rokov predného náhonu

29.03.2014 07:00
Citroën Traction Avant
Citroën Traction Avant 7A bol prvým veľkosériovým modelom s pohonom predných kolies. Pokrok si však vyžiadal aj svoju daň. Prvé vozidlá mali problémy s prevodovkami aj hydraulickými brzdami. Autor:

Prvý veľkosériovo vyrábaný automobil sveta s predným náhonom sa rodil extrémne ťažko. Jeho tvorcu Andrého Citroëna to stálo doslova život. Úspechu revolučnej novinky sa nedožil.

André Citroën založil svoju automobilku v roku 1919, teda hneď po skončení prvej svetovej vojny. Dovtedy vyrábal v továrni na nábreží Javel delostrelecké granáty. Budúcnosť však videl, tak ako mnohí, vo výrobe osobných áut. Začal modelom 10 HP a ďalšími B2, 5CV či B10. Už B-desiatka demonštrovala záľubu Citroëna v pokrokových konštrukčných riešeniach, mala totiž celokovovú karosériu, čo nebolo v tom čase rozhodne bežné.

V hlave mu však koncom dvadsiatych rokov vŕtal revolučný model s predným náhonom a samonosnou karosériou, ktorý mal vychádzať z návrhu inžiniera Andrého Lefebvra. Navyše bol Citroën očarený veľkosériovou produkciou amerického Fordu, ktorý osobne navštívil. Idea bola teda jasná – vybudovať úplne novú fabriku s kapacitou 1¤000 vozidiel denne a postaviť úplne nové auto. Novinka s označením Traction Avant sa začala rodiť pod rukami dizajnéra Flaminia Bertoniho a šéfkonštruktéra Lefebvra.

Prvá séria Traction Avant sa predstavila 18....
Prvá séria Traction Avant sa predstavila 18. apríla v parížskom showroome Citroënu. Výstavnú premiéru mala preto až na jeseň v Paríži. To už bol vo výrobe modernizovaný typ 7B so silnejším motorom. Autor: Citroën

Nové auto, nová fabrika

Citroën sa zatiaľ venoval obrovským investíciám v súvislosti s výstavbou nového závodu. Prípravné práce sa začali na prelome rokov 1932 a 1933. V marci odštartoval Citroën demoláciu starých výrobných hál na nábreží Javel a v apríli položil základy továrne, ktorá mala štvornásobnú plochu. To všetko však stálo ohromné peniaze. Pokladnica automobilky začala zívať prázdnotou a nervózne začali byť aj banky a samotní díleri. V tejto fáze nemali čo predávať. Výroba starého modelu Rosaline bežala v núdzovom režime a ten nový bol stále v nedohľadne.

Citroën sa preto rozhodol s jemu vlastným „herectvom“ upokojiť situáciu predčasnou, a najmä megalomanskou premiérou pripravovanej novinky. V priestoroch rastúceho podniku usporiadal v októbri 1933 oslavu, na ktorú bolo pozvaných 6¤000 hostí. Zväčša dílerov, ale aj zástupcov bánk a všetkých, ktorí sa mali podieľať na propagácii nového modelu. Lenže ani to nepomohlo. Investori strácali trpezlivosť. Dokončený nebol ani vývoj a haly nového podniku boli stále prázdne. Citroënovi neostávalo nič iné, ako celý proces urýchliť.

Motor s prevodovkou a prednou nápravou tvorili...
Motor s prevodovkou a prednou nápravou tvorili kompaktný celok uchytený ku samonosnej karosérii. Autor: Citroën

Definitívny sériový Traction Avant predstavil dílerom v marci a presne 18. apríla ukázal revolučnú novinku verejnosti v obrovskom showroome na Place de l’Europe. Teda pol roka pred pôvodne plánovanou premiérou na jesennom salóne v Paríži. Ďalší deň bola spustená sériová produkcia prvej verzie s označením 7A (7CV). Pochopiteľne, automobil vyvolal obrovský ohlas. Na prvý pohľad bol totiž iný. Samonosná karoséria bez rámu a absencia hnacieho hriadeľa umožnila Bertonimu vytvoriť podstatne nižšie a elegantnejšie auto. Odstránil tiež vtedy bežné stúpačky, blatníky splývali s karosériou.

Citroën nebol celkom prvý

Aj z pohľadu techniky išlo o revolúciu. Najväčšou vychytávkou bol, samozrejme, predný náhon (Traction Avant). Pravdou však je, že Citroën 7A (alebo 7CV) nebol úplne prvým modelom s takýmto riešením. Už v roku 1928 predstavil predný náhon napríklad britský Alvis v modeli 12/75. O rok neskôr nasledoval americký Cord s modelom L29 a v roku 1931 aj nemecké DKW F1. V porovnaní s Citroënom však išlo o malosériovú produkciu, kým André Citroën mal plány podobné masovej výrobe Fordu.

Nedôveru k samonosnej konštrukcii karosérie...
Nedôveru k samonosnej konštrukcii karosérie odrazil Citroën „crashtestom“. Auto spustil do priepasti. Kabína ostala po niekoľkých kotrmelcoch prakticky neporušená. Autor: Citroën

Štvorvalcový motor s objemom 1¤303 ccm, pomerne pokrokovým rozvodom OHV a výkonom 32 koní (23,5 kW) tvoril s prevodovkou kompaktný celok uchytený ku karosérii cez štyri svorníky. Samotný podvozok už nepoužíval vtedy bežné listové perá. Nezávislé zavesenie všetkých kolies bolo odpružené torznými tyčami. Rovnako moderné bolo hrebeňové riadenie a hydraulické brzdy, aj keď len bubnové. Od automatickej prevodovky Citroën upustil, hoci bola v pláne. Nepodarilo sa však odstrániť jej ustavičné poruchy.

Auto malo vďaka nízkemu ťažisku, veľkému rázvoru 2 910 mm a kolesám umiestneným prakticky v rohoch karosérie vynikajúce jazdné vlastnosti. Predný náhon skoncoval s pretáčavosťou na klzkých povrchoch. Ľahká konštrukcia umožňovala aj pri skromnom výkone dosiahnuť maximálnu rýchlosť 100 km/h. Pritom si Traction Avant pýtal len 10 litrov benzínu na 100 km. Interiér ponúkal veľa priestoru. Pohodlné nastupovanie zabezpečovali predné protismerné a zadné klasické dvere. Oba páry boli teda uchytené na stredový stĺpik. Pod pozlátkou slávy a pokroku sa však ukrývali veľké problémy.

Najsilnejšou verziou sedmičkového radu bola...
Najsilnejšou verziou sedmičkového radu bola verzia 7S Sport s dvojlitorvým motorom a výkonom 46 koní. Autor: Citroën

Reklamácie, reklamácie, reklamácie

Urýchlenie vývoja a výroby si vypýtalo svoju daň. Citroën mal na dennom poriadku reklamácie spojené s prevodovkou, a najmä hydraulickými brzdami. To viedlo k ďalším finančným stratám. Vyzeralo to, že fabrika jednoducho zbankrotuje. Našťastie zasiahol Edouard Michelin, šéf továrne na pneumatiky a tiež významný akcionár Citroënu. Michelin zvýšil podiel v spoločnosti. Získal podstatnú časť akcií podniku vrátane akcií samotného Andrého Citroëna, a teda aj rozhodovacie právomoci. Drastické úsporné opatrenia na seba nedali dlho čakať. Michelin hneď prepustil niekoľko tisíc zamestnancov.

Projekt bol však zachránený a dokonca začal zarábať peniaze. Toho sa však André Citroën nedožil. Dramatické udalosti sa podpísali pod jeho zdravie. Zomrel v júni 1935. Už v roku 1936 zišlo z výrobných liniek 30-tisíc vozidiel a o dva roky neskôr dokonca 55 000 kusov. Model 7A bol rýchlo modernizovaný. Po dvoch mesiacoch produkcie a 7 000 vyrobených autách prišiel na rad typ 7B, ktorý použil silnejší motor s objemom 1,53 litra a výkonom 35 koní (26 kW). A nasledovali ďalšie a výkonnejšie verzie. Najsilnejšou bola verzia 7S s 1,9-litrovým štvorvalcom a výkonom 46 koní (34 kW).

Z modelu 11CV so širšou karosériou vznikla aj...
Z modelu 11CV so širšou karosériou vznikla aj populárna osemmiestna verzia Familiale s troma bočnými oknami. Bol to akýsi predchodca dnešných MPV. Autor: Citroën

Koncom roka 1934 sa predstavil modernizovaný model 11, ktorý bol o 100 mm širší a o 200 dlhší. Z neho vznikla aj slávna verzia Familiale s predĺženým rázvorom až na 3¤270 mm a celkovou dĺžkou takmer päť metrov. Bol to akýsi predchodca vanov. Tento Citroën ponúkal až tri rady sedadiel pre ôsmich cestujúcich v usporiadané v konfigurácii 3+2+3. Jeho typickým znakom bola trojica bočných okien. Existovalo však aj luxusné vyhotovenie so štvoricou samostatných sedadiel. Okrem hatchbackov vzniklo aj dvojdverové kupé a dokonca kabriolet. Na vrchol ponuky sa dostal typ 15 CV s 2,8-litrovým šesťvalcom s výkonom 57 kW (77 koní). Tento kráľ ciest dosahoval úctyhodnú rýchlosť 130 km/h.

V ponuke bolo aj športové kupé. Mimo závodu...
V ponuke bolo aj športové kupé. Mimo závodu vzniklo dokonca niekoľko kusov kabrioletov. Autor: Citroën

Nie všetko sa podarilo, zasiahla aj vojna

Citroën tiež plánoval výrobu dvoch ďalších modelov radu Traction Avant, no k ich výrobe z finančných dôvodov nikdy neprišlo. V prvom rade išlo o osemvalcový typ 22CV s 3,8-litrovým motorom a bohato vybaveným interiérom. Počítalo sa dokonca s automatickou bezstupňovou prevodovkou (!). Vyrobených bolo asi 20 prototypov, no ani jeden z nich sa nedochoval. Pravdepodobne boli zošrotované. Podobne to bolo s osemvalcovým kabrioletom. V pláne bola aj výroba praktickej úžitkovej verzie Commerciale s dvojitou podlahou kufra a obrovským výklopným zadným vekom. Všetko však zmenila druhá svetová vojna.

Vo vojnových rokoch sa podnik na nábreží Javel preorientoval na produkciu nákladných áut. Typ 15CV sa však vyrábal do roku 1941 a typ 11 ešte o rok dlhšie. Nedostatok benzínu spôsobil, že viaceré modely boli prestavané na spaľovanie plynu. Do kupé s dlhou zadnou časťou sa zmestili až tri plynové nádrže. Po oslobodení Paríža sa Citroën pustil do práce. Nebolo to však jednoduché. Počas bombardovania mesta došlo totiž k zničeniu viacerých administratívnych budov aj s technickou dokumentáciou. No už v druhej polovici roka začala opäť produkcia mierne zmodernizovaného predvojnového modelu 11. Na prvom povojnovom autosalóne v roku 1947 automobilka predviedla dokonca luxusné šesťvalcové verzie 15 Six.

Po vojne vznikali aj šesťvalcové verzie. Model...
Po vojne vznikali aj šesťvalcové verzie. Model 15 Six bol označovaný ako francúzsky kráľ ciest. Autor: Citroën

V roku 1946 predstavovala výroba i tak stále len asi pätinu tej predvojnovej. Z liniek zišlo v prvom povojnovom roku 12 600 vozidiel. Hoci vývoj vojna zbrzdila, modernizácia modelov stále pokračovala. Tak napríklad v roku 1952 dostal Traction Avant výklopné zadné veko a v roku 1954 sa mohli šesťvalcové verzie 15 Six H pochváliť revolučným hydro-pneumatickým odpružením zadných kolies, ktoré udržiavalo svetlú výšku bez ohľadu na zaťaženie a zvyšovalo komfort jazdy. Vyrobených bolo približne 3 000 exemplárov, ktoré patria k zberateľským raritám. To však už bol na svet jeho nástupca – fenomenálny Citroën DS.

Úspešný aj po DS

Lenže výroba modelu s koreňmi v tridsiatych rokoch sa ešte stále neskončila. Po premiére DS v roku 1955 bežala produkcia oboch modelov súčasne ďalšie dva roky. Posledný Traction Avant typu 11 D Familiale so štvorvalcovým motorom, ktorý bol extrémne úspešný v parížskych taxislužbách, zišiel z liniek v roku 1957. Za 23 rokov ( 1934 – 1957) vzniklo viac ako 750 000 kusov, z toho 47 000 verzií so šesťvalcovými motormi. Vozidlá sa okrem parížskej továrne montovali aj v nemeckom Kolíne nad Rýnom, britskom Sloughu (pravostranné riadenie), belgickom Vorste a dánskej Kodani.

V päťdesiatych rokoch dostalo Familiale...
V päťdesiatych rokoch dostalo Familiale obrovské výklopné zadné veko. V tom čase čosi nevídané. Autor: Citroën

V porovnaní s novým DS síce Traction Avant vyzeral ako z múzea, no paradoxne sa mnohé jeho prvky dostali aj do DS. Napríklad dvojlitrový štvorvalec alebo spomínané hydro-pneumatické pruženie. Tentoraz však na oboch nápravách.

Citroën
		Traction
		Avant
Citroën
		Traction
		Avant
+28Citroën Traction
		Avant

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#výročie #Citroen #Traction Avant #André Citroën #Flavio Bertini #André Lefebvre
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
21. 10. 20191.242 €zdraženie1.316 €
14. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
7. 10. 2019zdraženie1.242 €zlacnenie1.321 €
30. 9. 2019zlacnenie1.233 €zlacnenie1.328 €
23. 9. 2019zdraženie1.241 €zdraženie1.334 €
16. 9. 2019zdraženie1.217 €zlacnenie1.321 €
9. 9. 2019zlacnenie1.214 €zlacnenie1.322 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR